Sport

A Mercedes félti jelentős előnyét

Forma–1. Az izgalmasabb versenyek miatt egységesíteni kellene a motorokat

Még be sem fejeződött az idei világbajnoki sorozat, de már javában tart a motorháború a Forma–1-ben. Az autós cirkusz motorgyártói – a Mercedes, a Ferrari, a Renault és a Honda – megegyeztek abban, hogy jövőre nem szigorítanak a fejlesztésen.

Ma ünnepli 85. születésnapját Bernie Ecclestone, a Forma–1 kereskedelmi jogainak brit tulajdonosa, aki jogosan aggódik a világbajnoki sorozat jövőjéért, mert egy-egy motorgyártó fölénye csökkentheti az érdeklődést a világ egyik legnézettebb sporteseménye iránt. A Mercedes-uralom miatt tavaly és az idén is a német csapat két versenyzője, Lewis Hamilton és Nico Rosberg csatázott az elsőségért. Éppen ezért a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) megállapodott a Forma–1 motorgyártóival, hogy jövőre nem szigorítják a fejlesztéseket. Ez a döntés segítséget jelenthet a gyengélkedő Renault-nak és Hondának, amely így idény közben is fejleszthet.

A FIA azonban sokkal radikálisabb változtatásokat tervezett, be akarta vezetni az erőforrásokra és a váltókra vonatkozó költségplafont, azonban ezt a Ferrari megvétózta. Ezért a FIA egyeztetést kezdeményez az úgynevezett kliensmotorok bevezetéséről, amelyeket 2017-től független gyártó készítene. Ezek a motorok lényegesen olcsóbbak lennének, s könnyebben fejleszthetőek, mint a mostaniak.

Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatója szerint dollármilliókat költöttek az 1,6 literes, V6-os turbómotorjaik fejlesztésére, ezért számukra hátrányos lehet az olcsó és egységes erőforrás bevezetése. A németek szerint a motorfejlesztést korlátozó szabályok enyhítése elég lehet ahhoz, hogy izgalmasabbak legyenek a versenyek.

A Forma–1 urának, Bernie Eccle­stone-nak erről más a véleménye, szerinte nem jó, hogy jelenleg a motorjával a Ferrari és a Mercedes irányítja a vb-t, a két gyártó hozzáállása tönkreteheti a száguldó cirkuszt. „A jelenlegi hibridmotor mérnöki remekmű, de rendkívül drága – mondta Ecclestone. – A Ferrari és a Mercedes azért nem akar motort adni a Red Bullnak, mert fél, hogy jövőre esetleg kikap majd, ami nevetséges. A sportnak a versenyzés a lényege, nem pedig a megszerzett előnyök védelme!”