Kultúra

Maga a megtestesült tökély

Az új Mary Poppins titka az, hogy egyszerre tud nosztalgikus és modern, vidám és megható, gyermeki és komoly, elbűvölő és izgalmas lenni, szépen egyesítve a múltat és a jelent

Karácsony óta vetítik a hazai mozik a Mary Poppins visszatért, az Oscar-díjas klasszikus Mary Poppins (1964) folytatását, szintén az ausztrál írónő, P. L. Travers regényein alapuló történettel, amelynek középpontjában az eredetiben kisgyerek, mostanra felnőtt Michael Banks (Ben Whishaw) és gyermekei, illetve testvére, Jane (Emily Mortimer) élete áll. Bár a csodálatos nevelőnőt megformáló Emily Blunt nem Julie Andrews, de csak kevéssel marad el a szereppel világhírnevet és a legjobb női alakítás Oscar-díját is begyűjtő, élő legendától.

Mary-Poppins
Mary Poppins (Emily Blunt), Jack (Lin-Manuel Miranda) és a Banks gyerekek új kalandra indulnak (Forrás: Fórum Hungary)

Az új Mary Poppins tökéletességének titka mindazonáltal az, hogy egyszerre tud nosztalgikus és modern, vidám és érzelmes, gyermeki, mégis komoly, elbűvölő és izgalmas lenni. Története – éppúgy mint a nagy klasszikus – gyereknyelven, ám nem lealacsonyodva beszél olyan témákról, mint a gyász, a veszteség feldolgozása és a továbblépés, illetve a felnőttekben megbújó gyermek újrafelfedezésének fontosságáról. A Mary Poppins visszatér épp olyan homogén módon egyesíti magában a múltat, illetve a jelent, mint ahogy azt London építészei tették – ez a hasonlat pedig azért is kívánkozik ide, mivel a brit főváros ugyanúgy központi szerepet tölt be a filmben, mint a korábbi verzióban. Ezáltal a régi klasszikuson felnőtt fiatalok, szülők vagy a gyermekeik által azt ismerő idősek, nagyszülők és a mai gyerekek számára egyaránt élvezetes, kedves, sőt megható film lett.

A Banks család ugyanúgy a Cseresznyefa utca 17-ben lakik, csak 2018-ban nem a St. Paul’s Cathedral, hanem a Big Ben adja a Mary Poppins visszatér kulcsfontosságú jeleneteinek hátterét, a Bank of England viszont éppolyan fontos szerepet tölt be ebben a filmben, mint az eredetiben. A Julie Andrews-os változat 1910 körül játszódott, azóta bő húsz év eltelt, így Bert (Dick van Dyke) kéményseprői helyett most Jack, a Lin-Manuel Miranda által a nagy elődnél még kiválóbban megformált lámpagyújtogató és társai kalauzolják Londonon keresztül Michael három gyermekét és persze nevelőnőjüket.

Múlt és a jelen keveredésére a képi világ tekintetében is nagyon ügyelt Rob Marshall rendező és Dion Beebe operatőr: a Mary Poppinsban megszokott rajzolt, rajzfilmes kalandokat a 21. századi gyerekek elvárásainak megfelelően digitális animáció egészíti ki, legyen szó a fürdőkádban való alámerülésről vagy az eltörött kerámiatál megjavításáról, amihez persze varázslatos módon magába a dísztárgyba kell beleugrani. A Marc Shaiman által komponált új dalok és filmzene nagyon jó, akad köztük olyan, amelyet a moziból kifelé is dúdolni fogunk – mellettük viszont minduntalan felbukkannak Richard M. Sherman régi, jól ismert dallamai, ami ismét az új és a régi egységét erősíti.

A fantasztikus színészekből álló mellékszereplő-gárda – Meryl Streep, Colin Firth, Julie Walters és az egy-egy cameo erejéig felbukkanó Angela Lansbury, valamint Dick van Dyke felteszik az i-re a pontot. Ahogy már említettük, Emily Blunt mind hangilag, mind alakításában szinte maga a megtestesült tökély (ahogy azt Mary Poppinsra mondani szokás), a már Golden Globe-díjra jelölt színésznőnek egyedül felróható apróság, hogy mimikájában-viselkedésében Julie Andrews-nál kevésbé szépen vált a szigorú nevelőnő és a jótündér között, de ez nem von le a szerepmegformálás nagyszerűségéből, no meg úgyiscsak annak tűnik fel, aki ismeri a klasszikust. A varázslatos nevelőnőt jellemző attribútumok is egytől egyig megjelennek a filmben, illetve Blunt játékában: vicces párbeszédei az esernyőgomb beszélő papagájával, tökéletes járása és jellegzetes lábtartása, de a mindent elnyelő szőnyegtáska és a híres kalap is helyet kap a folytatásban.

A Mary Poppins visszatér tehát mind az 1964-es klasszikus szép hommage-aként, mind önálló alkotásként kitűnően megállja a helyét, a régi és az új tökéletesen homogén egysége – nem véletlenül volt az ünnepi időszak egyik, ha nem a legjobban várt filmje. Bátran kijelenthetjük: a legjobb is lett.

Mary Poppins visszatér (Mary Poppins returns)
Amerikai családi film–musical, 130 perc, 2018.
R.: Rob Marshall
10/10