Montázs
Miért látja télen a műszerfalon ezt a figyelmeztető lámpát olyan gyakran?
Sokan nem igazán tudják, mire való

Először is, ez egy olyan figyelmeztető lámpa, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni. Ez azt jelenti, hogy egy vagy több gumiabroncsában csökkent a nyomás, ami esetlegesen defektet jelezhet. De nem a defekt az egyetlen dolog, ami miatt csökkenhet az abroncsnyomása – a hőmérséklet hatékonyan megteheti ezt magától is.
Amikor felfújja a gumiabroncsot levegővel, az felfújódik. Eddig ilyen egyszerű. Addig pumpálja, amíg a gumiabroncs olyannyira meg nem telik levegővel, amely kis helyen összezsúfolódik, hogy a gumiabroncs falait nyomja, eléggé ahhoz, hogy elbírja a jármű súlyát. Mivel a gumiabroncs belsejében lévő levegő nyomása nagyobb, mint a környező levegő és a rajta lévő autó nyomása, ez megakadályozza, hogy autója vezetés közben súrlódjon és csikorogjon a talajon.
A gumiabroncsok belsejében lévő levegőmolekulák azonban nem statikus pacák, hanem folyamatosan ugrálnak, és ezt a kifelé irányuló nyomást gyakorolják. És ahogyan azt valószínűleg az iskolából, vagy legalábbis a „hőmérők csak az atomok sebességmérői” mémből tudja, ahogy télen csökken a hőmérséklet, a levegő a gumiabroncsokban nem mozog olyan gyorsan, és így a kifelé irányuló nyomás csökken.
„Egy jó becslés szerint a levegő hőmérsékletének minden 10°-os (5,6 °C) ingadozására a jármű gumiabroncsnyomása körülbelül 1 psi-vel változik” – magyarázza a Tire Buyer . „Tehát ha a külső levegő hőmérséklete 30°-ot (16,7°C) csökken a legutóbbi abroncsnyomás-beállításhoz képest, számoljon azzal, hogy az abroncsnyomás körülbelül 3 psi-t fog csökkenni.”
Ez körülbelül 6,9 pascal minden 5,6°C-os hőmérsékletcsökkenésre, bármelyik metrikus ventilátor házon belül, bár ez az Ön gumiabroncsaitól függ, és csak egy durva szabály.
Elgondolkodhat azon, hogy a külső hőmérséklet hogyan befolyásolja a gumiabroncsok belsejébe zárt levegőt. Ahogy a gumiabroncsok anyagának hőmérséklete csökken, ez azt jelenti, hogy a benne lévő egyes molekulák kevésbé mozognak. Így a benne lévő levegő összeütközik az anyaggal, és hő formájában energiát ad át neki, ami végül lelassítja a benne lévő levegőt (így a hőmérséklet csökken).
Eközben forró napokon, vagy egy hosszú utazás után, amely a súrlódási erők révén felmelegíti a gumiabroncsokat, a gumiabroncsok nyomása megnő. Ezt figyelembe kell vennie, amikor újra feltölti őket levegővel.
„A Michelin azt ajánlja, hogy utazás után két órát várjunk, mielőtt ellenőrizzük a gumiabroncsok nyomását, kivéve, ha az út csak néhány mérföld volt alacsony sebességgel” – magyarázza az AA. „Ha egy benzinkút parkolójában ellenőrzi a gumiabroncsokat az út közepén, akkor ökölszabályként adjon hozzá 4 vagy 5 psi-t a kézikönyvben megadott (hideg) nyomásértékhez.”
De legyen szó hideg vagy meleg időjárásról, amikor csak meglátja a figyelmeztető lámpát, ne hagyja teljesen figyelmen kívül.