Sport

Kettős Red Bull-győzelem a Forma–1 idei második futamán

Sergio Pérez a pole pozícióból nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Kártyás nyelven szólva jó leosztással indult a Forma–1-ben a 3. Szaúdi Nagydíj vasárnap este. Pérez az első rajthelyről, mint egy évvel korábban, Alonso az Aston Martinnal megismételte az istálló 1959-es (!) legjobb helyét, a harmadikról Russell, míg a motorbüntetés miatt Leclerc a mnásodikról visszasorolódott a 12. rajtkockára, a címvédő kétszeres világbajnok, egyben a tavalyi dzsiddai győztes Verstappen pedig egy időmérős Q2-ben előállt motorhiba miatt csak a 15. helyről vágott neki a bő 300 kilométeres távnak.

Kettős Red Bull-győzelem a Forma–1 idei második futamán
Sergio Pérezzel madarat lehetne fogatni, a tavalyi pole poziós rajt utáni negyedik hely helyett most - ugyancsak az első rajtkockából - győzni tudott Dzsiddában
Fotó: AFP/Giuseppe Cacace

Minden adott volt vasárnap ahhoz, hogy élvezetes versenyt lássunk, sok előzéssel, ravaszkodással, gumikezelési taktikákkal a Szaúdi Nagydíjon. S bár a pilóták igyekeztek felhívni a figyelmet arra, hogy a holland Max Verstappen a Red Bullal még a 15. helyről is veszélyt jelent bárki más elsőségére, azért azt meg is kellett csinálni.

Igaz, Verstappen 2021-ben egyszer már volt a legutolsó, huszadik helyről második (Oroszországban), míg 2022-ben a Belga Nagydíjon is előadott egy nagy felegerészést, akkor a 14. helyről sikerült nyernie.

Most is ez járt a fejében. Persze istállótársa, a pole pozíciós mexikói Sergio Pérez sem tette alacsonyabbra a lécet. „A legfontosabb, hogy kontrolláljam az első köröket” – nyilatkozta a verseny előtt.

A kontroll olyan nagyon azért nem sikerült. Legalábbis nem az elején. A spanyol Fernando Alonso a második helyről már az első kanyarban megelőzte. Nem sokkal később kiderült, hogy nem teljesen tiszta eszközökkel, ugyanis a rajtrácson nem szabályosan helyezkedett el, amiért nagyon hamar utolérte őt a versenybírók öt másodperces időbüntetése. De ettől függetlenül is visszaelőzte őt Pérez.

Pillanatokkal a dzsiddai rajt után, a jobb szélen Fernando Alonso Aston Martinja már előrébb, mint az élről rajtoló Sergio Pérez Red Bullja, köztük Carlos Sainz Ferrarija is keresi a helyet
Pillanatokkal a dzsiddai rajt után, a jobb szélen Fernando Alonso Aston Martinja már előrébb, mint az élről rajtoló Sergio Pérez Red Bullja, köztük Carlos Sainz Ferrarija is keresi a helyet
Fotó: AFP/Giuseppe Cacace

Az 50 körös villanyfényes versenyen izgalmas volt látni, hogyan halad egyre előrébb Verstappen. Öt kör alatt négy pozíciót javított a közepes gumikon, de a Ferrariban Charles Leclerc, az egyedüli, aki lággyal rajtolt is három hellyel előrébb rukkolt.

A tizedik körben Verstappen már a kilencedik volt, és már Lewis Hamiltont (Mercedes) üldözte és a 12.-ben sikerült is megelőznie.

Lewis Hamilton (Mercedes) mellett elhúzott a hátulról egyre feljebb autózó Max Verstappen (Red Bull, jobb oldalon) a 12. körben. Volt már ilyen csatájuk tavaly és tavalyelőtt is, csak akkor épp az elsőségről szólt a játék
Lewis Hamilton (Mercedes) mellett elhúzott a hátulról egyre feljebb autózó Max Verstappen (Red Bull, jobb oldalon) a 12. körben. Volt már ilyen csatájuk tavaly és tavalyelőtt is, csak akkor épp az elsőségről szólt a játék
Fotó: AFP/Giuseppe Cacace

Ez idő tájt kezdtek kerékcserékbe a csapatok. Leclerc rögtön kemény gumit kapott, és visszatért a csatába, amit egy körrel később Lance Stroll miatt (azonnali félreállást kért tőle az Aston Martin) sárga zászlós szakasz következett.

Ekkor az élen Pérez, Alonso, Russell, Verstappen, Sainz, Hamilton és Leclerc volt a sorrend.

Féltávnál Verstappen már a harmadik helyen autózott, ráadásul a leggyorsabb köröket is átvette Péreztől a Forma–1-es versenysorozat második leggyorsabb pályáján. Nem sokkal később, a 28. körben már a két Red Bull nyomta elől a tempót. Pérez elől, de Verstappen folyamatosan faragta a különbséget köztük.

Az élen kezdett beállni a sorrend, két Red Bull, majd Alonso (Aston Martin), majd két Mercedes, két Ferrari és két Alpine volt a sorminta. Egyedül Stroll hiányzott innét, de az ő autója feladta már korábban.

Kezdtünk bealudni az M4 Sport közvetítése alatt, Pérez vezetett, Verstappen hátránya elég nagy volt ahhoz, hogy a dobogó második fokánál jobb helyről ne álmodozzon (tizenhárom helyet jött előre!) s volt még hat kör. A Red Bull célja nem lehetett más, mint, hogy ez így is maradjon: dobogó 1–2. Alonso hátránya bő 17 másodperc volt Pérezhez képest, míg Russell további négy másodperccel elmaradt. A helyzet valamennyi élbolyban haladó számára kellemes volt. A versenyt akár le is inthették volna.

Az utolsó pontokért (tizedik hely) Magnussen (Haas) sikerrel küzdött meg, és már csak annyi apró izgalom maradt, hogy a leggyorsabb körre és a pluszpontra vajon ráhajt-e Verstappen Pérezzel szemben. Megpróbálta. És sikerült is.

Az eredményhirdetés és a díjkiosztó után érkezett a hír, hogy mégse Alonsot illeti a harmadik hely és a trófea, mert a versenybírák úgy látták, hogy amikor a helytelen rajt miatti 5 mp-es büntetését töltötte a bokszban, az egyik szerelő még az idő lejárta előtt hozzáért az autóhoz. S ezért utólag 10 mp-ces büntetést kapott, s így a pályán negyedik George Russell, ha a dobogóra nem is állhatott, de megkapja a harmadik helyet. Roppant szokatlan ilyen későn büntetni sok-sok körrel a bokszutcai hiba után.

Kapcsolódó írásaink