Kultúra

Kiosztották a 75. Velencei Filmfesztivál díjait

Alfonso Cuarón nyerte az Aranyoroszlánt, de francia, angol és görög alkotókat, színészeket is jutalmaztak a filmszemle történetének egyik legerősebb versenyében

Mexikói film vitte el a fődíjat a hetvenötödjére megrendezett olasz mustrán, melyen Nemes Jeles László új alkotása, a Napszállta (Sunset) is bemutatkozott a versenyprogramban, hogy végül a külföldi filmkritikusok FIPRESCI-díjával térjen haza.

Velencei Filmfesztivál 20180910
Cuarón szombat este vehette át a szárnyas oroszlánt ábrázoló szobrocskát (Fotó: Reuters - Tony Gentile)

A szombaton véget ért 75. Velencei Filmfesztiválon huszonegy film közül az Oscar-díjas mexikói rendező, Alfonso Cuarón fekete-fehér, önéletrajzi ihletésű drámájának, a Romának ítélték oda az Aranyoroszlánt. A legjobb rendezést elismerő Ezüstoroszlánt Jacques Audiard francia alkotó kapta első angol nyelvű, The Sisters Brothers címet viselő filmjéért. A Guillermo del Toro vezette zsűri nagydíját a görög Jorgosz Lantimosz vehette át Anna brit királynőről szóló drámájáért, a The Favourite-ért. Utóbbi főszereplőjének, Olivia Colman angol színésznőnek ítélték a legjobb női alakítás díját, a legjobb színész Willem Dafoe lett. A legjobb forgatókönyvért járó elismerést a Coen testvérek modern westernje, a The Ballad of Buster Scruggs kapta, és két díjjal mehetett haza a versenyprogram egyetlen női alkotója, az ausztrál Jennifer Kent.

Alberto Barbera, az 1932-ben alapított fesztivál igazgatója összegzésében hangsúlyozta, hogy az idei program „az eddigi legerősebbek közé volt sorolható”. A filmek többségét a kritikusok és a nézők is nagy érdeklődéssel fogadták, ami annak a jele, hogy a film nem halt meg, hanem nagyon is él – emelte ki. Az író-kritikus, aki már korábban, 1998 és 2002 között is irányította a velencei mustrát, arról is beszélt, hogy a világ minden tájáról származó sokszínű produkciók azt mutatják, a filmgyártás nagyon gyorsan és radikálisan változik. Nagyon sok a jó film, rengeteg nagyszerű filmes forgat, nemcsak közismert rendezők, hanem a feltörekvő országokból származó új tehetségek is – mutatott rá. Az igazgató még megjegyezte, tavaly a velencei volt az első a fesztiválok sorában, amely külön szekciót szentelt a VR (virtuális valóság) technológiával készült filmeknek. Ugyanakkor leszögezte, a VR szerinte nem a film jövője, hanem inkább kísérő médiuma.

Amint arról lapunkban már beszámoltunk, az augusztus 29-én megnyílt szemle versenyprogramjában, múlt hétfőn volt Nemes Jeles László új filmje, a Napszállta (Sunset) világpremierje, a fesztiválon egy másik szekcióban pedig Szőcs Petra első nagyjátékfilmje debütált, a Déva, amely a Biennale College Cinema tehetséggondozó programjának támogatásával készült. Az Oscar-díjas magyar rendező alkotása végül a nemzetközi filmkritikusok szövetsége, a FIPRESCI díját érdemelte ki még pénteken. Nagy öröm ez a díj, hatalmas megtiszteltetés számunkra, és jelzi a stáb teljesítményét. Bár a verseny többi filmjét nem láttam, úgy hallottam, erős volt a mezőny – nyilatkozta Nemes Jeles László a Magyar Távirati Irodának Torontóból, ahol szintén bemutatták a filmet a hétvégén. A kanadai fesztiválról szólva elmondta, ott nincs verseny, viszont nagyon sokat jelent számukra az észak-amerikai nézőkkel, kritikusokkal és a filmiparral való találkozás.

A Napszálltát mintegy hetven ország filmforgalmazója vásárolta meg, az Egyesült Államokban és Ausztráliában a Sony Pictures Classics fogja bemutatni. A magyar közönség a filmet először a 15. Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon láthatja szeptember 15-én, majd szeptember 27-én érkezik meg országszerte a mozikba.