Sport

A borzalmas veszprémi ralibaleset ezúttal már halálos áldozatot hozott

2023. augusztus 6-án Kislődön borzalmas tragédia rázta meg a magyar autósport-társadalmat

Négy évvel azután, hogy a Veszprém Rallyn Magyarország történetének egyik leglátványosabb ralibalesete megtörtént, 2023. augusztus 6-án, ugyanúgy Kislődön borzalmas tragédia rázta meg a magyar autósport-társadalmat: Nemes Csaba halálos balesetet szenvedett. Az utóbbi években-évtizedekben azonban sajnálatos módon már hozzászokhattunk ahhoz, hogy időnként egy-egy magyarországi raliversenyen bekövetkezik egy nagy ütközés, amely olykor halálesethez is vezet. Leggyakrabban egy néző, máskor a navigátor, néha (ahogyan Veszprémben is) pedig a pilóta az, aki nem éli túl a szörnyű becsapódást – írja az Origo.

A borzalmas veszprémi ralibaleset ezúttal már halálos áldozatot hozott
Képünk illusztráió
Fotó: AFP/Lehtikuva/Hannu Rainamo

Az idei országos bajnokság negyedik fordulójában Veszprémbe és környékére utazott a ralis mezőny. A murvás talaj pedig már az első gyorsasági szakaszon tragédiához vezetett: Kislődön Nemes Csaba és testvére, a navigátor Nemes Richárd az 50-es rajtszámú Lada VFTS-sel az útról lesodródva egy fának csapódott. Richárd szerencsésebben megúszta a balesetet, őt – miután kivágták az autóból – könnyebb sérülésekkel szállították traumatológiai osztályra. Ám bátyjának, a 47 éves Nemes Csabának olyan súlyos belső sérülései voltak, hogy már nem tudták megmenteni az életét. Az országos ralibajnokság Felügyelő Testülete félbeszakította a hétvégi futamot, a szervizparkban pedig megemlékezést tartottak a tiszteletére.

Az idei szezonban „mindössze" ez volt az első tragikus baleset a magyarországi raliversenyeken, tavaly azonban három magyar ember is életét vesztette raliversenyek közben – igaz, ebből egy olyan volt, amely ütközés következtében történt. Ez egyben időrendben is az első volt 2022 folyamán: az októberi Ózd Rallyn következett be, amikor az utolsó gyorsasági szakaszon egy segítőkész nézőnek a hatalmas balszerencséje miatt kellett meghalnia. Egy ORC kategóriában versenyző kettős kisebb balesetet szenvedett, a mögöttük haladó páros pedig a szabályoknak megfelelően megállt, hogy az autóból kiszállva esetlegesen segítséget nyújtsanak a riválisuknak. Áma másodpercekkel később érkező harmadik autó már nem tudott megállni, hátulról nekik ütközött, a tehetetlenül kipördülő autó pedig elütött egy középkorú férfit, aki nézőként az elől ragadt autóban ülő kettősnek próbált segíteni. A három versenyzőpáros sérülések nélkül megúszta az incidenseket, a néző azonban belehalt a sérüléseibe.

Novemberben a Budapest-Bamako-rali 19 napja során a 9400 kilométer alatt egyetlen súlyos balesetet sem szenvedtek el a résztvevők, az utolsó napon mégis gyászolt a mezőny: Pétery Szabolcs, aki évek óta tagja volt az indulók mezőnyének vagy a szervezőbizottságnak, váratlanul életét vesztette. Hasonlóan az év legvégén megrendezett 24. Fenstherm Kontakt Szilveszter Rallye-n bekövetkezett tragédiának sem volt köze szorosan a versenyhez: az első szakaszt előfutóként teljesítő, 59 éves Kaposi Lászlónak a célba érést követően megállt a szíve,és már nem tudták megmenteni az életét.

Kelő Gere László, a magyar autósport közismert alakja egy évvel korábban, 2021 decemberében, autóbalesetben halt meg, ám ő sem a versenypályán szenvedett halálos kimenetelű ütközést. A ralitársadalomban „Latyak" néven elhíresült pilóta Kecskemét mellett csapódott egy fának a személyautójával,majd ugyan a járműbe szorult férfit sikerült kiemelni az autóból, a sérülések és a rengeteg vérvesztés következtében végül Kelő Gere László a kórházban életét vesztette.

Nemes Csaba előtt az utolsó versenyző, aki magyarországi raliverseny közben halt meg, ő Tóth Zsolt volt. A rutinos, 48 éves navigátor 2020 augusztusában, a Miskolc Rally második gyorsasági szakaszán Dudás Gergő munkáját segítette a 11-es rajtszámú Skoda Fabiában, amikoraz autó egy balkanyarban kisodródott, és fának csapódott.Ugyan ránézésre az autó nem tört nagyon össze, és Dudás is a saját lábán szállt ki a Skodából, Tóth Zsolt sérülései mégis olyan súlyosak voltak, hogy már a helyszínen életét vesztette.

A 2010-es évek ralis tragédiái

Tóth Zsolt balesetét megelőzően sokáig kell visszamennünk az időben, hogy egy újabb halálos balesetet találjunk magyarországi raliversenyekről, ám súlyos sérülésekkel járó incidensekre bőven akadt példa. A legtöbb sérültet (11) a 2019-es Tótkomlósi Rally hozta, ahol a zárószakasz alatt egy raliautó a pályamenti nézők közé csúszott.Egy kislányt is életveszélyes állapotban vittek kórházba, de később sikerült stabilizálni az ő és a többiek állapotát is.

Ebben az évben (2019-ben) a Veszprém Rally is hozott egy ijesztő balesetet, ekkorNemes Csaba incidenséhez kísértetiesen hasonló módon a kislődi nyitószakaszon, szinte ugyanabban a kanyarban Neukirchner András és Párdi Kata kettősének autója ütközött fának, majd ki is gyulladt.Mindketten súlyosan megsérültek, Párdi Katát hősies küzdelemben a nézők húzták ki az égő járműből. Neukirchnernek a sípcsontja, navigátorának a combja, a medencéje és a kulcscsontja is eltört, valamint az arcán és a kezén másodfokú égési sérüléseket szenvedett – de több műtét után végül ő is felépült a balesetből.

„Katát megműtötték, a combját rendbe rakták, a kulcscsontja nem mozdult el a törés miatt, így azt nem bántották. A bokáit sajnos nem tudták még műteni a fertőzésveszély miatt. Belső sérülése nincs, a gerince nem sérült. A hősöknek köszönöm, amit tettek, különösen Novák Eriknek, megmentették a feleségem életét" – idézte Párdi Kata férjét, Keszthelyi Róbertet órákkal a baleset után a Blikk.

Az időben visszafelé haladva 2013-ban volt a legutóbbi halálos kimenetelű baleset magyarországi raliversenyen, ám akkor nem is csupán egy. A Városlődi Rally során több helyen sem álltak biztonságos helyen álltak a nézők, és az egyik ilyen szakaszon meg is történt a tragédia: az egyik versenyző autója becsapódott a helyi büfé teraszán álló nézők közé. Egy férfit életveszélyes sérülésekkel vittek kórházba, és több mint két hónapos kezelés után bele is halt a sérüléseibe. Rajta kívül hárman súlyosan, hárman pedig könnyebben megsérültek. A verseny szervezője ellen később halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés miatt vádat emeltek.

Ugyanebben az évben szintén egy gondatlanul megszervezett verseny torkollott tragédiába. A Kiskunlacházi Rallyn egy versenyző elgázolta a (később a szervezők által inkább csak „vevőtalálkozónak" nevezett) verseny egyik rendezőjét, Horváth Zoltánt. A férfi a helyszínen életét vesztette.

Szintén 2013-ban, az amatőr rally kupa negyedik futamán, az I. Ralda Rallye Sprint versenyén Nagykálló és Újfehértó között hajtott a nézők közé egy útról lesodródó autó. Az eset következtében kilenc embert szállítottak kórházba, közülük az egyik bele is halt a sérüléseibe.

Objektum doboz

Kapcsolódó írásaink