Sport

Folytassa, Monza!

Forma–1. Az Olasz Nagydíj öt évre bebiztosította magát az autóversenyzés királykategóriájának versenynaptárában, de négy GP-futamhelyszín aggódhat a jövő miatt

Az idei huszonegy Forma–1-es futamhelyszín közül ötnek a szerződése jár le a szezon végén, és olyan állomások, mint Barcelona, Silver­stone, Hockenheim és Mexikóváros aggódhatnak a folytatás miatt. Egyedül az Olasz Nagydíj helyszíne, Monza lélegezhet fel, az Olasz Autó­klub (ACI) megegyezett a szerződéshosszabbítás sarokpontjairól a versenysorozat jogtulajdonosával.

Folytassa, Monza!
Lewis Hamilton (fehér sapkában) ünnepli a győzelmét 2018-ban az Olasz Nagydíjon
Fotó: AFP/Florent Gooden

Napokkal a Forma–1-es világbajnokság ötödik, spanyol futama előtt a BBC arról írt, hogy az Olasz Nagydíj a történelmi Monza pályájával újabb öt évre bebiztosította a helyét a versenynaptárban. Bár a szerződésen még nem száradt meg a pecsét, de úriemberek között a letárgyalt gazdasági szempontok elegendő garanciát jelentenek a folytatásra. Az olaszok egyébként azért serénykedtek, mert a nemzetközi versenysorozat jogtulajdonosa, a Liberty Media bejelentett pár újítást a következő, 2020-as idénytől. Így a naptárban új helyszínként jelenik meg Vietnam a Hanoiban épülő versenypályájával. Ez lesz Ázsia negyedik F1-es helyszíne, egyben a negyedik úgynevezett utcai pálya (ezek közül a legismertebb az 1950 óta futamhelyszín Monte-Carlo, a Circuit de Monaco). A pálya tervezésekor a német Hermann Tilke építőmérnököt több futamhelyszín inspirálta, és a Formula1.com oldalon részletes elemzés olvasható a majdani nehézségekről. Vietnam tehát beköszönt.

Nagyon valószínű, hogy a száguldó cirkusz visszatér Hollandiába is, különös tekintettel arra, hogy a Red Bull színeiben versenyző, tavaly vb-negyedik Max Verstappen rendkívül jó és népszerű pilóta, és ha hazai pályán versenyezhetne, az üzletileg is megalapozhatná a sikeres rendezést. Legutóbb 1985-ben járt itt a Forma–1 mezőnye, de a zandvoorti aszfalt őszintén szólva a baljósla­túak közé tartozott. 1970-ben Piers Courage szenvedett balesetet, és bennégett az autójában, három évvel később pedig ugyancsak bukott és halálos égési sérüléseket szenvedett Roger Williamson. Egy másik pilóta, David Purley kiugrott az autójából, és menteni próbálta társát, miközben az életüket féltő pályamunkásokkal is meg kellett küzdenie. Se a kocsit nem tudta talpára állítani, se a tüzet nem tudta eloltani… Amúgy az ide versenyzőként soha többé vissza nem térő Purley élete se volt hosszú, 1985-ben lezuhant a repülőgépével. Zandvoort mellett szóba jöhet egy másik holland helyszín, Assen is, ahol 1949 óta rendeznek sikeres gyorsaságimotor-versenyeket, de szakmai források szerint sokat sejtet, hogy Charlie Whiting, a melbourne-i futam előtt elhunyt versenyigazgató tavaly októberben terepszemlét tartott Hollandiában, és azt nyilatkozta: „Úgy gondolom, óriási a potenciál Zandvoortban.”

Az esetleges kiesők közül a Brit Nagydíjnak otthont adó Silverstone (itt is a kezdetektől rendeznek futamot) már elég jó úton jár a folytatás bebiztosításához, de Stuart Pringle ügyvezető igazgató a BBC Sport kérdésére spekulációnak és túlzottan korainak tartotta a kiszivárogtatást, hogy az újabb hároméves szerződés már meg is köttetett. „Még zajlanak a tárgyalások” – ütötte el a dolgot.

Rosszul áll viszont a szénájuk a Spanyol Nagydíj szervezőinek, mert bár a Barcelona melletti Circuit de Catalunya fontos tesztpálya, és 1991 óta Forma–1-es futamhelyszín is, ha Európában kell felszabadítani a naptárban egy helyet a Holland Nagydíjnak, akkor könnyen a kiesők közé kerülhet. Nem használt az üzletnek az sem, hogy a spanyol kormány kihátrált a támogatásból, és ómen a kétszeres vb-győztes spanyol Fernando Alonso tavalyi, ki tudja, meddig tartó, esetleg végleges távozása is a Forma–1-től. Mindazonáltal sokat nyom a latban az is, hogy sikerül-e ezen a hétvégén egy jól lebonyolított, nagy tömegeket vonzó futamot rendezniük a spanyoloknak. Ha igen, és a tárgyalások során addig ütik a vasat, amíg meleg, a Liberty talán más kieső után néz. Ne ringassuk magunkat illúziókba, a legnagyobb érv a pénz lesz.

A német és a mexikói folytatásról még nem érkeztek hírek, de arról igen, hogy Kína a sanghaji futam mellett igényt tartana még egy helyszínre a versenynaptárban.

Visszatérve Monzára, a taljánok az elsők, akik fellégezhetnek. A Brit Nagydíjon kívül az Olasz Nagydíj az egyetlen, amely 1950 óta minden évben otthont adott a Forma–1-es világbajnokságnak. S úgy fest, 2024-ig nem is szakad meg ez a széria.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom