Sport
Megszüntek a macska-egér harcok
Az idén bevezetett Forma–1-es szabályok jót tettek a párharcoknak, támogatják a csatákat

Majd a harmadik helyezett hozzátette, úgy véli, hogy azok pont azért születtek, hogy jobbá tegyék a versenyeket. S ebben nagy az egyetértés a pilóták és a kereskedelmi jogokat gyakorló Liberty Media, valamint a Nemzetközi Automobil Szövetség körében. A közönség is sokkal boldogabb, mert szorosabb versenyeket, izgalmas előzéseket és visszaelőzéseket lát. Közelebb került – egy-egy futamon belül – a mezőny eleje és a vége, és ez lelkesítő.
Ross Brawn, a Forma–1 sportigazgatója már a szezon előtt megmondta, a nagy léptékű szabályváltoztatással a kiskapuk becsukása volt a céljuk, és az, hogy a csaknem egyforma teljesítményre képes versenyautók között szoros párharcok alakuljanak ki. „Őszintén szólva nem hiszem, hogy drámai módon megváltoznak az erőviszonyok, de a középcsapatok számára is elérhető lesz a pontszerzés, a dobogó.
Megnő a versenyképes csapatok csoportja.” A 2021-es autók aerodinamikai szempontból már annyira bonyolultak voltak, hogy szélárnyékban jelentősen csökkent az előzni kívánó versenyautók tapadása, egy autónyi távolságban a leszorítóerő 45 százalékát is elveszítették, szemben az új szabályok szerint épített autók szimulációkon tapasztalt 14 százalékával. A pilóták egyhangú véleménye az, hogy az idén sokkal könnyebb más autók mögé kerülni és akár hosszan rájuk tapadni.
Persze mindig vannak kárvallottak. A Mercedesnek nem sikerült igazán jó autó-kat összehoznia. Jelenleg, erősen lemaradva, csupán harmadikok a konstruktőrök versenyében. A dolog már annyira kínos, hogy Toto Wolff csapatfőnök az imolai futam után a még a pályán köröző hétszeres világbajnok Lewis Hamiltontól (aki ezúttal csak 13. lett) a csapatrádión kért bocsánatot, amiért nem méltó az autó hozzá.
És azt se lehet tagadni, hogy egyes istállók autói hiába gyorsak, egyelőre nem elég stabilak. A címvédő Max Verstappen alatt a négyből két futamon is megállt a Red Bull Honda, és az energiaitalosok másik autója se tudta befejezni a nyitóversenyt Sergio Pérezzel. Ezzel együtt Verstappen a BBC-nek azt mondta: „Azt gondolom, ezekkel az autók-kal könnyebb követni másokat. Legalábbis nincsenek zavarba ejtő pillanatok alulkor-mányzottság vagy az ellenkezője miatt. Egy másodpercen belülre kerülve a turbulencia nem olyan egyszerű, de határozottan jobb érzés, mint korábban.”
A lelkesedők közt van Pierre Gasly is, aki az idén már kétszer volt pontszerző az Alpha Taurival: „Minden szempontból javult a helyzet. Kifejezetten örülök mindannak, amit az idén tapasztaltam. Verseny közben sokkal közelebb tudunk kerülni egymáshoz.” A négyszeres világbajnok Sebastian Vettel szerint most okos DRS-használattal élesebb lett a verseny, jobban lehet előzni, de a megelőzöttnek is több az esélye a visszavágásra, mint korábban. Az elmúlt tíz évben, amikor a nyitható szárnyakat bevezették, a látványos leszorítóerő-növekedés segítette az előzésben lévőt, de a zónák kijelölésével később rossz irányba mentek a dolgok.
Egy szó, mint száz, az elmúlt negyven év szabályváltozásai közül a legdrasztikusabbnak mondott ideiek beváltották a hozzájuk fűzött reményeket.