Sport

A királykategória legjobbjai közül is kitűnt

Forma–1. Súlyos betegség után a háromszoros világbajnok Niki Lauda hetvenedik születésnapját ünnepli ma

Huszonöt évesen nagyon közel állt a halálhoz, és a későbbiekben is – egy Forma–1-es pilóta esetében ez nem meglepő! – voltak életveszélyes pillanatok az életében. Több veseátültetés után tavaly augusztusban a tüdejét is ki kellett cserélni. Niki Lauda február 22-én ünnepli 70. születésnapját!

lauda
Niki Lauda (sapkával) a 2018-as Brit Nagydíjon Andy Cowell, a Mercedes ügyvezető igazgatója társaságában (Fotó: AFP/Hoch Zwei)

A száguldó cirkusz háromszoros világbajnoka sokak csodálatát vívta ki az elmúlt évtizedekben. És nemcsak a tehetségével és félelmetes balesete utáni gyors visszatérésével, de a versenyzők biztonsága érdekében való fellépéseivel is (egyszer éppen a japán futam menet közbeni befejezésével demonstrált, mondván az élete többet ér, mint egy cím). Az osztrák sportember a Ferrari és a McLaren színeiben is sikert sikerre halmozott, a királykategóriában 171 futamon indult, és 25-ször nyert.

Tizenkét évesen ült a volán mögé – írja róla az MTVA adatbankja – és a tanulmányait az autóversenyzés kedvéért igen korán félbeszakította. Ezt édesapja nem díjazta, és bár dúsgazdag volt, nem támogatta a fia versenyzését, aki viszont nem akart lemondani az álmairól. Atyai pénzforrások és támogatók nélkül, nagy összegű hitelből vágott bele. Első hegyi futamán, 19 évesen második lett, de a következő versenyt már neki intették le.

A hegyi versenyek után gyorsan letudta a Forma–3 és 2-es kategóriát, a Forma–1-ben 1971-ben indult először (még párhuzamosan a Forma–2-vel, amelyben vb-t nyert), négy évvel később a világbajnokot már úgy hívták: Niki Lauda.

A következő évben szörnyű balesetet szenvedett a Nürburgringen. A futam előtt a biztonsági intézkedések hiánya miatt bojkottra szólított fel, de nem akadt követőkre, így beült az autóba, a második körben kicsúszott, és még ketten nekimentek… Hat héttel később pedig égési sérülésektől beborítva, rettenetes fájdalmakkal, de visszatért az aszfaltra. Pályafutása végeztével se távolodott el az F–1 világától.
Az üzleti életben is sikeres: két légitársaságot alapított és adott el, övé a VIP-utasokat szállító Lauda Motion.