Kultúra

Shakespeare és a halál művészete

A Hamlet szellemétől a Téli rege különös szobráig – Izgalmas magyar tanulmánykötet az angol drámaíró életművéről

William Shakespeare szinte minden művében központi szerepet játszik az elmúlás kérdése, főleg a nagy tragédiákban, amelyek nem egyszer több szereplő halálával végződnek. Hősei minden döntésükkel és cselekedetükkel kockázatot vállalnak, hiszen az angol drámaíró univerzumában szinte bármi élet-halál kérdéssé válhat: szerelem, bosszú, hatalomvágy, féltékenység, de akár egy félreértés is végzetes lehet.

Erre a témára fűzte fel első tanulmánykötetét a Magyar Shakespeare Bizottság: a Reciti kiadónál megjelent, Élet és halál Shakespeare életművében című kiadványban tizenöt elemzés kapott helyet. A könyv részben kapcsolódik az angol drámaíró halálának négyszázadik évfordulójához, amelyről 2016-ban az egész világ együtt emlékezett. A szerzők szerint ugyanis a haláláról való megemlékezés éppen azt bizonyította be, hogy Shake­speare ma is él, hiszen életműve évszázadok múltával is rendíthetetlenül népszerű, s drámáiból a mai napig rengeteg feldolgozás születik.

A könyv – amely nagyrészt egy jubileumi konferencia anyagából állt össze – két nagy fejezetből áll: első fele a shakespeare-i szövegekben vizsgálja élet és halál kérdését, a második része a színpadra és a filmvászonra alkalmazott drámák kapcsán veti fel ugyanezt a kérdést. Az Almási Zsolt, Fabiny Tibor és Pikli Natália által szerkesztett kötet sokszínűségét az biztosítja, hogy a szerzők különböző tudományterületek felől értelmezik az életművet, az irodalomelméleti elemzések mellett így filozófiai, nyelvészeti, valamint film-, színház- és művelődéstörténeti aspektusok is érvényre jutnak.

A kötet egyik legizgalmasabb, újra és újra visszatérő állítása, hogy Shakespeare műveiben élet és halál között nincs szigorú határvonal, hanem van egyfajta átjárás az élők világa és a túlvilág között. A legtöbbször előkerülő példa erre a Hamletben megjelenő szellemalak, de a tanulmányok számos más műből is hoznak hasonló példákat.

Ott van például a Rómeó és Júlia híres jelenete, amelyben a szerelmesek halált „játszanak”, hogy egymáséi lehessenek, majd egymást látva mindketten végeznek magukkal.

Vagy a Téli rege ismert szoborjelenete, amelyben a tizenhat éve halottnak hitt királyné egyszer csak váratlanul életre kel.

A tanulmányok nagy része eredeti és kifejezetten érdekes szempontok alapján közelít az életműhöz, és a kötet erénye az is, hogy szövegei – amellett, hogy tudományosan megalapozottak – közérthetők maradtak.

Kifejezetten izgalmas szempontokat vet fel például Palkóné Tabi Katalin tanulmánya, amely Shakespeare Viharját az apaság drámájaként értelmezi, s Prospero döntéseit lányával való kapcsolata felől vezeti le.

Ugyancsak érdekes Kiss Attila Atilla írása, aki az anatómiai ismeretek és a boncolás terjedésével magyarázza a drámákban megjelenő élet és halál között lebegő bizarr jelenségeket. De mások mellett új megközelítést alkalmazott Reuss Gabriella is, aki tizenkilencedik századi súgópéldányokból rekonstruálta, hogy miként ábrázolták egykor a halált a színpadokon.

A figyelemfelkeltő kiadvány – amelyhez hasonló 1988 óta nem jelent meg Magyarországon – egy magyar és egy angol nyelvű megemlékezéssel zárul: Szőnyi György Endre és Almási Zsolt közösen búcsúzik el a közelmúltban elhunyt Gedeon Józseftől, aki a Gyulai Várszínház igazgatójaként és a Shakespeare Bizottság elnökségi tagjaként rengeteget tett az angol drámaíró műveinek magyarországi népszerűsítéséért.