Montázs

Vége lehet a légi katasztrófák korának

A repülést az egyik legbiztonságosabb közlekedési formának tartják, de amikor baj van, akkor több száz utas halhat meg

Egy új koncepció mindenkit emlékeztet arra, hogy a biztonság mindig a legfontosabb, és hogy a mérnöki innovációk révén egy napon talán valóban létezhet olyan repülőgép, amely vészhelyzetben képes lesz megóvni utasait egy ilyen életmentő rendszer segítségével.

Vége lehet a légi katasztrófák korának
A légi katasztrófák miatt sokan félnek a repüléstől
Fotó: AFP/Getty Images/Getty Images North America/Katherine KY Cheng

Forradalmi repülőgép-fejlesztés: leválasztható utaskabin ejtőernyőkkel

A modern repüléstechnika évről évre fejlődik, és a mérnökök folyamatosan keresik azokat a megoldásokat, amelyek növelhetik a légi közlekedés biztonságát. Bár a statisztikák szerint a repülés továbbra is az egyik legbiztonságosabb közlekedési forma a világon, a tragikus légi balesetek mindig ráirányítják a figyelmet arra, hogy hogyan lehetne még tovább javítani az utasok túlélési esélyein.

Az utóbbi évek egyik legkülönlegesebb és legmerészebb koncepciója egy olyan rendszer, amely lehetővé tenné, hogy egy repülőgép súlyos műszaki meghibásodás, tűz vagy más vészhelyzet esetén leválassza az utasokkal teli kabint a gép többi részéről, és ejtőernyők segítségével biztonságosan földet érjen.

Hogyan működne a rendszer?

A koncepció lényege, hogy a repülőgép utaskabinját egy önálló, hermetikusan zárt egységként alakítanák ki, amely vészhelyzetben néhány másodperc alatt leválasztható a gép többi részéről — beleértve a szárnyakat, hajtóműveket és a pilótafülkét.

A leválasztás után:

  1. Több nagyméretű ejtőernyő nyílna ki, amelyek lassítják a kabin zuhanását.
  2. Légzsákszerű párnák fúvódnának fel a kabin alsó részén, hogy tompítsák a földet érés erejét.
  3. A kabin akár vízre történő kényszerleszállás esetén is képes lenne fennmaradni a vízen.

Ez a megoldás különösen akkor lehetne hasznos, ha egy gép hajtóműhiba, tűz, robotpilóta-meghibásodás vagy egyéb komoly vészhelyzet következtében irányíthatatlanná válik.

Ki találta ki ezt a rendszert?

A koncepciót egy ukrán mérnök, Vladimir Tatarenko dolgozta ki néhány évvel ezelőtt. Tatarenko korábban számos légijármű-fejlesztési projektben vett részt, és hosszú ideje foglalkoztatta a gondolat, hogy hogyan lehetne a repülőgépes balesetek túlélési arányát növelni.

A mérnök tervei szerint a kabin leválasztása néhány másodperc alatt történne meg, és akár repülés közbeni meghibásodás, akár a földközeli vészhelyzet esetén is működhetne.

Melyek a rendszer előnyei és kihívásai?

Előnyök:

  • Jelentősen növelheti az utasok túlélési esélyét súlyos vészhelyzetekben.
  • A kabin vízre történő kényszerleszálláskor is stabilan fennmaradhat a vízen.
  • A rendszer automatikusan működésbe lép, így nem igényel különösebb emberi beavatkozást a fedélzeten.

Kihívások és kérdések:

  • A leválasztható kabin jelentősen megnövelné a gép tömegét és költségeit.
  • Hajtómű- vagy szárnyhiba esetén nem biztos, hogy lenne elegendő idő és hely a kabin biztonságos leválasztására.
  • A pilótafülke sorsa kérdéses, mivel jelen állás szerint csak az utaskabin kapná meg ezt a védelmet.
  • Komoly technikai kihívásokat jelentene a rendszer beépítése a meglévő géptípusokba.

Mit mondanak a légi közlekedési szakértők?

Bár a koncepció rendkívül ígéretes és humánus megközelítést képvisel, a légi közlekedési szakértők és repülőgépgyártók egyelőre szkeptikusak. Sokan úgy vélik, hogy a rendszer gyakorlati megvalósítása túlságosan összetett és drága lenne, ráadásul jelentősen növelné a gépek súlyát és üzemanyag-fogyasztását. Emellett egyes szakértők arra hívják fel a figyelmet, hogy a légi balesetek többsége felszállás és leszállás közben történik, ahol nem feltétlenül lenne idő a kabin leválasztására és az ejtőernyők kinyitására.

Van hasonló működő példa?

Érdekességként érdemes megemlíteni, hogy a kisebb repülőgépek világában már létezik hasonló technológia: több privát kisgép (pl. a Cirrus SR22) már régóta rendelkezik teljes repülőgépes ejtőernyőrendszerrel, amely vészhelyzetben képes lelassítani a gép ereszkedését és így megmenteni az utasokat. A nagy utasszállítók esetében azonban ez a technológia még várat magára.

Összegzés

A leválasztható utaskabinos ejtőernyőrendszer ötlete lenyűgöző példája annak, hogy a mérnöki találékonyság és az emberélet védelme mennyire kéz a kézben járhat. Bár a technológia még számos kihívás előtt áll, és a jelenlegi iparági környezetben nem valószínű a közeli jövőbeni alkalmazása, az elképzelés továbbgondolásra és -fejlesztésre érdemes.

Kapcsolódó írásaink