Montázs

A könyv örök

A jelek szerint a könyvek mindig tudnak valami pluszt adni. Az eladási számok alapján a jövőben sem kell attól félni, hogy üresen maradnak a könyvesboltok. A tapasztalatokról Gál Katalin, a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesületének elnöke beszélt lapunknak.

A könyv örök
Június 9–12. között rendezik a 93. Ünnepi Könyvhetet
Fotó: MH/Hegedüs Róbert

– Bármikor elmegyünk egy könyvesbolt előtt, mindig vannak bent vevők. Mennyire van manapság létjogosultságuk a könyveknek?

- Van egy bázis, aki szereti kézbe venni a könyveket, ők tartják el a kiadókat. Természetesen ők vásárolnak is könyveket. A statisztikánk 2020- ban nem volt túl jó, de 2021-ben már elértük a 2019-es, jól menő évet is. Könyveket a koronavírus idején is írtak, csak nem kerültek kinyomtatásra, és nem kerültek olyan gyorsan értékesítésre, mint ezt békeidőben megszokhattuk, amikor nem zúzza szét egy járvány a mindennapi életünket.

– Mennyire elterjedt hazánkban az e-könyvek használata?

– A papíralapú könyvnek megvan a közönsége. Az e-könyvek és a digitális könyvek nagyon kis számban kerülnek értékesítésre. A könyveknek mindössze pár százaléka kerül ilyen formában az olvasókhoz.

Június 9–12. között rendezik a 93. Ünnepi Könyvhetet
Június 9–12. között rendezik a 93. Ünnepi Könyvhetet
Fotó: MH/Hegedüs Róbert

– Minden korszaknak megvannak a slágerkönyvei? Mik a legkeresettebbek napjainkban?

– A könyvből fakadó árbevétel legnagyobb részét a gyermek- és ifjúsági könyvek adják. Ez tulajdonképpen a legvirulensebben fejlődő ágazata a könyvkiadásnak. Valószínű, hogy a gyerekeknek megveszik a szülők, nagyszülők, rokonok a könyvet. A gyerek- és a fiatal felnőtteknek szánt irodalom egyre népszerűbb. Az szépirodalom is kelendő. Nem is maga a kategória bővül, hanem a szintén beletartozó krimik, thrillerek, lányregények száma gyarapszik egyre inkább. Ami viszont háttérbe szorul, az a szakirodalom és a szakkönyvek kiadóinak kiadványai vagy a művészeti könyvek. Nagyon kevesen tudják úgy terjeszteni a tudományos ismereteket, hogy az, mondjuk, egy középiskolás számára érthető legyen. Ez szerte a világban így van.

– Sokszor láthattunk olyat, hogy sportolók, színészek életrajzi könyvet adnak ki. Mennyire népszerűek ezek a termékek?

– Ezek az úgynevezett celebkönyvek. Annak idején a szakácskönyveknél volt egy ilyen vonulat, amikor mindenki főzni kezdett. Sorban jelentek meg a sztárok szakácskönyvei. Ugyanakkor van, aki a történetét írja meg, vagy olyan dologra hívja fel a figyelmet, ami közérdeklődésre tart számot. Ezek vagy elsikkadnak vagy nem. Ez is egy műfaj. Van, amelyikből sokat lehet eladni, van, amelyik botrányt kavar. Ezeknek az embereknek nagy rajongótáboruk van a közösségi médiában, ezért sokan gyorsan megveszik, de ezeknek gyors a megjelenése és gyors a lefutása is. A celebkönyvek most is megvannak, de sokkal kevésbé tarolnak, mint ezelőtt.

– Láthattunk már olyat, hogy egy könyv felhívja a figyelmet egy társadalmi problémára?

– Igen. Egy könyv felvethet olyan témát, ami alapján azzal foglalkozni kell.

Kapcsolódó írásaink