Sport

Messiékkel minden sokkal drágábban adható el a világon

Labdarúgás. Barcelonában járva új értelmet nyer a katalán egyesület híres jelmondata, amely szerint a Barca több mint egy klub – Találkozás Kubalával a bolhapiacon

Més que un club – így fest az FC Barcelona „Több mint egy klub” jelmondata katalánul. Napjainkban ezt módosíthatjuk úgy: több mint egy klub, hatalmas üzleti vállalkozás.

Messiékkel minden sokkal drágábban adható el a világon
Egy valódi Barcelona-mez több mint harmincezer forintnyi összegbe kerül
Fotó: AFP/AOP PRESS/Manuel Blondeau

Ennek a jelmondatnak természetesen erős politikai tartalma van, arra való utalás, hogy az FC Barcelona sokkal többet jelent egy futballcsapatnál, kifejezi a katalán összetartozást, egységet, önállóságot. Az FC Barcelona egy intézmény.

Kétségtelenül. Ám a huszonegyedik században – miközben az ember a barcelonai utcákon sétálva, az erkélyekről lelógó katalán zászlókat, a politikai foglyoknak szabadságot követelő drapériákat, vagy éppen a tiltakozást szimbolizáló sárga szalagokat jelképező festések láttán nehezen tud elvonatkoztatni az eredeti tartalomtól – van egy másik olvasata is. A Barça „més que un club”, több mint egy klub – egy hatalmas üzleti vállalkozás. Egy tavaly novemberi hír szerint az egyesület bevétele a 2017–2018-as idényben meghaladta az egymilliárd dollárt. Irdatlan összeg, ezt elérni korábban egyetlen sportklubnak sem sikerült. Döntő faktor volt az összegben a Bajnokok Ligája-szereplésből való részesedés, valamint Neymar eladása is, nyilván számítanak a tévés jogdíjak, a szponzori szerződések, de nem hagyható figyelmen kívül a merchandising tevékenység,a különböző ereklyék eladásából befolyó összeg.

Azt mondta az egyik kérdésemre a klub kétezer négyzetméteres, háromemeletes (egyik), a Camp Nouban lévő ajándékboltjának eladója, hogy szerinte a városba érkező minden ötödik külföldi turista itt vesz magának valamilyen ajándéktárgyat. Nem akarta, vagy nem tudta megmondani, mekkora a bolt éves vagy akár napi bevétele, ellenben a helyszínen figyelve biztosan állíthatom, hogy egy sima hétköznapon legalább ezer euró minimum a bevétel – egy óra alatt. Árulnak szinte mindent, a legdrágábbak a melegítők, a mezek, de van a sapkától a sálig, az irodaszerektől a könyvekig sok minden. Immár a női csapat szerelése is kapható. Figyelemre méltóak a retrómezek: aki akarja Cruyffék sárga, vagy Kubaláék hagyományos piros-kék csíkos mezét is megveheti.

Ebben alkalmasint még nem lenne igazán extra, talán abban sem, hogy a Ramblán biztosan nem lehet úgy megtenni száz lépést, hogy az ember ne bukkanna egy olyan pavilonba, amelyben a klub, elsősorban Messi nevével ellátott termékeit árulják. Vegyen húsz euróért fellógatható Messi-babát. Fura – de népszerű. Az árskála széles, lehet már a Rambla végén húsz euróért is mezt venni – de az hamis. A hivatalos mezek ennél lényegesen drágábbak, 85 eurótól indulnak.

A legmeglepőbb talán az, hogy a barcelonai repülőtéren, az El Praton egy család az éves édességkészletének a nagy részét beszerezhetné akár egyszerre a különböző, a klub címerével, nevével ellátott csokoládékból, pralinékból, kekszekből. A spanyol édességek rajongóinak: turrónból (még) nincs FC Barcelona.

Van ellenben a vasárnaponként a Kolumbusz szobor előtti tengerparti részen, vagy a hét bizonyos napjain a Diagonal közelében, a Sagrada Familiától negyedórás gyalogútra lévő bolhapiacon sok-sok Barcelona-szuvenír a múltból. Olyan is, amelyeken még Kubala László, Kocsis Sándor vagy éppen Czibor Zoltán látható.

Kapcsolódó írásaink