Sport

Sportdiplomáciai sikernek számít a hazai rendezés

Kerékpár. Igazi szenzáció: jövőre Budapestről rajtol a 103. Giro d’Italia országúti körverseny – A világ három legrangosabb bringás versenyéből az olasz házigazdája leszünk

A rajtot és két további szakaszt is Magyarországon rendezi 2020 májusában a világ három legnagyobb országúti kerékpárosversenyéből a középső „testvér”, azaz a Giro d’Italia, másként Grande Partenza. A ragyogó hírt a budapesti Olasz Kultúrintézetben jelentették be a napokban az olasz szervezők és a hazai támogatók. Az elmúlt százegy versenyt – hiszen az idei Giro csak május 11-én indul Bolognából – nem könnyű összefoglalni…

Sportdiplomáciai sikernek számít a hazai rendezés
A tavalyi Giro utolsó szakasza Rómában, rózsaszínben a győztes Froome bújik meg
Fotó: AFP/Luk Benies

Nem a profi kerékpározás az egyetlen olyan sportág, amely a máig ünnepelt világeseményét egy nagy, nemzeti médiának köszönheti. A Forma–1-ben a L’Équipe, illetve a jogelőd L’Auto francia sportlap érdemei felülmúlhatatlanok, országúti kerékpározásban pedig több olasz sportlap is épp arra gondolt, hogy előmozdít egy, az országot átszelő többnapos viadalt, végül a La Gazzetta dello Sporté lett a dicsőség a Giro d’Italia 1909-es elindításáért. Eleinte híján voltak a megfelelő mennyiségű lírának, de egy bankár, bizonyos Primo Bongrani segítségével sikerült összekalapozni a pénzt többek között a San Remó-i kaszinótól. Még a rivális lap, a Corriere della Sera is megnyitotta bukszáját a szervezőknek.

Az útvonal változott az évek során, és néhány háborús évben a verseny is kimaradt, de a szabályok lényegében maradtak: huszonegy szakasz, két pihenőnappal tarkítva, és minden idő számít (legalábbis 1914 óta). A napi szakaszeredmények összeadódnak, a pillanatnyi összetett győztest 1931 óta úgy lehet meglelni az irdatlanul sok kerekes közt, hogy ő viselheti a rózsaszínű trikót. Ez a legtöbbször Eddy Merckxnek sikerült, összesen 78 alkalommal virított rózsaszínben. (És még ennél is többször kerekezett sárgában, a francia viadalon, a Tour de France-on ugyanis az a szín dívik.) Ami a trófea elnyerését illeti, a belga bajnok ötször emelhette magasba a serleget, pont ennyiszer volt alkalma győzni két olasznak, Alfredo Bindának és Fausto Coppinak is.

Eleinte csak olasz bringások álltak rajthoz, de már akkor is roppant népszerű volt a viadal. Az évről évre változó útvonal mentén a lakosság szinte sorfalat állt – és nem csak a nagyobb városokban. Hogy még izgalmasabb legyen a versengés, bevezettek hegyi futamokat, amelyekben külön bajnokot avatnak 1933 óta. Az elsőt épp Binda nyerte. A hegyeket is kategorizálták, és a nehézségüktől függően eltérő mértékben tudnak pluszpontokat szerezni a hegyi menők. A legtöbb a Cima Coppiért jár, a győztesnek negyven pont, a kisebb hegyeken három pontnál több nem gyűjthető. A pillanatnyi legjobb magasságrekorder kék trikóban versenyez. Pontokat azonban síkon is lehet szerezni, mégpedig sprintszakaszokon (a nyertesé a ciklámen trikó) vagy részhajrával. Itt is külön bajnokot avatnak 1966 óta… Ugye, milyen bonyolult? De lesz időnk megismerkedni a részletekkel, mert idén, a felvezető évben a Giro három hetét végig közvetíti az M4 Sport.

Érdekes, hogy volt idő, amikor a legrosszabbul kerekezőt is megkülönböztették, de az 1946-ban bevezetett fekete trikót öt év múlva visszavonták, többek számára ugyanis az is hírértékkel bírt, ha legalább így ki tudtak tűnni a tömegből.

A legek közt érdemes megemlíteni az első győztest, az olasz Luigi Gannát, aki egy évvel korábban a Tour de France-on ötödik lett, és 1909-ben előbb megnyerte a Milánó–San Remo országúti versenyt, majd az első Grande Partenzát.
A címvédő a kenyai születésű brit Chris Froome, aki a Team Sky színeiben az utóbbi években győzelmet győzelemre halmoz. Négyszer nyert Tourt és egyszer-egyszer Girót, valamint La Vueltát (1935 óta rendezett spanyol körverseny). Doppinggyanú miatt 2017-ben majdnem kerékbe tört a pályafutása, de az orvosi stáb kiállt amellett, hogy Froome salbutamolkoncentrációja az asztmájára szedett, de még engedélyezett mennyiségű gyógyszer miatt növekedett meg.
A brit egyébként nem indul az idei Girón, mert szeretné az ötödik Tourt megnyerni, és a 2019-es versenyszezont ennek rendeli alá.

Ami az olasz körversenyt illeti, története során jellemzően Olaszországban rendezték, de az utóbbi években többször is előfordult – összesen tizenháromszor –, hogy a rajtot – országimázs-építés céljából és a versenyizgalmak emelése érdekében – külföldre vitte a szervező RCS Sport. Budapestre mintegy négyéves előkészítő munka után kerül 2020 tavaszán a tévén rendre több százmillió ember által követett nagy verseny. Az esemény egyértelmű sportdiplomáciai siker, Magyarország újra megmutathatja, hogy szurkolásban és rendezés terén is állja a versenyt a legnagyobbakkal, mi, magyarok ugyanis igazi sportnemzet vagyunk.

Bolognából indul a százkettedik

Az idei verseny 21 szakaszát az olaszok teljes mértékben otthon rendezik, mégpedig a Ride Green szlogen jegyében. Ezt a környezettudatos hozzáállást 2016-ban emelték be, és nemcsak ezért, hogy új szponzorokra találjanak, de a kezdeményezés óta komoly tételben sikerült hulladékot gyűjteni a Giro útvonala mentén. (Tavaly mintegy hetvenötezer kilogrammot.) A különleges trikókat – rózsaszín, ciklámen, kék és fehér – és azok szponzorait március végén mutatták be hivatalosan. (A Maglia Bianco, a fehér trikó a fiatalok versenyében a pillanatnyi győztesnek jár.) A verseny május 11-én Bolognában egy nyolc kilométeres nyitószakasszal indul, amelynek célja a város szélén a San Luca, vagyis Szent Lukács Madonnájának szentélye egy hegy tetején. Az utolsó etap Veronában lesz, a cél a híres aréna. A kerekesek 22 csapatot képviselnek, az indulók között ott lesz többek között a világbajnok Alejandro Valverde és az a Simon Yates, aki tavaly két héten át viselte a rózsaszín trikót, de a hegyekkel meggyűlt a baja, végül a vert mezőnyben zárta a Girót. A korábbi győztesek közül rajthoz áll Tom Dumoulin és Vincenzo Nibali.