Kultúra
Filmek és híradók ötvenhatról DVD-n
A Magyar Művészeti Akadémia és a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet ötéves együttműködésének új eredményei

A Vigadóban rendezett sajtóeseményen Kucsera Tamás Gergely, az Akadémia főtitkára elmondta, hogy az MMA már 2012-től szoros együttműködést alakított ki a MaNDA-val, Szőcs István két filmjének, az Emberek a havasonnak, és az Ének a búzamezőnnek a digitális felújítása után, Sára Sándorral közösen döntöttek a folytatásról, arról, hogy kapcsolódva az ’56-os forradalom hatvanadik évfordulójához további filmeket újítanak majd fel digitálisan. Végül öt játékfilm, Szabó István Szerelmesfilmje, a Gábor Pál által rendezett Angi Vera, Sándor Pál Szerencsés Dánielje és Gárdos Péter Szamárköhögése lett digitálisan, 4K minőségben, az MMA hatvanmillió forintjából felújítva. Mindezek mellett 2,3 millióért digitalizálták és feldolgozták a teljes 1956-os évi filmhíradó évfolyamot is. Kucsera Tamás Gergely végül hangsúlyozta, hogy ez a tevékenység az MMA hivatásából adódott, és örömmel néznének a következő ötéves együttműködés elé.
Lugossy László filmrendező, a MMA rendes tagja az együttműködés, a felújítás célját abban látja, hogy a fiatal korosztályoknak is el kell tudni képzelni azokat az időket. Ugyanakkor, ha nem lenne emlékév, szerinte ezek a kópiák akkor is megérdemelnék, hogy maradandóvá váljanak. A filmhíradók kapcsán kiemelte, hogy azokból nem a valóságot, hanem az azt kísérő propagandát ismerhetjük meg. Lugossy László szerint míg a híradók torzképet adtak a valóságról, addig a játékfilmek az akkori mindennapok sokszínű lenyomatai. Közös bennük az „időorigó”, a levert forradalom. Hozzátette: céljuk ezeknek a filmeknek a digitális felújításával az volt, hogy az ifjúság összetettségében megértse, és át is élje az eseményeket. A filmrendező megosztotta egy korábbi élményét is, amikor egy kurzuson tizenhárom gimnazista közül egy sem tudta megmondani azt, mit is jelent a disszidálás. Ezt most Sándor Pál Szerencsés Dániel című felújított filmjéből is megtudhatják.
Végül Fazekas Eszter, a MaNDA munkatársa, és a projekt vezetője a technikai részleteket ismertette. Felidézte, ahogy kockáról kockára végigmentek a filmeken és kivették az összes hibát, a karcokat, a ragasztásokat, a nyersanyag és az utószinkron hibáit. Kiemelte a Nemzeti Filmlabor és a Focus Fox Stúdió munkáját, és azt is, hogy ezek a filmek a technika fejlődése miatt jobb minőségűek, mint Szőcs István két alkotása. Kitért arra is, hogy az ötszázhárom percnyi híradós anyagot, ami már DVD-is megvásárolható, a MaNDA belső műhelyében készítették el. A munkához több, mint kétszáznegyven „kelléket”, eredeti filmanyagot használtak fel. Ezeket a hetente készülő összeállításokat minden mozifilm előtt levetítették, így nagyon megrongálódtak. A DVD-k-re halláskárosultaknak szóló és angol nyelvű felirat is került. A lemezeken lévő extrák közül Varga Balázs filmtörténész munkáját emelte ki, aki a legértékesebb híranyagokból készített egy összeállítást, amit kommentált is. A MaNDA tervei között szerepel játékfilmek DVD-s kiadása is.
A digitálisan felújított alkotások
Makk Károly: Szerelem (1970) A Déri Tibor két novellájából (Szerelem, Két asszony) készült forgatókönyvben megjelennek az ötvenes évek koncepciós perei, a börtön és a szabadulás élménye. Makk Károly összekapcsolja a halálraítélt kiengedését a haldokló anya és a feleség várakozásával, így tud az üldöztetésekről a magánélet nyelvén megszólalni.
Szabó István: Szerelmesfim (1970) A rendező vallomásos, a francia újhullám stílusában pásztázó kamerája az érzelmek intim nyelvén jeleníti meg a magánéletet szétdúló kelet-európai sorsot. A film maga egy nagy tánc, a történelem danse macabre-ja, ahol minden mozgásban van.
Gábor Pál: Angi Vera (1978) Az egyik legkiemelkedőbb „ötvenes évek-film”, az alkalmazkodó-képesség története, amelynek emberábrázolása nagyon fontos az 1956-hoz vezető út megértéséhez.
Sándor Pál: Szerencsés Dániel (1982) A rendező korábbi filmjeinél hagyományosabb történetmeséléssel nyúl hozzá 1956 drámájához. A főszereplő tizenhat éves korában Amerikába készülő szerelme után indul 1956 decemberében Nyugatra, de egy határszéli szállodában töltött pokoli éjszaka után visszafordul.
Gárdos Péter: Szamárköhögés (1986) A film a gyermeki szem természetes kíméletlenségével és megejtő iróniával láttatja a forradalom eseményeit.