Történelem

Az ősi druidák

Ők voltak a viták döntőbírái és a bűnügyek igazságszolgáltatói

A legtöbb, amit a druidákról tudunk, római forrásokból származnak, amelyeket papok, tanítók és bírák írtak. Tanult társadalmi osztálynak írják le őket, akik szertartásokat végeztek erdei tisztásokon, és emberáldozatokat mutattak be az isteneknek.

Az ősi druidák
Druidák vágják a fagyöngyöt – kromolitográfia a 19. század végéről (részlet)
Fotó: The Holbarn Archive/Leemage Leemage via AFP

A legrészletesebb leírás róluk Kr. e. 50 körül a Commentarii de bello Gallicóban, a gall háborúk első kézből készült beszámolójában található, amelyet Julius Caesar harmadik személyű elbeszélésként írt. A szöveg nagy része mások hallomásán alapul, és anakronisztikusnak tekintik, olyan írók korábbi beszámolóira támaszkodik, mint Posidonius.

Caesar leírásában a druidák „minden szent dologgal foglalkoznak, nyilvános és magánáldozatokat mutatnak be, és értelmeznek minden vallási kérdést”. Ők a viták döntőbírái és a bűnügyek igazságszolgáltatói.

Aki nem engedelmeskedik törvényeiknek, azokat eltiltják az áldozatbemutatástól (ezt a legsúlyosabb büntetésnek tartják), és elzárják mindenkitől, megtiltják, hogy beszéljen vagy kapcsolatba lépjen másokkal, nehogy azok is „valami rosszat kapjanak a kapcsolattartás miatt”.

A szent fagyöngy - A gallok és papjaik vagy druidák - Druidák vágják a fagyöngyöt - kromolitográfia a 19. század végéről
A szent fagyöngy – A gallok és papjaik, vagy druidák – Druidák vágják a fagyöngyöt – kromolitográfia a 19. század végéről
Fotó: The Holbarn Archive/Leemage Leemage via AFP

Caesar szerint a druidákat egy elit főember uralja, aki „legfelsőbb tekintéllyel rendelkezik köztük”.

Tanulmányozták az ókori verseket, a természetfilozófiát, a csillagászatot és az istenek tanát, néhányan akár 20 évet is eltöltöttek a képzésben. Ez szájhagyományon és verseken keresztül történt, az írást törvénytelennek tartották, hogy megakadályozzák tanaik nyilvánosságra hozatalát az emberek között.

Caesar megjegyzi: „A gallok nemzete rendkívül ragaszkodik a babonás szertartásokhoz; és emiatt azok, akiket szokatlanul súlyos betegségek gyötörnek, és akik csatákban és veszélyekben vesznek részt vagy embereket áldoznak fel áldozatként, vagy megfogadják, hogy feláldozzák őket, és a druidákat alkalmazzák ezen áldozatok végrehajtóiként.

Caesar azt állítja, hogy ezt úgy tették, hogy fűzfavesszőből nagy fonott figurákat építettek. Az áldozatra kiválasztottakat a szobor belsejébe helyezték, és felgyújtották, áldozatul elevenen elégetve az embereket.

Diodorus Siculus görög történész egy másik beszámolója is hivatkozik a druida áldozatokra a Bibliotheca historica című művében, Kr. e. 36-ban: „Ezek az emberek a madarak repülésének megfigyelésével, valamint szent állatok feláldozásával jósolják meg a jövőt. Nagyon fontos ügyekben embert áldoznak, tőrt döfve a mellkasába. Megfigyelik, ahogy a végtagjai görcsbe rándulnak, amikor elesik és kiömlik a vére, így képesek olvasni a jövőről.”

Tiberius császár uralkodása alatt (Kr. u. 14-37) a druidákat elnyomták Galliában, de tovább tevékenykedtek Nagy-Britanniában és Írországban egészen addig, amíg a fő inváziós haderő meg nem érkezett Britanniába i. sz. 43-ban.

A druidák ellenállást fejtettek ki a walesi Mona (Anglesey) szigetén található erődből.

A római történész, Tacitus így ír az eseményekről: „A parton ott állt a szembenálló sereg felfegyverzett harcosok sűrű sorával, a sorok között pedig a fúriákhoz hasonló fekete öltözékben, kócos hajjal nők álltak. A druidák körös-körül felemelték kezeiket az ég felé, és félelmetes átkokat ontottak magukból, megijesztették katonáinkat az ismeretlen látvánnyal, akiknek mintha megbénultak volna a végtagjaik mozdulatlanul álltak. Azután a parancsnokok felhívásai és biztatása arra ösztönözte őket, hogy ne engedjenek egy csapat őrült nőnek, levertek minden ellenállást, és az ellenséget lángba borították. Ezt követően az embertelen babonáknak szentelt ligeteiket elpusztították.”

A kereszténység hódításával a druidák szerepe a társadalomban gyorsan lecsökkent, míg végül eltűntek a mítoszokban és a legendákban.

A 18. századtól Angliában és Walesben újra felelevenedett a druidák mítosza. John Aubrey azt sugallta, hogy a druidák kapcsolatban álltak Stonehenge-dzsel és más megalitikus emlékekkel.

Ezt a meggyőződést William Stukeley is megerősítette, aki azt állította, hogy Nagy-Britannia ősi druidái a bibliai pátriárkáktól örökölt monoteista vallást követték; ezt a druida vallást „patriarchális kereszténységnek” nevezte.

Továbbá azzal érvelt, hogy a druidák a kőköröket a Szentháromságot szimbolizáló kígyózó emlékművek részeként állították fel, bár ezt és a Nagy-Britannia ősi emlékeivel való bármilyen kapcsolatot erősen elutasít a modern régészet.

A druida hiedelmek manapság nagyon eltérőek, és nincs meghatározott dogma vagy hitrendszer, amelyet minden hívő követne. A kortárs neodruidizmus egyes vonulatai a 18. századi újjászületés folytatásai, és nagyrészt a 18. századi forrásokra épülnek, figyelmen kívül hagyva a vaskori vallás történelmi valóságát egy romantizált félmodern konstrukció javára.


Kapcsolódó írásaink

Ősi vámpírtemetés

ĀA „vámpír” csontvázát a lábán keresztül döfték, és egy kis kő volt a szájában