Kultúra

A levágott kezű lány a sivatagban +VIDEO

Filmkritika a Furiosa: Történet a Mad Maxből című filmről

A Furiosa: Történet a Mad Maxből című film a többszörös Oscar-díjas A harag útja (2015) előzménytörténete, amelyből megismerjük a gyermek és a tizenéves Furiosát, látjuk életét a nárcisztikus apával, és Pretoriánus Jack mellett is, aki a szerelem magvait akarja kicsíráztatni a legsötétebb embertelenség idején. Kiderül az is, hogyan vesztette el a fél karját. Ez a harag kezdete – ahogy az alcím is mondja.

A levágott kezű lány a sivatagban +VIDEO
Chris Hemsworth-re nehéz ráismerni, pedig ő játssza Dementust, az elvadult gonosz motoros bandavezért, és egyben a nárcisztikus, bántalmazó pótapát
Fotó: AFP/Collection ChristopheL/Warner Bros. - Kennedy Miller Mi

A harag útjának a vége, ahogy Furiosa (Charlize Theron) és Max (Tom Hardy) megérkeznek a Várba, meglehetősen elvarratlan maradt, és bárki azt gondolhatta volna, hogy a következő rész majd ott folytatódik, de nem, a 2024-es Furiosa: Történet a Mad Maxből az előzményeket meséli el Furiosa kislánykorától egészen addig, hogy a Várban már félkarú fiatal nőként látjuk viszont, aki mégis inkább úgy él, és úgy hasznosul, mint egy befolyásosabb férfi.

Választ kapunk arra, hogy honnan, ki és miért rabolta el a kislányt, miért ölték meg az anyját, és Furiosa ( Anya Taylor-Joy) hogyan veszítette el a bal alsó karját. És még az is kiderül, hogy nagyon szép kislány létére hogy tudja elkerülni a nőkre ebben a világban váró megerőszakolást és a szülőgép-sorsot.

Objektum doboz

Furiosa története negyvenöt évvel a bolygószintű összeomlás után játszódik. A Föld legnagyobb részén nincsen más, csak pusztaság, éhes, kóborló, rongyos férfiak, motorok, és hadivasak. Víz, élelem, zöld terület, kert és nők csak elvétve. A patriarchális társadalom amint vetett, most úgy arat.

Csak négy hely maradt a világon, ahol jelentősebb embercsoport él valamilyen erőforrás birtokában: ebből az egyik a Zöld hely.

A Zöld helyen a volverinák, vagyis a farkasasszonyok élnek, művelik a kertjeiket, és védelmezik a helyet az életük árán is. Sokan szeretnék megkaparintani a területet, de senki nem tudja, hol van, még többen nem is hiszik, hogy létezhet.

Furiosa gyermekkorában itt él az édesanyjával és a húgával, ahol még vannak fák, erdő is van, és gyümölcsösök, amelyekben gyönyörű pirosló őszibarackok teremnek. Dementus (Chris Hemsworth) motoros bandája közel jár a titkos kertekhez, de mégsem találják meg, viszont Furiosát, aki a motorjaik benzincsövét próbálja elrágni, magukkal viszik.

Az út más pusztai csoportok lakhelyén át vezet. Dementusék sehol nem hagynak mást, csak árulást, kiontott vért és pusztítást. Ám bármennyire gonosz és cinikus is a motoros bandavezér, a kislány kötődni kezd hozzá, apjának kezdi tekinteni.

Furiosa Dementus egyik balul elsült ostroma után a Várba kerül Halhatlan John birodalmába, ahol meg kell küzdenie azért, hogy ne szülőgépként végezze be földi pályafutását a várúr háremében. Így kezd azzá az androgün figurává válni, akinek A harag útjában már a film elején megismerjük.

Nem titok, hogy a sci-fi műfaj egyik fontos célja, hogy az alkotók olyasmiket mondhassanak ki a jelennel kapcsolatban, egy jövőbeli, elképzelt, fantasztikus, vagyis a hihetőségre számot nem tartó történetbe ágyazva, amiket nyíltan nem mondhatnának ki, vagy amik túl unalmasan, didaktikusan hangzanának, vagy amit el sem hinnének nekik a hétköznapi emberek. Ezek a titkok és tanítások ötvöződnek a Mad Max történetekben azokkal a tapasztalatokkal, amelyeket mindnyájan átélünk.

Hogy a csúcshatalom elöregedett, hogy nincsenek pozitív céljai az alattvalókkal, hanem csak a saját maga fenntartásán iparkodik a nép feláldozásával, és egy ilyen világban nem élhet nőként egy nő, hanem csak tenyészállat, a férfi meg kivert kutya, ágyútöltelék, vagy gonosz zsarnok. Hogy a folytonos háborúk elpusztítják az életet a Földön, és így tovább. Sokkal élvezetesebb mindezeket a film pompás képsorai és kevéske, de jól sikerült párbeszédein keresztül átélni.

A sivatag, a pusztaság, ez a kopár, ingerszegény környezet hozzásegíti a nézőt ahhoz, hogy ne kalandozzon el, hanem a lényegre és pompásan megálmodott látványvilágra és a saját érzéseire, gondolataira tudjon figyelni.

A sivatag végtelen útjai, hatalmas ege, óriási geometrikus sziklái, belső lelki tereket nyitó alakzatai gyógyítóan hatnak a blokkokkal, szabadsághiánnyal küszködő nézőre, ezt a gyógyító erőt évezredeken át tudatosan használták például a templomok, szentélyek építői, és most nagyon jól jön nekünk mindez a filmvásznon is.

Dementusnak valaha családja, gyerekei voltak, de mind meg haltak. A férfi gonosz lett és rideg. Személyében a nárcisztikus, bántalmazó apa, mester, edző figurája és a hozzá kapcsolódó ambivalens pszeudo-apaélmény jelenik meg a lány életében. Furiosa a kezdetektől legszívesebben megölné őt, és minden oka meg is van rá, de a küldetése, a hazatérés teljesítéséért vívott küzdelemben egy ideig legalábbis Dementusra is szüksége van, és arra is, amit tőle vagy rajta keresztül tanul meg.

Más kérdés, hogy ha csecsemő korától szerető, védelmező, inspiráló támogató apa áll mellette, akkor ebből sok mindenre nincs semmi szüksége, és a fél karját sem kell elveszítenie.

Az emberi test bal oldalát szokás szimbolikusan a női oldalnak tekinteni. A bal kéz a női oldalhoz tartozó kéz, amelynek a levágása, elvesztése szimbolikusan azt jelenti, ez a nő nem nőként él, nem tartozik férfihoz, és nem gondoskodik nőként senkiről. Nem főz, nem mos, nem pelenkáz, nem ölel gyermeket, nem köt virágcsokrot. Nincs mire húzni a karikagyűrűt sem.

Mielőtt mindez megtörténik, Furiosát megérinti a szerelem Pretoriánus Jack (Tom Burke) révén, de nem kell nagy fantázia, hogy sejtsük, nem ér jó véget az alakuló románc.

A Mad Max filmekben van egy szabály: ha a főgonosz elvett magának valamit a főhőstől és a hozzá tartozóktól, akkor azt vissza is kell adnia, bárhogy, úgy, ahogy vissza tudja adni. Ez a Furiosában sincs másképpen, az elvett életerőt, az otthont, az álmokat is vissza kell adni, és van, amikor ez nagyobb büntetés a halálnál.

A filmben ugyanúgy néz ki sok minden, mint A harag útjában, Halhatatlan John például, ugyanaz a Vár is, ugyanolyanok a hadivasak, a motorok és a hadifiúk is, de A harag útja több látványos, meghökkentő meglepetést hozott és több akciót.

A Furiosában is vannak nagyon jól kitalált és még sosem látott kaszkadőr jelenetek, mint például a Vár ostroma, ahol nagyon vicces, ahogy rosszul járnak az ostromlók, de alapvetően kevesebb az őrületes nagy akció, több a mese, a történet, a gondolat az események mögött, plasztikusabban megrajzoltak a főbb karakterek is.

A film ritmusa alkalmas arra, hogy ne csak nézelődjünk, hanem el is gondolkozzunk azon, mi és hogyan hasonlít erősen mindarra, amiben élünk, vagy ami felé megyünk, ha hagyjuk a dolgokat, ahogy vannak.

A harag útjában is nagyszerű színészi alakításokat láttunk, epizódszerepekben is, de a Furiosa még több lehetőséget ad arra, hogy megcsodáljuk Anya Taylor-Joy erejét, vad szépségét és eltökéltségét, Chris Hemsworth alakításában Dementus találékony, lesújtó gonoszságát, vagy Tom Burke nagyon árnyalt alakítását, ahogy Pretoriánus Jack a legsötétebb embertelenség közepette próbálja kicsíráztatni egy szerelem magvait.

Furiosa: Történet a Mad Maxből – A harag kezdete – 2024

Amerikai sci-fi akciófilm – 123 perc

Rendezte: George Miller

9/10




Kapcsolódó írásaink