Montázs

Ez a legbiztonságosabb hely, ahol az autóban ülhet

Ha balesetet szenved, itt akar ülni

A számok nem hazudnak: 100 évvel ezelőtt körülbelül 18 gépjárművel kapcsolatos haláleset történt 100 millió megtett mérföldenként; az 1960-as évek közepén, a Chevy Impalák és a Ford Mustangok korában körülbelül 5,5-re lehetett számítani ugyanazon a távolságon. Ma ez a szám valamivel több mint egyetlen haláleset 100 millió mérföldenként.

Ez a legbiztonságosabb hely, ahol az autóban ülhet
Képünk illusztráció
Fotó: NorthFoto

Van valamilyen módja annak, hogy még jobbá tegye a túlélési esélyeit? Nos, ha nem ül a vezetőülésben, akkor potenciálisan igen - írja az IFLScience.

"A hátsó középső ülés a legbiztonságosabb hely a legtöbb utas számára" - mondta Lucas Waldenback, a Zutobi, a vezetők biztonságára és kockázatcsökkentésére összpontosító oktatási járművezetői platform társalapítója a Reader's Digestnek ebben a hónapban. Egy 2008-as tanulmány szerint az ülésen ülőknek körülbelül 46 százalékkal nagyobb esélyük van a túlélésre, ha halálos balesetet szenvednek, mint az első ülésen ülő utasoknak; Még ha csak a hátsó üléseket vesszük figyelembe, 13 százalékkal nagyobb eséllyel éljük túl, ha középen ülünk.

Mi az oka ennek a hatalmas különbségnek a túlélési arányokban? Minden a tervezésen múlik: ami a modern autókat sokkal biztonságosabbá teszi, mint elődeik, az olyan jellemzők miatt van, mint a gyűrődési zónák – az autó olyan helyei, amelyeket úgy terveztek, hogy ütközés közben összeroppanjanak, nem valamilyen cinikus fogyasztói okból, hanem azért, mert így az ütközés hatása ezekre az előírt helyekre összpontosítható.

A középső hátsó ülés egyszerűen a legtávolabbi helyen helyezkedik el ezektől a gyűrődési zónáktól – és mint ilyen, a legtávolabb minden olyan területtől, amely a legnagyobb ütközési erőt tapasztalja. A végeredmény az, hogy "a hátulról, a frontális és az oldalütközéseknél ez a középső helyzet következetesen a legalacsonyabb súlyos sérülések arányát mutatta, ha megfelelő biztonsági eszközöket alkalmaznak" - mondta Waldenback.

Ez az utolsó tanács kulcsfontosságú: nem elég csak a megfelelő helyen ülni, az összes biztonsági funkciót rendeltetésszerűen kell használni. Egy 2022-es tanulmányban, amely rögzítetlen utasokat – azaz biztonsági öv nélkül – vont be – a hátul ülők valójában sokkal nagyobb valószínűséggel kerültek kórházba, súlyosabb sérüléseket és magasabb halálozási arányt szenvedtek, mint az elöl ülők. Miért? Mert hátul az emberek körülbelül ötször nagyobb valószínűséggel nem használták a biztonsági övet.

Ahogy Waldenback elmondta a Reader's Digestnek: "Nincs "tökéletesen biztonságos" ülés, csak biztonságosabb szokások. Minden utazás, legyen az rövid vagy hosszú, ugyanazt a figyelmet és felkészülést érdemli. A biztonságos vezetés a tudatossággal és a következetességgel kezdődik, nem a szerencsével."

Kapcsolódó írásaink