Oktatás

„A népi kultúra kiválóan használható a készség- és képességfejlesztés területén is”

Balatoni Katalin szerint meg kell találni azokat az eszközöket és módszereket, amelyekkel meg lehet szólítani a gyerekeket

A népi kultúra nyújtotta lehetőségek kiválóan használhatók a készség- és képességfejlesztés területén is – jelentette ki a Belügyminisztérium köznevelési helyettes államtitkára kedden Hódmezővásárhelyen.

„A népi kultúra kiválóan használható a készség- és képességfejlesztés területén is”
Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium (BM) köznevelési helyettes államtitkára
Fotó: Facebook/Balatoni Katalin

Balatoni Katalin a Németh László Gimnázium és Általános Iskolában rendezett szakterületi módszertani napon tartott előadásán azt mondta, a gyorsan változó világra az oktatásnak reagálnia kell. Ma már sokkal nagyobb részt tesz ki a fejlesztés a pedagógiai munkából mint korábban.

A népi kultúra erős identitással ajándékozza meg a gyerekeket, amely az egész életük során elkíséri őket. Az erős identitás nem mások ellen szól, hanem kapaszkodót, iránymutatást nyújt a nehéz időszakokban – közölte a helyettes államtitkár. Úgy fogalmazott, amelyik embernek erős identitása van, az nyitottá válik más emberekre és más kultúrákra is.

A két évtizeden át néptáncpedagógusként is dolgozó, az Így tedd rá! programot megalapító politikus kifejtette, a mondókák, a népi játékok és a néptánc a paraszti kultúrában hozzájárult a gyerekek személyiségfejlődéséhez.

Az oktatásba bekerülve a szocializmus évtizedeiben a cél az volt, hogy terméket csináljanak a népi kultúrából, melyet igyekeztek megfosztani identitásteremtő erejétől. A produkcióorientált oktatással szemben elvárás volt, hogy folyamatosan fellépésekre készítsék fel a gyerekeket. Holott a cél az lenne, hogy a gyerekek „fülig érő szájjal”, boldogan vegyenek részt a játékokban, miközben a pedagógusok tudatosan használják azokat a lehetőségeket, amelyeket ezek kínálnak – hangsúlyozta Balatoni Katalin.

A politikus leszögezte, meg kell találni azokat az eszközöket és módszereket, amelyekkel meg lehet szólítani a gyerekeket.

A játék, a tánc, az ének olyan közösségi élmény, amelyet együtt élnek át a gyerekek, és ez sokat tud adni a valóság érzékeléséhez. Jól használható eszköz a többi közt a verbális és a nonverbális kommunikáció fejlesztésében.

Míg tíz évvel ezelőtt a gyermekek mozgáskészségében volt leginkább lemaradás, ma már a beszédkészségben is problémákat tapasztalni. Ez részben a pandémia, részben a digitális „kütyűk” elterjedésének következménye – hangsúlyozta a helyettes államtitkár.

Kapcsolódó írásaink

Családi nap a Bálnában

ĀA honvédelmi központ alagsorában katonai akadálypálya, mászófal és ejtőgép várja az érdeklődőket