Sport
A Szerencsejáték Zrt. lett a magyar e-sport-válogatott főszponzora

A Szerencsejáték Zrt. és a Magyar E-sport-szövetség (HUNESZ) stratégiai együttműködése 2021. április 13-án indult azzal a
céllal, hogy a nemzeti lottótársaság az e-sport területén is támogassa a sikeres, professzionális alapokon működő hazai élsportot. A kooperáció az elmúlt másfél évben számos kiemelkedő eredmény elérését segítette, egyebek között 2021 nyarán bekerült az első magyar ligarendszerű e-sport-esemény, a CS:GO Masters a TippmixPro kínálatába. A sportszervezettel való stratégiai együttműködés most bővült ki azzal, hogy a Szerencsejáték Zrt. a magyar e-sport-válogatott főszponzora is lett.

Az ezt beharangozó szerdai sajtótájékoztatón bemutatkozott a 21 fős magyar e-sport-válogatott, amelynek tagjai az idei Európa-bajnokságot követően is javában készülnek a nemzetközi megmérettetésekre, köztük a 14. IeSF Világbajnokságra, amelyet november 30. és december 12. között Balin rendeznek meg. Az e-sport ma az egyik legdinamikusabban fejlődő szektor, Magyarországon mintegy 3,5 millióan játszanak valamilyen digitális platformon. A nemzeti lottótársaság sportfogadási kínálatában a bevezetés óta eltelt két év alatt a 4. legnépszerűbb sportággá vált az e-sport a kínált 57 sportág közül a hazai játékosok körében.

Folyamatosan növekszik Magyarországon az e-sport ismertsége és népszerűsége, az e-sport-játékokkal játszók száma, legyenek akár alkalmi gamerek vagy komolyabb versenyzők – nyilatkozta Biró Balázs György, a HUNESZ elnöke. Emlékeztetett arra, hogy a 2022 áprilisában – az eNET az Esportmilla és a HUNESZ együttműködésével – készített országos reprezentatív felmérés szerint a magyar felnőtt lakosság 56 százaléka játszik videójátékokkal, a legtöbbet játszott játékok listáját pedig itthon a League of Legends és a Counter Strike vezeti. Folyamatosan és dinamikusan emelkedik az e-sportágakat versenyszerűen űzők száma is, és a magyar e-sportolók egyre kiemelkedőbb eredményeket érnek el a nemzetközi versenyeken. Külön öröm számukra – tette hozzá a szövetség elnöke –, hogy a Szerencsejáték Zrt. kiemelt hangsúlyt fektet az e-sportra, és stratégiai együttműködésük keretében immár főszponzorként támogatja a magyar e-sport-válogatottat.
A Szerencsejáték Zrt. 2020. augusztus 11-én emelte be az e-sportot sportfogadási kínálatába válaszként a pandémia okozta kihívásokra, mivel a járványidőszak alatt a fogadható élő sportesemények száma jelentősen lecsökkent. Rendkívül gyors piacra viteli fejlesztéssel három hónap alatt tette a vállalat elérhetővé az e-sport-fogadást, megfelelve a legújabb globális trendeknek. A Tippmix földi és a Tippmixpro online fogadási rendszerében a 11 legnépszerűbb hagyományos e-sport-játék, illetve a szimulátortípusú bajnokságok esetében további 3 sportág számos piaccal vált fogadhatóvá. A Szerencsejáték Zrt. – tovább erősítve szerepét a dinamikusan fejlődő e-sport-kedvelő célközönség körében – 2021 áprilisától egy minden szempontból egyedülálló weboldalt indított a Tippmixpro.hu felületen a gamertársadalom és a téma iránt érdeklődő sportfogadók számára. A társaság az e-sport-fogadás szolgáltatás során is kiemelt figyelmet fordít a felelős játékostudatosság erősítésére, amely az új oldal tartalmában is érvényesül.

Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. marketing- és kommunikációs igazgatója hangsúlyozta: az e-sport-fogadás rendkívül népszerű a magyar fogadók körében is, ellentétben a nemzetközi trendekkel a hazai játékosok elsősorban a szimulációs sportokat, a FIFA és NBA2K bajnokságokat, mérkőzéseket részesítik előnyben a stratégia- és akciójátékokkal szemben. Az e-sport dinamikus fejlődését a Szerencsejáték Zrt. számai is alátámasztják: a bevezetés óta eltelt két évben a heti bruttó árbevétel csaknem megháromszorozódott. A Szerencsejáték Zrt.-nél – mint fogalmazott – büszkék arra, hogy részesei lehetnek a hagyományos sportágak mellett a fiatal e-sport-szektor fejlődésének is Magyarországon. A 2021-ben a HUNESZ-szel kötött stratégiai megállapodásukkal nem csupán az e-sport hazai népszerűsítését vállalták, hanem fontos célnak tekintették a széles körű edukációt is a felelős és tudatos játék érdekében. Büszkék arra is, hogy a mostani válogatott főszponzorációs megállapodással a magyar e-sport legjelentősebb pillanatainál is ott lehetnek – mondta az igazgató.

Az e-sport-piac globálisan és Magyarországon is évről évre folyamatosan és megbízhatóan nő, ma már az Európai Unió polgárainak nagyjából fele játszik rendszeresen különböző digitális platformokon. A játékosok számának növekedésével pedig nő a játékokra fogadók száma is, 2021-ben már közel félmilliárdan követték a közvetítéseket. Az e-sport-fogadási piac dinamikusabban növekszik, mint maga az e-sport. Nagyságát 2020-ban globálisan 12,9 milliárd dollárra becsülték, a Szerencsejáték Zrt. hazai e-sport-fogadási árbevétele 2021-ben 18,4 milliárd forint volt, és mára a sportfogadási árbevétele öt százalékát teszi ki.
Magyarországon az e-sportra fogadók többsége nem kizárólag e-sportra fogad, hanem hagyományos sportfogadásban is aktív. Az e-sport-fogadók többsége olyan fiatal felnőtt, aki erősen érdeklődik a technikai újdonságok, főleg a videójátékok iránt, követi az e-sport-eseményeket, és rendszeresen használja a közösségi médiát.