Kultúra

Fejlesztés zenével, drámával

Az iskolások kognitív képességeinél, de még a műszaki tanulmányokat folytató diákoknál is jelentős pozitív hatást gyakorol a művészetoktatás a vonatkozó kutatások szerint

A művészetpedagógia személyiségformáló hatásáról és a zenetanulás újszerű módszereit tömörítő és gyakorlati útmutatást tartalmazó nemzetközi KodályHubról is szó esett tegnap a Magyar Művészeti Akadémia e témakörrel kapcsolatos konferenciáján.

rajz
A vizuális nevelés ugyancsak hozzájárul más készségek elsajátításához (Fotó: MH)

„Az élet kincsesháza” II. – Művészeti nevelés, művészettel nevelés címmel rendezték meg tegnap a Pesti Vigadóban a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti Tagozatának tanácskozását, amely a 2015-ös azonos témájú konferencia folytatása is volt. Solymosi-Tari Emőke tagozatvezető elmondta, az előadásokat közös tanulmánykötetben fogják megjelentetni 2019 folyamán az MMA Kiadó támogatásával.

A tanácskozást Vashegyi György, az MMA elnöke nyitotta meg, aki beszédében hangsúlyozta, hogy a művészeti tárgyakat egészen az érettségiig meg kellene tartani az iskolákban, hiszen ezek bizonyítottan hozzájárulnak a kognitív képességek fejlesztéséhez. Ezzel kapcsolatban Kárpáti Andrea, az MTA–ELTE vizuális kultúra szakmódszertani kutatócsoportjának vezetője kiemelte: e képességek közé tartozik például a rugalmas alkalmazkodás, a problémamegoldás, a divergens gondolkodás, amelyek kialakulását erősítik a művészeti tevékenységek, nemcsak az érzelmek, vizuális látás terén, hanem a műszaki és természettudományok mentális műveleteiben is. A professzor a középiskolai vizuális kultúra tantárgy mellett a műszaki-tudományos szakokon a technikai tárgyakba beépített művészeti oktatást is szorgalmazta, a csoport Moholy-Nagy Vizuális Moduljainak kifejlesztése közben végzett kutatási eredmények alapján.

Janurik Márta, az MTA–SZTE ének-zene szakmódszertani kutatócsoportjának vezetője a zenei képességek nyelvi fejlődésre és az olvasás elsajátítására gyakorolt hatásáról beszélt, a „beszélő” bal agyfélteke és a „zenei” jobb agyfélteke közti kapcsolatról: többek közt számadatokkal kimutatható, szignifikáns összefüggés van például a szolmizáció és az olvasás között. Az új szemléletű, mozgással kísért zenetanuláshoz kapcsolódó mintaiskola programról, illetve e pedagógiának a Kodály-módszerrel való összehangolásáról tartott előadást Nemes László Norbert, a Kecskeméti Kodály Központ igazgatója. Az általa ismertetett módszer alapja, hogy mind a gyerekek, mind a zene lételeme a mozgás, ami amellett, hogy örömteli folyamat, fejleszti a kreatív kifejezést is. A mozgással kísérés serkenti a zene agyi feldolgozását, befogadását – emelte ki Nemes László Norbert.

A KodályHub mint online tudásközpont a módszert használó magyar, angol, skót, amerikai és lengyel zenepedagógusok gyakorlatait mutatja be: az összegyűjtött mintegy ezer dalt és azok elemzéseit, valamint játékleírásait, szemléltető videóit bárki elérheti, keresheti a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem december közepi konferenciáját követően élesedő platformon.

Ezt követően Novák Géza Máté a drámapedagógia és a színházi nevelés aktuális kérdéseit vázolta a hallgatóság számára, Szentirmai László pedig a bábművészet és -játék rövid történetébe, műhelytitkaiba avatta be a résztvevőket, kitérve a bábszínház erkölcsi nevelésben betöltött szerepére.


A Szent Korona mint különleges művészeti alkotás

Meghívott szakemberek a magyar Szent Korona művészeti és történelmi jelentőségéről, szimbólumrendszeréről tartottak előadást tegnap a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézetének szervezésében, a korona hazakerülésének negyvenedik évfordulója alkalmából. Kucsera Tamás Gergely, az MMA főtitkárának megnyitó beszéde után Fekete György, az MMA tiszteletbeli elnöke hangsúlyozta, hogy valószínűleg Európa összes koronájáról nincs annyi művészeti ábrázolás, mint a Szent Koronáról. Jankovics Marcell művelődéstörténész, filmrendező a szibériai sámánkoronákkal fennálló hasonlóságról és arról a vélekedésről beszélt, hogy a koronának nyugati párhuzama nincs, a bizánciakkal való rokonsága pedig korántsem meggyőző. A konferencián Varga Péter ötvös, restaurátor a korona helyreállításáról, Kokas Nikolett művészettörténész pedig az eszmei és kultúrtörténeti jelentőségének iskolások előtti bemutatásának lehetőségeiről tartott előadást.
(PL)