Kultúra
Mikrovilágaink csalásokra épülnek
Megjelent Kötter Tamás harmadik könyve – az éjszakai élet fontos helyszínein játszódnak A harcból nincs elbocsátás történetei
Harmadik novelláskötetében elszakadt a toronyházakban dolgozó üzletemberek világától, és a valóságshow-k mindenfelől verbuvált sztárjai közé helyezte szereplőit Kötter Tamás író. A harcból nincs elbocsátás című kötet történeteinek helyszínei a budapesti Liszt Ferenc tér, a bazilika környezete és a Hajógyári-sziget, az éjszakai élet kulcsfontosságú helyei. Itt szórakozik az a réteg, amely rengeteg energiát öl a látszatba – ők az író szerint az új kapitalista világ áldozatai. Leleplezése nem önkritika nélküli, mivel civilben sztárügyvédként maga is részese mindennek, de megfigyelőként, kívülállóként ügyesen lavíroz a könyörtelen fiatalságkultusz és önmegvalósítás jelszavaira épült rendszer ellentmondásaiban.
A kötet múlt heti bemutatóján Mészáros Sándor, a Kalligram Kiadó főszerkesztője az írói alázatot méltatta Kötter Tamás munkáiban, amely immár évente kiadott munkáiban tetten érhető. „Kezdettől úgy láttam, nagyon érdekes, hogy felmutatott egy új világot és azt, hogy ebben a világban végeredményben mindenki veszít, senki nem különb a másiknál. Önmagát is részévé teszi a történetnek, és képes magát is kiröhögni” – részletezte a főszerkesztő.
A jelen realitása és a vágyott valóság csapdája között vergődő társadalmunk izgatja az írót, az, hogy lényegében senki sem az, aminek látszik. Elképesztő csalásokra épülnek mikrovilágaink, amelyek a szerző szerint a hazugságok közepette egyszer csak összeomlanak. Korunk valóságshow-i mintegy szimbólumai a sikerhez vezető út elbagatellizálásának, a média és a hírnév bűvöletének, a tombolán nyert sikernek. „A producerek és az ex-valóságshow-sztárok történetei provokálták ki a cím ószövetségi idézetét, A harcból nincs elbocsátás itt ugyanis arra utal, hogy soha nem enged el ez a műfaj” – avatta be lapunkat a részletekbe Kötter Tamás, aki úgy véli, az állegendába rejtett világok újra és újra visszaszippantják az embert. „Legendákat gyártunk magunk köré, amelyeknek a valódi élet súlya alatt nyilvánvalóan össze kell roppanniuk, hiszen nincs meg a valódi kötőanyaguk. Híjával vannak az igazi sikernek, épp annak, amit el szeretnének érni, s amit a magukkal szemben felállított irreális elvárások táplálnak” – fogalmazott a szerző.
Mint mondta, azért választotta a show-világot, mert annyira kézenfekvő volt, hogy meg kell írni a jelenséget, a hazai írók azonban mindeddig nem foglalkoztak ezzel. Arra is emlékeztetett, hogy az egyik kereskedelmi televíziós látogatása alkalmával a történetének szereplői mellette ültek, fölösleges volt tehát agyonkarikírozni figuráit – elég volt megfigyelni őket.
Korábbi köteteihez képest újítás, hogy Szathmáry István grafikus illusztrálta a történeteket. Ahogy mondja, a kapitalista realista jelzőt ő adta Kötter korábbi munkáinak, de ami lényeges, hogy a jelenünk ábrázolása visszatért az irodalomba, szemben a szövegközpontú irodalommal – véli. „Nagyon szeretem a kissé ironikus, képregényes stílust, kicsit eltúlozva, de realisztikus elemekkel mutattam meg a Kötter Tamás által megírt közeget. Erősen karikaturisztikus elemekkel próbáltam megrajzolni munkáit” – mondta lapunknak Szathmáry.
Nem olyan hideg, mint a példaképként emlegetett Bret Easton Ellis és humora sem annyira cinikus, mint Michel Houellebecq-é, de ha megmarad a sajátos iróniájánál, akkor további jó könyvek várhatók-, vélekedett a kiadó képviseletében Mészáros Sándor, aki nem ígérte, hogy minden ősszel piacra kerül egy Kötter- könyv, de azt elárulta, útban a negyedik.