Kultúra
Különleges képegyüttállások
Akadémikus fotósok és kollégáik a Pesti Vigadóban

Kép/társak címmel nyílt tegnap április 2-ig látogatható tárlat a Pesti Vigadóban, a Magyar Művészeti Akadémia Film- és Fotóművészeti Tagozata szervezésében. Az akadémikus fotográfusok társat választottak maguk mellé a falakra, aki lehetett más műfajban alkotó, de akár előadóművész is. Csak most a fényképeivel kellett megjelennie. Az így létrejövő együttállások, kölcsönhatások különleges tartalmakkal és látványokkal töltik meg a Vigadó hatodik emeletét. A szubjektív dokumentarista szekció középpontjában az akkor még a filmes kameráról csak álmodó Sára Sándornak az ötvenes évek elején Budapesten készült képeiből és a cigányságot bemutató sorozatából válogattak. Társául Koffán Tamás csellistát választotta, nem véletlenül: a zenész ugyanis a nyolcvanas évektől járja és fényképezi Erdélyt, balladai fotókat hozva onnan. Itt vannak a profi Katkó Tamásnak a színházi képei is, akit a filmrendező Kósa Ferenc választott, aki pedig végigfotózott egy május végi vihart, annak minden varázsos fényjelenségével. A Kossuth rádiót is tudósító Dormán László a magyarkanizsai akadémikust, Bicskei Zoltánt választotta társul. Képeikkel bepillanthatunk a Délvidék elárvult magyar világába.
A következő szekció a látomásos műveké, itt vannak Jelenczki István magyar költők verseire komponált, hatalmas printjei, és itt van a társául választott Kőrösi András szobrász, aki a dimenziókat jeleníti meg fotóin is. Közismertek az Alföldet fényképező Kunkovács László megrázó erejű munkái is, ő Ilku János pályatársat választotta. A harmadik egység a portréé és az emberi testé. Itt mindenképpen Haris László panorámatechnikával készült munkáit kell említeni, aki mellett Telek Balázs a családi fotóalbumát fogalmazza újra, míg például az erdélyi színeket gyűjtő Ádám Gyula a részletek szépségét látó Móser Zoltánnal társult.