Kultúra

Sok giccs gyenge fekete komédiában elmesélve

Az Abrakadabra című vígjátékban jó színészi teljesítményeket, azonban közepesre sikerült, kusza történetet láthatunk

Leginkább Tim Burton amerikai rendező filmművészetét idézi Pablo Berger Abrakadabra című filmje. A Hófehérke című drámájával Európai Filmdíjra jelölt spanyol alkotó ezúttal fekete komédiával jelentkezett, amelyet a minap véget ért Spanyol Filmhéten vetítettek az Uránia Nemzeti Filmszínházban.

Maribel Verdú 20181024
Maribel Verdú a feleség szerepében hiába remekel partnereivel, nem segít a filmen (Forrás: Uránia Nemzeti Filmszínház)

A meseszerű, abszurd, ugyanakkor sok humorral, illetve még több vérrel átszőtt történet komédiaként indul, s ahogy halad előre a cselekmény, észrevétlenül vált át pszicho­thrillerré. Az átlagosan induló történetben egy hétköznapi, madridi család életébe pillanthatunk be: Carmen és Carlos tinédzser lányukkal Madridban él. A nőről nem derül ki, hogy dolgozik-e, ellenben odaadó háziasszony. A férfi építőipari munkás, aki darukezelő, és él-hal a Real Madridért.

Életüket fenekestül felforgatja azonban egy váratlan esemény: egy túl színes, giccses, latin hangulatú esküvőn Carmen unokatestvére, Pepe, az amatőr hipnotizőr a szkeptikus, de önként jelentkező Carlost hipnotizálja.

Másnap a férfi különösen viselkedik, aminek kezdetben szinte csak előnyei vannak: mos, főz, takarít. Sőt, ágyba viszi feleségének a reggelit, és matematikára tanítja lányát. Később viszont ez az idilli állapot gyorsan felbomlik, mert kiderül, hogy Carlosba egy gyilkos, Alberto lelke költözött. S innentől kezdve válik a film nehezen követhető nyomozássá, amelyben lassan mindenki a hipnotizálás hatása alá kerül valamilyen formában. A film felétől többnyire egy majom és rengeteg vér uralja a vásznat, s még az Abrakadabra című dal is felcsendül egy éjszakai, giccsbe hajló parádéban.

A film közepén rájövünk, hogy a rendező túl sokat markolt, de végül keveset fogott. Bár a Carment alakító Maribel Verdú, valamint a férjet játszó Antonio de la Torre ismert színészekként hiába elég jók és viccesek, kevesek ahhoz, hogy a krimit elvigyék a hátukon. Pablo Berger nemcsak rendezőként jegyzi a fekete komédiát, hanem szövegíróként és producerként is. Azonban mentségére szól, hogy olyan fordulatos történetté csűri-csavarja a cselekményszálakat, amire a néző egyáltalán nem számít. A férfi-női szerepekről és viszonyokról szintén szóló filmben már csak az a kérdés, ki kivel van, s ki marad életben.

Abrakadabra (Abracadabra)
spanyol vígjáték, 96 perc, 2017
R.: Pablo Berger
10/5