Oktatás

Tudás és kultúra kéz a kézben

Az egyetem és a múzeum természetes szövetségesei egymásnak

Az egyetem és a múzeum természetes szövetségesei egymásnak azért, hogy az utánunk jövő generáció olyan vagy még jobb legyen, mint az előttünk járó – mondta a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) közgyűjteményekért és kulturális fejlesztésekért felelős helyettes államtitkára hétfőn Sárospatakon, a XI. Országos és VII. Nemzetközi Múzeumandragógiai Konferencián.

Tudás és kultúra kéz a kézben
Vincze Máté, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) közgyűjteményekért és kulturális fejlesztésekért felelős helyettes államtitkára
Fotó: Facebook/Vincze Máté

Vincze Máté úgy fogalmazott, az egyetemek és a múzeumok úgy adják át a tudást az utánunk jövő generációnak, hogy abból felfedezések, boldogabb élet, kreativitás és tapasztalat legyen.

A helyettes államtitkár közölte, hogy az elmúlt 15 évben a közgyűjteményeknek és a múzeumoknak nyújtott infrastrukturális támogatás mértéke a millennium éveihez fogható. Rengeteg múzeum újult meg és rengeteg módszertan jött létre – emelte ki, hozzátéve, hogy mind az egyetemek, mind a múzeumok is nagyon sokat bizonyítottak az elmúlt időszakban.

Két évtizede a múzeumi világban forradalom történt, amit múzeumpedagógiának nevezünk, és ez egy generációnak változtatta meg a múzeumokkal kapcsolatos élményét – jelentette ki Vincze Máté. Hozzátette, az utánunk jövő generációk már a leginnovatívabb elvek szerint, élményszerűen tanulnak a múzeumban.

Megjegyezte: a múzeumok és az egyetemek Magyarországon „hiteles helyek” maradnak, olyanok, ahol „bár az élményszerűség ugyanolyan erős, mint mondjuk a Tik-Tokon vagy máshol”, de az átadott információ mégis tényszerű.

Vincze Máté kiemelte, a múzeumok és egyetemek együttműködése már korábban elkezdődött, példaként említette a Debreceni Egyetem és a Szentendrei Skanzen együttműködését, amelynek keretében a néprajzos képzés kihelyezett tanszékkel működik.

Hozzátette, az egyetemeken is és a múzeumokon is egyre erősebb az interaktivitás, és kevésbé fontos az, hogy frontális előadásokat tartsanak. Ehelyett inkább arra helyezik a hangsúlyt, hogy a passzív hallgatóból aktív résztvevő váljon.

Pósánné Rácz Annamária, a KIM felsőoktatásért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára a konferencia megnyitóján elmondta, a felsőoktatási intézmények megújítására és fejlesztésére az elmúlt négy évben a magyar kormány 600 milliárd forintot költött. Úgy fogalmazott, ennek kézzelfogható eredményei is vannak, példaként említette azt, hogy tizenkét hazai felsőoktatási intézmény szerepel a nemzetközi egyetemi rangsor előkelő helyén, valamint azt, hogy már harmadik éve meghaladja a 100 ezret a felvett hallgatók létszáma.

Megemlítette a Csontváry Kulturális Kredit programot, amelynek elsődleges célja, hogy a felsőoktatásban tanulók kulturális élményekkel gazdagodjanak és megismerjék a hazai kulturális örökséget. Azt mondta, ebben a múzeumoknak jelentős szerepe van. Emlékeztetett: már a program első félévben mintegy 800 hallgató vett részt különböző rendezvényeken, többek között múzeumlátogatásokon. Közölte, a második félévben a hallgatói létszám megduplázódott, és mintegy húsz múzeum ajánlott fel ingyenes belépőt a hallgatók számára.

A XI. Országos és VII. Nemzetközi Múzeumandragógiai Konferenciát a sárospataki Református Hittudományi Egyetemen rendezik, ahol plenáris üléseken tanácskoznak a résztvevők a tudományterület aktualitásairól.

Kapcsolódó írásaink