Sport
Az ötödikért küzd Sebastian Vettel és Lewis Hamilton
Forma–1 A Melbourne-ben ma kezdődő idényben a Red Bull beleszólhat a világbajnoki címért folytatott, évek óta tartó Mercedes–Ferrari párharcba

Ma feldübörögnek a motorok a melbourne-i Albert Parkban, s a szabadedzésekkel elkezdődik az új Forma–1-es idény. A futamot felvezető sajtótájékoztatóra a három esélyest, a címvédő brit Lewis Hamiltont (Mercedes), a négyszeres világbajnok német Sebastian Vettelt (Ferrari) és a hazai pályán versenyző Daniel Ricciardót hívták meg.
A Red Bull ausztrál pilótája optimista, szerinte a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull két-két autója az új idényben akár fél másodpercen belülre is kerülhet egymáshoz egy-egy körben, de hogy ez valóban így lesz-e, az majd a vasárnapi Ausztrál Nagydíjon derülhet ki.
Hasonlóan vélekedik Niki Lauda, a Mercedes ügyvezető igazgatója is, aki szerint nem dőlhetnek hátra, mert csökkenhet az előnyük a riválisokkal szemben. „Az idén nagyon fontos lesz a megbízhatóság, mert csak három motort lehet használni. A tesztek alapján úgy látom, két tized másodperccel vagyunk gyorsabbak. Mögöttünk a Red Bull, majd a Ferrari következik” – mondta az osztrák szakember.
Egyetért ezzel honfitársa, Dietrich Mateschitz, a Red Bull csapat tulajdonosa is, aki azt nyilatkozta, hogyha a Renault motorjai képesek lesznek fél másodpercre megközelíteni a világbajnoki címvédő Mercedest, akkor a Red Bull jól felkészült versenyzői ledolgozhatják ezt a hátrányt.
Az ötödik világbajnoki elsőségérét küzd majd Lewis Hamilton és Sebastian Vettel is. A címvédő Hamilton elárulta célját: „Az előző idényhez képest még kiegyensúlyozottabb teljesítményt akarok nyújtani, mert csak így lehet esélyem a címvédésre.”
A kérdésre, hogy ezt hogyan tudja megakadályozni Vettel, a német pilóta tréfásan válaszolt a sajtótájékoztatón: „A terv elkészült a világbajnoki győzelemre, de szigorúan titkos, ezért egyetlen részletét sem árulhatom el.”
Az említett három istálló mögött nagy lesz a tülekedés a világbajnoki pontokért. A Williams, a Haas, a Force India és a Renault emberei nagy valószínűséggel rendszeresen be tudnak majd férni az első tíz, vb-pontot érő helyre. Az még kérdéses, hogy a Hondáról Renault-motorra váltó McLaren mire lesz képes három, teljességgel sikertelen esztendő után.
A mezőnyben két újonc mutatkozik be: az orosz Szergej Szirotkin a kanadai Lance Stroll csapattársa lesz a Williamsnél, míg a tavalyi Forma–2-es bajnok monacói Charles Leclerc a Sauber istállónál kezdi meg szereplését a Forma–1-ben.
Jelentős változások lesznek az új idényben, mert a Forma–1 új jogtulajdonosa, a Bernie Ecclestone örökébe lépő amerikai Liberty Media komoly reformokat hajtott végre a száguldó cirkuszban. Az idei szezonban minden korábbinál több, huszonegy futamot rendeznek, a versenynaptárból kikerült a Malajziai Nagydíj, visszatért viszont a németországi Hockenheim, és újra lesz versenyhétvége Franciaországban is, mégpedig a Le Castellet-ben elhelyezkedő Paul Ricard pályán.
A Liberty Media az egyes futamok korábban jól megszokott kezdési időpontjain is változtatott, egyrészt minden verseny rajtját egy órával későbbre csúsztatta, és arról is döntött, hogy nem egész órakor startolnak majd a futamok, hanem 10 perccel később. Ez a Magyar Nagydíj esetében például azt jelenti, hogy a korábbi 14 óra helyett 15.10 órakor alszanak majd ki a piros lámpák a Hungaroring célegyenesében.
A Magyar Nagydíjra július 29-én kerül majd sor a Hungaroringen, a szocsi Orosz Nagydíj pedig áprilisról szeptemberre került át.
Az idény, az elmúlt években megszokottakhoz hasonlóan, ezúttal is az egyesült arab emírségekbeli Abu-Dzabiban ér véget, november 25-én.
A 2018-ra elfogadott, javarészt technikai szabálymódosítások közül a leglátványosabb a pilóták fejét védő, úgynevezett HALO (glória) lesz, amelynek használata először 2015-ben vetődött fel, és több éves tesztelési folyamat után tették most kötelezővé.
Az idénynyitó Ausztrál Nagydíj mai szabadedzése után az időmérő edzését szombaton – magyar idő szerint – 7 órakor, a futamot pedig vasárnap 7.10 órakor rendezik. Az M4 Sport élőben közvetíti a hétvége eseményeit.
Többszörös világbajnokok:
Hétszer: Michael Schumacher (német – 1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004)
Ötször: Juan Manuel Fangio (argentin – 1951, 1954, 1955, 1956, 1957).
Négyszer: Alain Prost (francia – 1985, 1986, 1989, 1993), Sebastian Vettel (német – 2010, 2011, 2012, 2013), Lewis Hamilton (brit – 2008, 2014, 2015, 2017). Háromszor: Jack Brabham (ausztrál – 1959, 1960, 1966), Niki Lauda (osztrák – 1975, 1976, 1984), Nelson Piquet (brazil – 1981, 1983, 1987), Ayrton Senna (brazil – 1988, 1990, 1991), Jackie Stewart (brit – 1969, 1971, 1973)
A legtöbb futamot nyert pilóták:
1. Michael Schumacher (német, 1991-2012) 91 futamgyőzelem
2. Lewis Hamilton (brit, 2007–) 62
3. Alain Prost (francia, 1980–1993) 51
4. Sebastian Vettel (német, 2007–) 47
5. Ayrton Senna (brazil, 1984–1994) 41
6. Fernando Alonso (spanyol, 2001–) 32
7. Nigel Mansell (brit, 1980–1995) 31
8. Jackie Stewart (skót, 1965–1973) 27