Sport

A poéngyilkos futamon a biztonsági autó „nyert”

Az olasz államelnök mellett megannyi híresség látogatott ki az Olasz Nagydíjra

Nyolcadszor indult a Ferrari pilótája, Charles Leclerc az első rajthelyről az idei Forma–1-es versenysorozatban. Ezúttal az olasz versenyistálló számára talán legfontosabb futamon, a monzai Olasz Nagydíjon, ami többszörösen is jubileumi. Egyrészt épp száz (!) éve rendezték itt az első futamot, másrészt a Ferrari a 75. születésnapját ünnepli 2022-ben. No de, amit meg kellene nyerni, azt nem biztos, hogy sikerül is. A papírforma nem elég...

A poéngyilkos futamon a biztonsági autó „nyert”
Max Verstappen Monzában a győztes Red Bull-lal
Fotó: AFP/Andrej Isakovic

A 24 éves Charles Leclerc, a Ferrari monacói versenyzője azzal a tudattal állt be a pole-pozícióba a monzai pályán, hogy rajta a fél világ szeme. Meg a teljes Ferrari vezérkaré. Az olasz köztársasági elnökről, Sergio Mattarelláról nem is beszélve. De a paddock nagy nevei közt ott volt a visszavonult Kimi Räikönnen is a családjával, Sylverster Stallone a párjával és számos további celeb – a sajtó legnagyobb örömére. 

Kicsit nehézkesen alakult ki a vasárnapi rajtsorrend szombaton este: a húsz pilótából kilencet büntettek ilyen-olyan okból, és a hátrébb soroltak közé került a vb-címvédő és a pontversenyt jelenleg is magasan vezető Max Verstappen is, aki ugyan a második legjobb időt érte el az időfutamon, de az öt rajthelyes büntetése miatt csak a hetedikről vágott neki az 53 körös versenynek. 

George Russell, a Mercedes pilótája nagyon beletalált, amikor vele kapcsolatban azt mondta, már a tizenötödik körben Verstappen vezeti majd a mezőnyt. És igen, bár ő a második rajthelyről és Leclerc az élről jól vette a rajtot, Verstappen valóban hamar felzárkózott. Öt kör alatt már a második (!) volt.

Elsőként, nagyon hamar, már a nyolcadik körben Verstappen Red Bull-os istállótársa jött ki a bokszutcába, de Sergio Péreznek nem a kerékcsere volt a legnagyobb gondja, beragadt a fékje. Várható volt, hogy ezek után neki nem ez lesz élete versenye. Így a két Ferrari, Leclerc és Sainz (utóbbi tíz kör alatt jött előre tizenegy helyet) szendvicsében Verstappen egyedül maradt, amit persze a hazaiak nem bántak annyira. 

Mindeközben a BBC élő hírfolyama nem győzött örülni a két brit Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton és George Russell minden egyes jó megmozdulásának. Ami féltávnál azt jelentette, hogy a hatodik és a negyedik helyen haladtak a Mercedesek. Innét Russell eggyel előrébb lépett, amikor előle Sainzot kihívták gumicserére. 

Mindeközben a korábbi világbajnokok közül előbb Sebastian Vettel, majd Fernando Alonso is műszaki okból kiállni kényszerült. Sőt, a 41. körben már a második Aston Martin jármű, Lance Stroll-lal ugyancsak beadta a kulcsot. 

Tíz körrel a vége előtt Verstappen, Leclerc, Russell, Sainz, Hamilton, Norris, Pérez, Ricciardo, Gasly és De Vries volt a sorrend a pontszerző helyeken. Holland elöl és egy másik holland, a beugró a tizediken. Nyck de Vries úgy került a Williams kormánya mögé, hogy az istálló egyik versenyzőjét, Alexander Albont vakbélgyulladással műteni kellett.

Nyck de Vriesnek megijedni se volt ideje a lehetőségtől, hogy beugró lehet a Williamsnál
Nyck de Vriesnek megijedni se volt ideje a lehetőségtől, hogy beugró lehet a Williamsnál
Fotó: AFP/Ciro de Luca

Négy körrel a vége előtt Ricciardo autója lerobbant, s emiatt bejött a biztonsági autó, amit a legtöbben kerékcserékre használtak ki. Mondhatni feleslegesen. Kérdéses volt, hogy egyáltalán lesz-e újraindítás, vagy a safety car mögött fejeződik be a verseny. Ez utóbbi történt. Senki nem javíthatott a helyezésén, és egyébként is lassan mentek. Ami sajnos tönkretette a finálét.

A győztes újfent, tizenegyedszer Verstappen lett, Leclercnek nem maradt lehetősége a visszaelőzésre, Russell örülhetett a dobogó aljának. A leggyorsabbnak járó pluszpontot Pérez gyűjtötte be, a nap pilótája közönségszavazást pedig a beugró De Vries nyerte, aki két pontot is hozott a csapatnak. 

A bosszús Charles Leclerc sajnálta, hogy nem maradt a versenyből már semmi, mire kiment a biztonsági autó
A bosszús Charles Leclerc sajnálta, hogy nem maradt a versenyből már semmi, mire kiment a biztonsági autó
Fotó: AFP/Andrej Isakovic

Kapcsolódó írásaink