pr cikk
Sikeres az e-kereskedelem
2019. november 21. csütörtök. 7:23

A lassuló növekedés természetes trend minden egyes piac esetében, ahol robbanásszerű növekedés játszódott le. A „robbanás” talán túlzó kifejezés a közép-kelet-európai piacok e-kereskedelmére vonatkozóan, a kezdeti lendületes növekedés azonban megkérdőjelezhetetlen. Hasonló trendek játszódtak le a legnagyobb európai piacokon is; az Egyesült Királyságban, Németországban és Franciaországban is. De mi a magyarázata a törvényszerű lassulásnak?
E-commerce menedzserek szerint a növekedést több pillérre kell bontani; a vásárlói bázis, a megrendelési érték és a vásárlási gyakoriság együttesen adja azt a számot, amit végül az e-kereskedelem növekedéseként szoktunk emlegetni.
A vásárlói bázis növekedésének jelentős lassulása természetes módon fékezi a teljes e-kereskedelmi növekedést. Magától értetődik, hogy az internethozzáféréssel rendelkező lakosság számaránya nem növelhető a végtelenségig, de nem reális az a kép sem, hogy minden internetező vásárlásra (is) használja a világhálót. 2018-ban az aktív internetfelhasználók 52%-a vásárolt online.
A növekedés motorját tehát a megrendelési érték és a vásárlási gyakoriság szolgáltathatja.
Marketingesek szerint érdekes kép alakult ki az online kereskedelemben; egyre inkább nő a bizalom a webáruházak iránt, ami természetes módon segíti a megrendelési érték növekedését, ugyanakkor a fejlődő logisztikának köszönhetően egyre fontosabb szerephez jutnak a kisértékű napi fogyasztási cikkek. Ma már szívesen vásárlunk az interneten kozmetikai szereket, sampont, fogkrémet vagy akár gabonaszeletet… Ezek a termékek természetesen hozzájárulnak az e-piac folyamatos növekedéséhez, de csalóka képet festenek az átlagos vásárlói viselkedésről.
A legnagyobb lehetőséget természetesen a vásárlási gyakoriság tartogatja. Minél nagyobb bizalom alakul ki az online vásárlással szemben, a felhasználók annál szívesebben hagyatkoznak a webáruházak kínálatára. Marketingesek szerint minden egyes webáruháznak nagy a felelőssége a hazai e-kereskedelem jövőjét illetően; a megbízhatatlan szolgáltatások visszaterelik a felhasználókat az offline boltok irányába, azonban minőségi kereskedelmi szolgáltatásokkal jelentősen növelhető a vásárlási gyakoriság.
Úgy is fogalmazhatnánk, hogy a hazai e-kereskedelemnek még ki kell taposnia a maga útját, de semmiképpen nem ismeretlen irányba halad. Az e-kereskedelem köré épülő szolgáltatások színvonala folyamatos javul, egyre inkább meghonosodnak azok a módszerek, amelyek egy-két évvel ezelőtt még csak a legnagyobb piacokon volt jellemző.
Mindeközben a legnagyobb szereplők azt is felismerték, hogy csakis együttes erővel válhatnak sikeressé a nemzetközi piacokon; ez a felismerés hozta létre az Extreme Digital és az eMAG egyesülését, amely túlzás nélkül a hazai e-kereskedelem legfontosabb történése az idei évben.