Sport
A Fifty-Fifty rekordidővel nyert Európa leghosszabb tókerülő versenyén

Balatonfüred, Balatonkenese, Siófok, Tihany, Keszthely, Balatonfüred – ez az útvonal, amit meg kell tenni. Ráadásul az elejét kellemesen erős, 20–25 kilométeres, nyugati, délnyugati hátszélben. Az érintendő pontok fixek, amúgy mindenki úgy keres jó szelet magának, ahogy akar. A szakértők szerint nagyon fontos a verseny eleje, vagyis hogy ki ér először Kenesére, illetve ki hagyja el először a Tihanyi-csövet. Légvonalban 155 kilométeres a táv.
A balatoni friss időjárás-jelentés szerint változó, erősebb, 30–35 kilométeres, délnyugati széllökésekkel kell számolni, ami estére ellaposodik, péntek reggelre a nyílt vízen kifejezetten erős, akár 50–55 kilométeres széllökések is várhatók.
Három hajó is akad a mezőnyben, amelyik az elmúlt tíz évben kétszer már nyert, és elsőként behúzhatja a harmadik trófeát is, de persze az új fejlesztésű katamaránok közt új győztest is avathatnak. A tókerülő versenyre természetesen nem csupán a profik, hanem úgynevezett félprofik is indulnak a természetközeli élményt keresve.
A kétszeres címvédő Vándor Róbert, az RSM kormányosa még a rajt előtt elmondta, hogy az idén is újítottak, győzelmi esélye csak annak van, aki mindig korszerűsíti a hajóját. A most elindult versenyen akár megdőlhet a tókerülő rekord is, amelyet egyébként 2014-ben ért el a Józsa Márton kormányozta Fifty-Fifty 7 óra 13 perc és 57 másodperccel. A mezőnyben ott van Berecz Zsombor, olimpiai ezüstérmes vitorlázó 69F típusú hajójával.

Tizenhárom órakor az a friss hír, hogy a Fifty-Fifty előnye kezd tetemessé nőni, az újjáépített hajót ugyan nem volt sok idejük kipróbálni a mancsaftnak, de a szövetség szakértői szerint ennek nincs nagy jelentősége. Anno, a tíz éve debütáló katamarán is azonnal pályarekordot futott, amit tovább javított két évvel később.
Az RSM viszont a nagy szélben egyelőre nem tudta kihasználni a nagyobb hajótestet. Balázs Viktor a kísérőmotorosa ezt mondta a kekszalag.reblognak:
„A Raiffeisen Fifty-Fifty elhúzott, ez a cirkálószakasz az ő terepe, hatalmas új orrvitorlái vannak, nagyon gyors. Ez a papírforma. Mi egy hármas bolyban csatázunk a Team Kaálival és a Ribstoryval, főleg északon. A Django, a Prospex-Delta délen kezdett, aztán elindultak északnak, de újra a déli irány mellett tették le a voksukat. Ez a D35-ösök szele... Aztán remélem jó szélben elérünk Keszthelyig, onnantól visszafelé meg a mi szakaszunk jön a papírforma szerint, remélem tudunk pozíciókat visszafoglalni.”
A versenyiroda szerint ez idő tájt már több, mint ötven hajó hagyta el a siófoki bóját, köztük az egytestű Kékmadárral az olimpiai ezüstérmes is.
Az idei Kékszalagra 28 hajóosztály delegált csapatokat, köztük a 16 katamarán. Egy-egy hajó legénysége átlagosan ötfős, a legtöbben, 17-en a Raffica fedélzetén, 16-an pedig a Principessán versenyeznek. Nem nagy számban, tizenegyen, de külföldi csapatok is jelen vannak, és érdekesség, hogy 16 hajó női kormányossal indul. Ráadásul kettőn csak hölgyekből áll a „legénység”. A verseny honlapján azt is közölték: 92 ifjúsági és nyolc serdülő korú vitorlázó is versenyez.
Kiadtak közben egy első fokú viharjelzést, ami a vitorlázókat annyiban érinti, hogy immár 30 km per órás szél fúj, különösen a Balaton hossztengelyében szép tarajosak a hullámok.

A keszthelyi bóját elsőként a Fifty-Fifty érte el. Ideje 5 óra 5 perc 50 másodperc volt, és fürgén fordult – immár hátszéllel – a cél felé. A második a fiatal Virág Flóra kormányozta Team Kaáli volt, közel negyven perc hátránnyal, de várható volt, hogy ebből valamennyit ledolgoznak majd a 35 lábas hajóval. A várt RSM helyett a Ristory, majd a Django fordult ezután.
Felborult az Anibel nevű hajó
Délután három tájt is a Fifty-Fifty hasított az élen, amikor Almádi előtt elsüllyedt egy hajó. Az Anibel kapitánya, Dr. Pető Béla telefonon megerősítette, hogy mindenki jól van, személyi sérülés nem történt. A baleset maga szokványos volt a kapitány szerint: bő szélben halzoltak a kenesei bójára fordulva, a nagy bum beleakadt az achterstágba (az árbóc-hátramerevítőbe), a hajó oldalára feküdt, és a nagyvitorla megtelt vízzel, ami lehúzta az Anibelt. A legénységet hamar kimentették, s a továbbiakban a partól szurkoltak a hajót kiemelőknek. Közel hét órányi vitorlázás után Petrányi Zoltán jobb utat talált a Djangonak, amely így feljött a dobogós helyre.
Délután négykor már sejthető volt, hogy esetleg nemcsak a győzelem, de a rekord is meglesz a Józsa Márton kormányozta Fifty-Fiftynek. S mivel a szél besegített, rekordidővel, 7 óra 13 perc 21 másodperccel nyerte az 54. Kékszalag Nagydíjat a hajó.
A Fifty-Fifty - a kétárbocos magyar fejlesztésű katamarán - a saját maga által 2014-ben felállított pályacsúcsot 36 másodperccel döntötte meg. Az élen végző hajó legénységének tagjai Józsa Márton kormányos mellett Goszleth Marcell, Németh Áron, Adorján Csaba, Dénes Bence Dániel, Erőss Loránd János és Józsa-Kovács Attila.
Józsa Márton a célban az M4 Sportnak elmondta, hogy nagyon figyeltek a rajtra, mindenképp el akarták kerülni a rajtbüntetést, aztán együtt mentek az RSM-mel és a Team Kaálival, sőt az utóbbi Kenesénél meg is előzte őket, mert kiestek a szélből. A siófoki bója után azonban már tudták menni a saját tempójukat a jó szélben, és érzékelték, hogy egyre távolabb hagyják a mezőnyt. „A frissülő szélben mindig az élen haladónak van előnye” - mondta Józsa Márton, aki már csak arra figyelt a végén, hogy nehogy fejre álljanak.
A másik helyet a Team Kaáli meg tudta tartani, de a Tihanyi csőben az utolsó pillanatokig nagy csatában volt a Prospex-Deltával a füredi célban. Mindkét hajó 8 óránál picit több időt futott. Az RSM csak negyedik.
A táv szombaton reggel 9 óráig teljesíthető.