Sport

Grande Partenza a Hősök terén

A Budapest–Visegrád- szakasszal ma 12.20 órakor elkezdődik a 105. Giro d’Italia

A világ egyik legnagyobb sporteseményének ad otthont mától három napon át Magyarország. Hazánk fővárosából rajtol a 105. Giro d’Italia országúti kerékpáros körverseny. Ez a tizennegyedik olyan rajt – szaknyelven Grande Partenza, Nagy Rajt –, amely Olaszországon kívüli.

Grande Partenza a Hősök terén
Valter Attila, a Giro magyar arca tavaly napokig viselte a rózsaszín trikót
Fotó: AFP/Luca Bettini

A világszerte közvetített és tízmilliók által nézett verseny különlegessége számunkra, hogy a 176 fős mezőnyben három magyar induló is lesz: Valter Attila, Peák Barnabás és Fetter Erik. A kerékpáros körverseny rendkívüli útlezárásokkal jár, ami nehézséget jelent a helyszínekre kivonuló nézők számára. No de a magyar szurkolók – sportágtól függetlenül – nem szoktak a kihívásoktól, fáradtságtól megijedni…

Az eredetileg 2020-ra tervezett magyarországi Grande Partenza a világjárvány miatt meghiúsult, de épp ez a kétéves csúszás tette lehetővé, hogy három magyar bringás is belenőjön a mezőnybe, és bekerüljön a profi kerékpáros istállók csapataiba. A háromhetes körversenyeken most bemutatkozó Peák Barnabás az Intermarché–Wanty–Gobert Matériaux csapatában, Fetter Erik pedig az EOLO-Kometában kerekezik, mindketten a csapatérdekek szerint versenyeznek, míg az ezúttal is a Groupama–FDJ-ben tekerő Valter Attila két Giro-részvételének tapasztalatával a háta mögött nagyobb célokat tűzött ki. A 2020-as Tour de Hongrie győztese tavaly öt napig viselhette a legjobb fiatal versenyzőt illető fehér és háromig az összetett éllovasának járó rózsaszín trikót. Idén azonban elsősorban a szakaszgyőzelem lehetne számára a legszebb siker. Annak, aki a végső győzelmet tőle reméli, a fogadóirodák jelenleg 251-szeres pénzt fizetnek.

Az összetett győzelemre a leg-esélyesebb a 2019-es győztes ecuadori időfutambajnok, Richard Carapaz. Sikerével sorozatban harmadszor vihetné haza a Maglia Rosát, a rózsaszín trikót az Ineos Grenadiers. Két éve Tao Geoghegan Hart, tavaly Egan Bernal győzött. Idén egyikük sem lesz ott a brit csapatban, így az egyes rajtszámmal Carapaz vághat neki a Budapest–Visegrád-nyitóetapnak. Legnagyobb kihívói közé a Vuelta a Espana-győztes brit Simon Yates, a tavaly hatodik portugál Joao Almeida, illetve a korábbi Girókról harmadik hellyel rendelkező spanyol Mikel Landa és kolumbiai Miguel Ángel López, valamint a két hete az alpesi körversenyt megnyerő francia Romain Bardet tartozik.

A magyarországi etapokat az M4 Sport élőben közvetíti. Pénteken 12.20-kor, vasárnap 12.25-kor lesz a lassú rajt a mezőnyszakaszokon, a szombati időfutamon pedig 14 órakor rajtol az első kerékpáros. A Giro pénteki nyitóetapján Budapestről Visegrádra teker a mezőny, szombaton a fővárosban lesz egy időfutam, végül pedig Kaposvár és Balatonfüred között teljesítenek a versenyzők bő 200 kilométert vasárnap. A három magyar etap után a hétfői pihenőnapon Szicíliába utazik a mezőny, másnap jön a viadal első kulcsszakasza az Etna megmászásával. Az összetett sorrendjére emellett várhatóan a Blockhauson, az Apricán és a Passo Fedaián lévő hegyi befutók lehetnek a legnagyobb hatással, a végső sorrend pedig a veronai időfutamon dől el. A 105. Giro d’Italia 176 fős mezőnye május 29-ig összesen 3445,6 kilométert teker.

Kétcsillagos nyitónap két részhajrával
 

A szervezők által kétcsillagos nehézségűnek ítélt első, 195 kilométer hosszú szakasz során Budapestről Visegrádra teker a mezőny. Az etapot két részhajrá és a célban egy hegyi hajrá színesíti. A versenyzők a Hősök teréről 12.20-kor lassú rajttal indulnak. A mezőny az Andrássy út–Belgrád rakpart–Szabadság híd-útvonalon a budafoki Hunyadi János úton hagyja el a várost, itt lesz a hivatalos rajt, a „null kilométer”. A továbbiakban Tárnok, Martonvásár, Kápolnásnyék felé kerekeznek, majd át Pázmándon, Lovasberényen és Székesfehérváron.

Ezután útba ejtik Esztergomot, a bazilika környékét is, és végül Dömösön át Visegrád a cél, ahol a Panoráma utca negyedik kategóriás emelkedőjén, öt–nyolcszázalékos emelkedő jön. A befutó a visegrádi bobpálya parkolója, ahová 17 és 17.30-kor között érkeznek meg a versenyzők. Az érintett szakaszokon többórányi teljes útlezárások lesznek. Budapestről Nagymarosra különvonat közlekedik, ahonnan komp viszi át a nézőket Visegrádra. A komp a befutót megelőző időszakban gépjárműveket nem szállít. (Érdemes a lezárásokról tájékozódni az Útinform és a Police.hu oldalakon.)

A Giro hőskora

Ötvennyolcadik Giro d’Italia, 1974. Egy tévéfilm képei. (Huszonkét nap, huszonkét szakasz, 4001,9 km. 1909 óta minden év májusában.) Tíz esztendő után vatikáni rajt. A pápa áldást osztó keze. Merckx, Gimondi, Fuente és a többi megcsókolja a pápa kezét. Lelki vigasz az ütközet előtt. A pápa szavai: „Járjatok szerencsével, jó versenyzést!” Ámen.

*

Merckx meddig a legnagyobb? Ötször nyerte meg a Tourt, ötször a Girót, kétszer volt a világ legjobb sportolója. Belga. Az arcán figyelem. Láthatatlan erőkkel csatázik, viaskodik az utolsó métereken, felsőtestét erősen meghajlítja, könyöke a derékszög ívéhez simul. Arca Vergiliuséval rokon, meggyötört az alvilági folyón, szellemekkel háborúzik, kivont karddal rohannak rá az árnyak, a győztes mégis ő valamennyi felett.

*

Óriáskígyó kanyarog a tengerparton. Se vége, se hossza. Ahogy múlnak a napok, úgy lesz egyre nagyobb és nagyobb, és felfalni készül Itáliát. Negyvenmillió olasz sportrajongó térdre borul és imádja őt. A kígyó telhetetlenségében akkorára duzzad, hogy huszonkét nap után kipukkad a gyomra.

*

José-Manuel Fuente spanyol kerékpáros: „Ha Merckx nincs az élbolyban, igencsak megzavarodik a mezőny. Eddy nagyon sok társamnak megkönnyíti a tájékozódást, amolyan világítótorony-féle ő, de ha kialszik a fény, nincs több tájékozódási pontjuk.” A portugál Eusebio belehasított a kezével a levegőbe, és a futballista mozdulata bevonult a sporttörténelembe. A kerékpározásban nincs ilyen újszerű, már klasszikussá vált kézmozdulat. A győztes magasba lendíti az egyik kezét vagy mind a kettőt, és ilyenkor árván hagyja a kerékpár kormányát. Az olasz Franco Bitossi kézmozdulatát látva a Girón, attól félek, hogy egyszer a nagy örömben elrepül majd a kerékpáros.

*

Szép nők unott arca, fintora, mellükön szalag, a befutókra várakoznak, mosoly is kijut, csók jobbra-balra, virágcsokor fóliában, a győztes premier planban, a győztes mellett jobbra, balra nők, vörösek, szőkék, feketék, feledésbe merül az arcuk, ki mondja meg, szőke volt-e vagy vörös, ki Fuente mellett állt a hegyi verseny után, csak a győzőre emlékszünk, később már őrá sem, cicám, tudsz-e kerekezni?, a playboyok sűrűn fényképezik a feneketek, alattatok biciklit, de tudtok-e valójában kerekezni, és mit tesztek azért, vörösek, szőkék, feketék, hogy még ezer évig, vörösen, szőkén, feketén – szépek maradjatok?

*

Beérkezés. Összetettben Merckx az első, Baronchelli második, Gimondi a harmadik. Belga, olasz, olasz. A spanyol Fuente a legjobb hegyi menő. Pedig vezetett Eddy előtt… Lányok, Fuente bánatos szeme, taps – az országút, zene. Mennyi fájdalom egy levetett trikóban. VI. Pál áldást osztó keze. (KA)

A Giro d’Italia örökranglistájának élmezőnye: 5: Alfredo Binda (olasz), Fausto Coppi (olasz), Eddy Merckx (belga) 3: Giovanni Brunero (olasz), Gino Bartali (olasz), Fiorenzo Magni (olasz), Felice Gimondi (olasz), Bernard Hinault (francia)

A győztesek 2012 óta:
2012: Ryder Hesjedal (kanadai)

2013: Vincenzo Nibali (olasz)

2014: Nairo Quintana (kolumbiai)

2015: Alberto Contador (spanyol)

2016: Vincenzo Nibali (olasz)

2017: Tom Dumoulin (holland)

2018: Chris Froome (brit)

2019: Richard Carapaz (ecuadori)

2020: Tao Geoghegan Hart (brit)

2021: Egan Bernal (kolumbiai)

Kapcsolódó írásaink