Kultúra
Rejtett történetek Csontvárynál
Az életreform-mozgalmak legjelesebb magyar képviselői közé tartozott Hamvas Béla, Körösfői-Kriesch Aladár, Dienes Valéria, Kodály Zoltán és Pető András is

Duncan mozdulatai köszönnek vissza a Zarándoklás a cédrushoz című festményről (Forrás: AFP - Csontváry-Kosztka Tivadar)
A budapesti Műcsarnok vasárnap zárult Rejtett történetek – az életreform-mozgalmak és a művészetek című kiállításának apropóján nemzetközi konferenciát rendezett az intézmény a múlt hét végén, amelyen a tárlat összeállításában részt vevő kurátorok, német kutatók, valamint az ELTE PPK összehasonlító pedagógiai kutatócsoportja és neveléstudományi doktori iskolája munkatársai vettek részt.
A kiállítás a 19. század utolsó harmadától világszerte kibontakozó, a közép-európai országokban is virágzó életreform-mozgalmat és annak művészetekre gyakorolt hatását mutatta be. Maga a fogalom azon, a századfordulón virágkorukat élő mozgalmaknak nemzetközi, összefoglaló neve, amelyek közös jellemzője a természethez való visszatérés, az öngyógyítás, valamint az elveszett teljesség és a spiritualitás keresése. A Monarchia nagyvárosaiban ekkoriban megjelenő új értelmiség tagjai – fiatal írók, képzőművészek, zeneszerzők, filozófusok, természet- és társadalomtudósok – gyakran maguk is követői, sőt terjesztői voltak e divatos törekvéseknek: a vegetarianizmusnak, a természetgyógyászatnak, a testkultúra-mozgalomnak és a különböző ezoterikus, gnosztikus üdvtanoknak, társadalmi utópiáknak. Az életreform-mozgalmak legjelesebb magyar képviselői közé tartozott például Körösfői-Kriesch Aladár a gödöllői művésztelep létrehozásával (a nagyvárosokból kiszabaduló művészközösségek ekkortájt alakultak ki), a mozdulatművészet területén Dienes Valéria, de Kós Károly, Kodály Zoltán vagy Baktay Ervin munkásságát is nagyban meghatározta mindez.
A kétnapos eszmecserén elhangzó német, angol és magyar nyelvű előadások e társadalmi-művészeti folyamatok részterületeire nyújtottak mélyebb betekintést. Csütörtökön mások mellett a tárlat tudományos koncepcióját kidolgozó Németh András, az ELTE PPK kutatója a magyar életreform nemzetközi recepciójáról és sajátosságairól beszélt, később kollégája, Boreczky Ágnes a modern tánc európai és hazai történetéről mesélt a résztvevőknek. Christine Mayer (Hamburgi Egyetem) a reformpedagógia és a művészi testformálás viszonyáról, Pukánszky Béla (Eszterházy Károly Egyetem) pedig Kodály Zoltán módszerének e mozgalmakkal való kapcsolatáról értekezett.
A konferencia második napján délelőtt angol nyelvű előadásokat hallgathattak meg az érdeklődők többek közt a gödöllői művésztelepről Őriné Nagy Cecíliától, illetve Sass Brunner Erzsébetnek a spiritualitáshoz fűződő kapcsolatáról. Délután Végvári Zsófia művészettörténész Csontváry-Kosztka Tivadar híres festményei nőalakjainak rejtett kultúrtörténeti vonatkozásaiba avatta be a hallgatóságot. Kutatásának lényege, hogy párhuzamot fedezett fel Isadora Duncan (a modern mozdulatművészet legkiemelkedőbb alakja) és e figurák alakja, ruhája, tartása között. Ikonográfiai vizsgálódásokon alapuló elmélete kiindulópontja, hogy a festőre óriási hatást tett Duncan 1902-es budapesti fellépése az Urániában (akkor még Tudományos Színház), illetve az Operaház színpadán, de később valószínűsíthetően Athénban is látta az akkor már világhírű művésznőt. Ha közelebbről megfigyeljük például a Zarándoklás a cédrusokhoz Libanonban című Csontváry-kép táncoló alakjait, mozdulataikban, ruháikban, kartartásukban valóban felfedezhetjük a hasonlóságot az Isadora Duncanről készült korabeli fotókkal.
Földesi Renáta, a Semmelweis Egyetem kutatója arra világított rá, miként segítette Pető Andrást, a konduktív pedagógia kidolgozóját az 1920–30-as években megismert Heilkunst, a gyógyítás művészete. Utóbbi irányzat alapgondolata volt, hogy a világunkat meghatározó természeti törvények az emberi testre, illetve az egészség-betegség kapcsolatára is vonatkoznak. E Rudolf Steiner által is követett elmélet az embert mint test, szellem és lélek megbonthatatlan egységét kezeli, és a bennünk eredendően jelen lévő teremtő képességet próbálja feléleszteni, az egészség helyreállításához felhasználni. A Heilkunstot képviselő orvosok azt vallották, hogy az ember akaratereje szükséges a gyógyuláshoz, amelyet természetes gyógyszerekkel, energetizáló technikákkal (a gyógyvizek, friss, tiszta levegő, napsütés jótékony hatásaival) masszázsokkal is segítettek. Többek közt a Heilkunst révén váltak divattá a századfordulón és később a szanatóriumok, gyógyfürdők, illetve ez a teljességfilozófiával kiegészült orvoslás vált később Pető gyógypedagógiájának egyik alappillérévé is.
A tárlat finisszázsához kapcsolódóan a tanácskozás másnapján Hamvas Béla-napot tartottak a múzeumban a szellemiélet-reform jegyében.