Kultúra

Ötvözni a klasszikust a modernnel

Tíz-tizenkét állandó táncossal, stílusok közötti fúzióval évente két bemutatót tervez a frissen alakult Soproni Balett együttese

A páneurópai piknik 25. évfordulója alkalmából készített ősbemutatóval indult útjára a Soproni Balett a napokban, amely a város Petőfi Színházában működik majd. A társulat klasszikus és modern táncokkal egyaránt foglalkozik, bemutatóikat a színházban és a 2015-ös évadra megnyíló Barlangszínházban láthatja majd a közönség – mondta lapunknak az alapító, Demcsák Ottó koreográfus.

Petőfi Színház
Jelenet a társulat Végtelen Európa című előadásából (Fotó: Soproni Petőfi Színház)

Sopron önkormányzatának felkérésére állította színpadra az augusztus 19-én bemutatkozott új társulat, a Soproni Balett a Végtelen Európa című kétfelvonásos táncművet, amelyet a páneurópai piknik 25. évfordulójára készítettek el a szerzők, Demcsák Ottó Harangozó-díjas koreográfus, a Soproni Petőfi Színház tánctagozatának vezetője és Mikó F. László képzőművész. A tánc, a vetítés, a zene és a fényfestés együtthatásából álló összművészeti alkotást a jövő évadban bérletes előadásként láthatja a közönség.

Demcsák Ottó lapunk kérdésére a Soproni Balett megalakulásáról elmondta: két éve működnek a város Petőfi Színházának tánctagozataként, így rendelkeznek azokkal az alapokkal, amelyekkel igazi alkotó, értékteremtő közösségként működhetnek. „Tudatos törekvésünk, hogy kis társulatként könnyebben utaztathassuk a produkcióinkat, mint a hagyományos nagy együttesek. Terveink szerint tíz-tizenkét táncos kaphat állandó megbízást nálunk, de tekintettel arra, hogy a tánc nemzetközi művészet, akár tehetséges külföldi táncosokat is szeretnénk majd alkalmazni vendégművészként” – tette hozzá. A társulat később a határon túl is tervez előadásokat: jelenleg is folynak a tárgyalások a Végtelen Európa berlini és brüsszeli vendégjátékáról. Demcsák azt is elmondta, hogy évente két bemutatót terveznek, nem klasszikus értelemben vett balettként, hanem a táncműfajok színes kereteit és ötvözési lehetőségeit megjelenítve. Kérdésünkre a szakember kifejtette: napjainkban a közönség felfokozott igénnyel fordul a színház felé, a mai nagy együttesek is olyan művészeket keresnek, akik megállják helyüket mind a klasszikus, mind a modern táncos feladatokban. „Jól nyomon követhető a táncművészetben, hogy a fejlődés egyértelműen a fúziók irányába megy el, így a stílustisztaság főként csak azon együttesekre jellemző, akik egy koreográfussal dolgoznak” – mutatott rá. Ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy az ide-oda kapkodó összművészetek kora lejárt, ma már inkább csak szisztematikus, jól felépített művekkel lehet eljutni a nézőkhöz. A jól kezelt tánctechnikai különbségek ugyanis alapvetően még izgalmasabbá teszik a táncművészetet. Ennek jó példája az elmúlt évadban bemutatott Csillagok szárnyán című előadás, amelynek koreográfiájába szervesen be tudták építeni például a rúdtáncot. „Modern együttes vagyunk, minden tánctechnikában otthonosnak kell lennünk. Alapvetően kortárs szerzők műveit állítjuk színpadra, és a Barlangszínház jövőbeli megnyitásával pezsgő tánckultúrát szeretnénk létrehozni. Terveink szerint nemzetközi együtteseket hívunk majd ide, workshopokat, koreográfusversenyeket szervezünk” – ismertette elképzeléseit a szakember.

Elmondása szerint a táncművészet utánpótlása biztosított, hiszen a Budapesten működő főiskola mellett Debrecenben, Győrben, Pécsett már szakközépiskolák is foglalkoznak a megfelelő színvonalú képzéssel.
Pataki András, a Soproni Petőfi Színház igazgatója a balett megalakulásával kapcsolatban arról beszélt lapunknak: a teátrum két évvel ezelőtti megújulásakor célként tűzték ki, hogy elindítanak egy professzionális táncegyüttest. „Demcsák szakmaisága garancia a minőségi műhelymunkára, közreműködnek zenés és nem zenés előadásainkban is, kezd kialakulni az együttes arculata” – tette hozzá. A balett a színház költségvetésének részeként működik. A város támogatásának köszönhetően egy új, állandó próbahely is az együttes rendelkezésére áll. Az igazgató elmondta, hogy a Barlangszínház megnyitásakor szintén a Végtelen Európa látható majd, azt követően pedig az Álmos legendája című új darabot állítják színpadra, amelyhez Szarka Gyula ír zenét.