Kultúra

Sebeket gyógyító csendes ír dráma

Március 16-tól a magyar mozik műsorán A csendes lány

A csendes lány című ír filmdráma is ott volt az Oscar-díjra jelölt külföldi filmek mezőnyében. A Berlinalén tavaly a Generation Kplus-szekció nagydíját kapta, operatőre (Kate McCullogh) pedig Európa filmdíjas lett. Nem azért nem nyert szobrot Los Angelesben, mert nem csodálatos film, hanem mert nagyon más, mint a gálán négy díjat nyert Nyugaton a helyzet változatlan című gyönyörű-borzalmas amerikai–német háborús filmtabló.

Sebeket gyógyító csendes ír dráma
Cait választhat a kockázat nélküli, de szeretetlen élet, és a szeretetteljes, de talán nem veszélytelen élet között
Fotó: Mozinet

Nem csak Cait (Catherine Clinch), a tíz éves ír kislány, egy sok gyermekes gazdálkodó család sarja csendes ebben a filmben, hanem maga a mű is az, hétköznapi történet, nem kellenek hozzá effektek, sem fegyverek, és nem tükrözi senki másnak az ízlését és a gondolatait, hanem egyedül csak az alkotókét.

Andrew Bennett karaktere el is mondja a filmben a kislánynak, hogy az emberek elfelejtették, nem kell mindig valamit mondaniuk, és milyen jó, hogy Cait csendes, és tudja még, hogy lehet hallgatni.

Carrie Crowley és Catherine Clinch - Ha ír filmet nézünk, mindig beletekintünk egy mély kútba, amely veszélyes, de a vize mégis éltető
Carrie Crowley és Catherine Clinch – Ha ír filmet nézünk, mindig beletekintünk egy mély kútba, amely veszélyes, de a vize mégis éltető
Fotó: Mozinet

Cait anyja (Kate Nic Chonaonaigh) alig bírja egyedül a teendőket számtalan gyereke körül, iszik is, és még az ebédet sem mindig tudja megfőzni nekik. Az apát (Michael Patric) lefoglalja a gazdaság, gyakran hullafáradt, de kujtorog és agresszív is. És közben az anya megint terhes.

Egy idős gyermektelen rokonházaspár házaspár (Carrie Crowley és Andrew Bennett) felajánlja, hogy Cait náluk lehet, amíg az új testvér megszületik. A szülők a kislányt a házaspárra bízzák azzal, hogy náluk maradhat, amíg csak akarják. Cait kihallgatja a telefonbeszélgetést, amely róla szól és arról, hogy ő itt nem fog hiányozni senkinek, de hogy ő mit akar, az senkit nem érdekel.

Elmegy hát az idegenekkel a távoli tanyára, ahol külön szobát kap, és valahonnan megmaradt ruhákat is, amelyek éppen jók rá. A szoba tapétáján mozdonyok pöfögnek, és a néző gyanítja már, hogy ebben a szobában egy kisfiú lakhatott valaha.

Az idős gazdálkodók jószívűek, lépésről lépésre szinte nagyítóüvegen át figyeljük, hogy valóban jól bánnak a kislánnyal, nem kihasználják, hanem megtanítják a napi teendőkre, és nemcsak a munkára, hanem arra is, hogy magát ápolja és legyen öröme, élje át, fogadja el a kényeztetést is.

Az egyszerű hétköznapi munka, a kert és az állatok szépen fotografált képei megnyugtatják a folytonos gépi zajok és más ingerek közt élő nézőt, az idősebbeket talán a vidéki nyaralásokra is emlékeztetik, és azokra a folyton dolgos és nagyon türelmes bácsikra, nagypapákra, akik régen a kisgyerekekre vigyáztak, míg az asszonyok főztek, takarítottak.

Árgus szemekkel figyeljük, ahogy  az idősek és a kislány összecsiszolódnak  - Andrew Bennett és Catherine Clinch
Árgus szemekkel figyeljük, ahogy az idősek és a kislány összecsiszolódnak – Andrew Bennett és Catherine Clinch
Fotó: Mozinet

Ki tudja, a két idős ember, akik egy hónap után már csinos ruhákat vesznek Caitnak, idővel eljutottak volna oda is, hogy a mozdonyos tapéta és a Caitre pont jó fiúruhák titkát elmondják a kislánynak, de ő egy ravaszdi pletykás vénasszonytól hallja meg az igazságot, később pedig a saját bőrén tapasztalja.

Amikor ír filmet nézünk, nem csak egy balladisztikus, szép történetet kapunk, hanem olyant, mintha egy mély kútba néznénk bele. Az idő kútja az, amelyben a múlt, jelen és jövő egyesül.

A csendes lány című film is ilyen.

Nézünk egy látszólag mindennapi történetet, és egyszer csak elkezdünk sodródni vele valamilyen nagyobb és mélyebb összefüggés felé. A csendes lány kútjában kétféle élet kerül mérlegre. Az egyik talán veszélytelen, de mellőzöttség és elhagyatottság, nélkülözés, sőt kiközösítés jár vele. A másik szeretetteli, bőséggel és megbecsüléssel teli, de talán nem titoktalan és nem veszélytelen. Vagy az is lehet, hogy valójában már nem veszélyes, de még vigyázni kell, még türelemmel kell lenni, és talán még tenni azért, hogy egészen lezárulhasson a tragikus múlt.

Cait a filmben választ a két élet közül, de vajon követheti-e azt az utat, amit választott? A nézőt nem csak a kislány jövője foglalkoztatja, hanem az is, hogy mi mindnyájan, hol egyénileg, hol kollektíven ugyanabból a kétféle életből választunk, amiből ő – tízévesen.

A csendes lány (An Cailín Ciúin), 2022.

Ír filmdráma

Rendezte: Colm Bairéad

94 perc

9/10

Kapcsolódó írásaink