Sport

Albon keményen keménykedett

A harmadik Forma-1-es futamon nagyot alakított a huszadik rajthelyes

Nem sok alkalmunk van beemelni a Forma–1-be a grand slam kifejezést. Ami a profi teniszben kézenfekvő (a négy legnagyobb világverseny fut ezen a néven), az az autósportban nem a kiemelt vb-futamokat illeti, hanem azt, ha egy pilóta egyazon versenyen a pole pozícióból rajtol, végig vezet (a kerékcseréről is az élre tud visszaállni), az első helyen zár, és még a leg­gyorsabb kört is ő futja.

Albon keményen keménykedett
Alexander Albon Melbourne-ben megérdemelte volna a nap pilótája címet
Fotó: AFP/William West

Ezt a ragyogó teljesítményt vitte véghez Melbourne-ben a monacói Charles Leclerc a Ferrarival. Nem csoda, ha a közönség szerint ő érdemelte ki a nap versenyzője címet, bár a szakemberek úgy vélik, a thaiföldi Alexander Albon még nála is jobban megdolgozott az elismerésért. A nagy márkákhoz képest gyenge Williams ülésében az utolsó helyről rajtolt, és a pontszerző tizediken ért célba. No, de ki is ez a fiatalember, akiről az Inside The Paddock Twitter-oldala mémet is mutatott?

Az biztos, hogy elég brahis versenyző. Melbourne-be úgy érkezett, hogy hozott magával egy három rajthelyes büntetést az előző szaúdi futamról (a futam legvégén ütközött Lance Strollal), de mivel nem maradt elegendő üzemanyag az autójában az időmérő után, büntetésből leghátra, a huszadik helyre sorolták. Mégis tizedik lett!

„Elképzelhetetlennek tűnt, de be-vált a csapatom taktikája a kemény gumival” – nyilatkozta a verseny után az istálló első idei pontját szerző pilóta. A huszadik körben a tizenharmadik, a negyvenedikben már a hetedik pozícióban volt, és vélhetően megőrizte volna a helyét, ha nincs az a szabály, hogy ha tetszik, ha nem, egy kerékcserére kötelező kimenni. Ezt az utolsó előtti, 57. körben tudta le, és mire visszaért, a tizedik helyre esett vissza. Ennek ellenére talán Albon volt a legboldogabb nyilatkozó Ausztráliában.

„Nagyszerű volt. Mintha az egész futam egyetlen csodálatos időmérő lett volna. Jobbnál jobb köröket mentem, ahogy az üzemanyag-terhelés csökkent. Most már csak meg kell értenünk, miért vagyunk jók ezen a gumin a többiekhez képest – mondta a pilóta, majd viccesen hozzátette. – Egyszerű, tíz ilyen kemény szettel kell kimenni a versenyekre, azt’ azokkal versenyezni.”

Alex Albon azok közé tartozik, akik szinte beleszülettek az autósportba. Amikor 1996-ban világra jött Londonban, édesapja, Nigel autóversenyzőként kereste a család kenyerét. Thaiföldi származású édesanyja öt gyermeket szült. A fia-tal Alexendert Michael Schumacher és Valentino Rossi inspirálta, és nagyon hamar (8 évesen) versenyezni kezdett. Ahogy sokan mások: gokarttal. Bár kettős állampolgár, sportolóként a thai zászlót választotta. A Formula–3 és –2 után felkerült a királykategóriába. Elsőként a Toro Rosso igazolta le (2019), Melbourne-ben debütált, a második versenyén, a Bahreini Nagydíjon kilencedik lett. Ezt követően a Kínai Nagydíjon a szabadedzésen összetörte az autóját, ezért nem tudott a rajtrácsok sorsáról döntő időmérőn rajthoz állni, a futamon a bokszutcából rajtolt, és tizedik lett.

Na, az a tizedik hely a nap versenyzője címet is meghozta! Még abban az évben volt versenyütközése, a Kanadai Nagydíjon emiatt nem ért célba… Később se javult meg. A 2019-es Hungaroring után jelentette be a Red Bull, hogy Gaslyt lecseréli Albonra, és megpróbálják megtalálni 2020-ra Max Verstappen mellé az ideális második számú pilótát. Bár egész jó éve volt (hetedikként zárt), a következő szezonban kiszorult tesztpilótának. Ezt elég nagy csapásként élte meg, de sikerült visszatérnie. A Williams szerződtette, ám még el se kezdődött a 2022-es idény, amikor Christian Horner, a Red Bull főnöke kijelentette, csapatának elsőbbségi joga van visszahívni a mindig bevállalós, kiváló pilótát.

Kapcsolódó írásaink