Montázs
Őrület az utakon
Egyre több közlekedési balesetet láthatunk a médiában, mi lehet ennek az oka?
A rendőrség és a Budapesti Autósok Közössége kötött egy megállapodást, amelynek értelmében, ha a portálra felkerül egy olyan videó, amelyben szabálytalanság szerepel, akkor a rendőrség eljárást indít, tehát minden egyes esetnek következménye van, ami megelőzésnek is nagyon jó. Az látható, hogy ennek az akciónak van visszatartó ereje, ettől függetlenül az agresszivitás szemmel látható.
Mi lehet ennek az oka? A nagy hőség?
Egy bizonyos hőmérséklet felett már a bíróságokon sem kell talárt viselni. A munka törvénykönyvében is vannak olyan intézkedések, amelyek a hőség elviselésére vonatkoznak, mint a munkaközi szünet vagy a pihenőidő. Ha valaki az autójában ül a dugóban, akkor nem tud pihenőt tartani, akkor főleg nem, ha taxisofőr. Nyilvánvaló, hogy a melegnek nagy szerepe van ebben. Látni kell, hogy az elmúlt öt-tíz évben csökkentek a közlekedési balesetek, de egy halálos baleset is sok. A magyar közlekedés fekete éve az 1992-es volt, amikor egy kisebb településnyi ember vesztette életét közlekedési balesetben. Ahhoz képest a helyzet most jobb.
Mit tegyünk ha elszenvedői vagyunk egy ilyen eseménynek?
A közlekedési konfliktusból eredő erőszakos magatartás minden esetben garázdaság, még a könnyű testi sértés is. Ami önmagában egy mezőn, egy focipályán vagy egy zárt térben nem valószínű, hogy garázdaság lenne, a közutakon mindig annak minősül, még akkor is, ha nincs nyolc napon túl gyógyuló sérülés.
Mit kell ilyenkor tenni?
Egyrészt rengeteg fedélzeti kamera van mostanában, ami ezeket rögzíti. Másrészt pedig a 112-t hívni. Nem szabad beavatkozni, mert könnyen lehet egy csoportos garázdaság, hiába szeretne csak csitítani a harmadik fél, ezzel lesz meg a három fő a csoportos garázdasághoz. Nem azt mondom, hogy legyünk közönyösek, és ne próbáljuk meg szétválasztani a verekedőket, de volt már példa ezáltal a helyzet súlyosbítására.
Említettük a harmadik felet. Mit tegyen az, aki lát egy ilyen esetet?
Általános feljelentési kötelezettség nincsen. A Budapesti Autósok csoport tulajdonképpen erről szól: ha valaki lát egy olyan meghökkentő esetet, amelyről a fedélzeti kamerája felvételt készít, akkor rajtuk keresztül elindul a vizsgálat.
A fedélzeti kamerák miatt mondhatjuk azt, hogy nem marad semmi titokban?
Sokkal nehezebben marad következmények nélkül egy közúti veszélyeztetés, mint régebben. A közúti veszélyeztetésnél régebben csak tanúbizonyítás állt rendelkezésre. Ma már az összes autóbusz be van kamerázva és a taxik egy része, sőt a tehergépkocsik is. A felvétel az egyik legfontosabb bizonyíték ilyenkor.
Lehet, hogy ennek visszatartó ereje lesz?
Igen. Mindenképpen. Ez fontos dolog. Egyrészt senki sincs egyedül az utakon, mindent rögzíteni és dokumentálni lehet, és nagyon fontos, hogy ilyenkor tudja mindenki azt, hogy nem úszhatja meg, és nincs is értelme elveszíteni a fejünket, mert ez pillanatnyi felháborodás, de ha közúton történik, akkor sokkal komolyabb következménye lehet.