Montázs
Az Orient Express La Dolce Vita 14 olasz tartományt jár be, Isztambul a végállomása
Egy legendás, de balszerencsés luxusintézmény

Történetünk 1883-ban kezdődik, ugyanis ekkor indult el az első luxusvonat Párizsból Isztambulba, összekötve Nyugatot Kelettel. Egy belga bankár, Georges Nagelmackers volt az ötletgazda, aki úgy gondolta, elkél egy minden extrával felszerelt, roppant drága opció, hogy a gazdag európaiakat elvihessék a mesés Keletre, kizárólag első osztályon. Forgóvázas kocsikat vásárolt, étkező- és hálókocsikkal ellátva, amelyeket a kor pompás megoldásaival tett minden igényt kielégítővé.
Megmunkált fa és réz találkozott a kocsikban, gyönyörű üvegekkel, apró részletekig kidolgozva, hogy a felső tízezer, a társadalmi elit kedvében járhassanak, és egyben maradandót alkossanak. Sikerült is, az Orient Expressz igazi legenda lett, az exkluzivitás szimbóluma, a gyönyörű vonatok legszebbje. Ez a legenda pedig a kezdetektől Budapesten is áthaladt!
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy már az első út legendásan nehézkesre sikeredett, hiszen szinte minden az Orient Expressz és utasai ellen dolgozott, és ez később is többször előfordult. Hóakadályok, földcsuszamlás, árvíz, ütközések, kisiklás, rablótámadás, elszabadulás, 1901-ben Frankfurtban még az ütközőbakon is túlfutott a vonat, hogy aztán a pályaudvar éttermében álljon meg. Nem véletlen, hogy a popkultúrában is nagy szerepet kapott az expressz. Ha csak a legismertebb művet említjük: Agatha Christie-t is inspirálta a túl sok balszerencsével járó jelenség a Gyilkosság az Orient Expresszen című krimijének megírására. Az írónő természetesen többször is utazott a legendás expresszen.
A háborúk formálták a működését, rövidítették útjait, indokolták kerülőit, mára pedig már nem közlekedik menetrend szerint, csupán nosztalgiajáratként a London–Velence, továbbá az eredeti Párizs–Isztambul útvonalon, Budapestet is útba ejtve.
De mi az az Orient Express (OE) La Dolce Vita?
A koronavírus-járvány idején jelentették be, hogy elindul majd egy szédületes, Olaszországot részletesebben is érintő, frissen épített luxusvonat, amire már 2022 nyarán megindultak az előfoglalások. Ez az OE La Dolce Vita, amit a francia Accor Group üzemeltet (hozzájuk tartoznak például olyan márkák, mint a Sofitel, a Novotel, az Ibis, a Mercure és a Savoy is), ám hozzájárul a sikerhez az olasz ingatlanbefektető, az Arsenale és a szintén olasz Trenitalia is.
Az expressz amellett, hogy természetesen megáll Milánóban, Firenzében és Rómában is, 14 tartományon halad át, megmutatván olyan utakat, amelyek kevésbé ismertek. Vagyis az utasok megkapják azt a körbevezetést, amivel a legjobban ismert célpontok mellett járatlanabb helyekre, rejtettebb csodákra találhatnak. A névválasztás sem véletlen, hiszen leginkább Olaszországban időzik a járat, olyan extra opcionális programokkal, mint a Piemont tartományi szarvasgomba-keresés, a milánói Scala egy előadása vagy éppen egy apró szicíliai falu felkeresése. Rómában például egy különleges szállodában alszanak az utasok: a Minerva a Pantheon közelében található 17. századi barokk palazzo, hotellé alakítva.
Hogy milyenek most a luxusvonat kocsijai?
Az OE La Dolce Vita egész enteriőrjét a milánói Dimorestudio tervezte, és úgy döntöttek, hogy az olasz formatervezés aranykorát jelenítik meg a vagonokban: az ’50-es, ’60-as és ’70-es évek retrohullámát jelenítik meg modern megoldásokkal ötvözve. Mintegy hidat képezve a dicső múlt és a jelen modernitása között.
Összesen 12 deluxe kabint, 18 lakosztályt és egy külön elnöki lakosztályt, egy éttermet, lounge bárt és további pihenő-szórakoztató helyiségeket tartalmaz a vagonsor, ami gyakorlatilag egy száguldó butikhotelként működik.
A patina és a történelmi múlt felbecsülhetetlen érték, és jó látni, hogy ismét törekszenek egy ilyen kaliberű luxusintézmény fejlesztésére. Lehet zsörtölődni az efféle felfoghatatlan luxus létjogosultságán, és jóllehet, a múltban sokkal emelkedettebb volt a társadalmi elit, mint manapság, de elképzelhető, hogy csak a régmúlt pátoszos gondolata nyomán gondoljuk ezt. Minden kornak megvolt a saját magas státuszú rétege, ez ma is így van, és továbbra is így lesz. Nekünk, az osztályhoz képest lentebb helyezkedőknek pedig érdekes és szemet gyönyörködtető lehet már a látvány, a fotók is, hogy létezik ez a világ, és bele is pillanthatunk. Illúziók ezek, de nagyon látványos illúziók!
