Kultúra

Élet a hatalom szolgálatában

Oliver Stone ezúttal Snowden történetét meséli el

Megérkezett a magyar mozikba is Oliver Stone filmje az amerikai Nemzetbiztonsági Ügynökség (NSA) tömeges megfigyelési gyakorlatát kiszivárogtató Edward Snowdenről. A film címe egyszerűen Snowden, hiszen a Joseph-Gordon Levitt által megformált főszereplőt nem nagyon kell senkinek sem bemutatni, akiben egyáltalán felmerül, hogy beüljön egy politikai témájú filmre.

Oliver Stone kilenc évet dolgozott fel Snowden életéből, onnantól kezdve, hogy a CIA közelébe került, odáig, ahonnan már történelem. A tény, hogy az NSA-botrány az évtized egyik legnagyobb sztorija, nem jelenti automatikusan azt, hogy Snowdenről filmet készíteni könnyű feladat. Mindenekelőtt el kellett dönteniük a filmkészítőknek, hogy mi a céljuk: tájékoztatni vagy szórakoztatni, vagy a kettőt egyszerre. Az első célt nehezíti, hogy bár Snowdennek köszönhetően rengeteg információ áll rendelkezésünkre, sem a CIA, sem az NSA – értelemszerűen – nem különösebben transzparens intézmény, szóval csak felületes betekintést nyerhetünk Snowden ottani munkájába. A szórakoztatáshoz a főhős életében nincsenek meg a hollywoodi fordulatok, de Stone azért megtette, amit tudott. Mindezt mértékkel, így a néző megússza a „kisember a világ ellen” giccset.

Miközben Snowden azért valóban kisember a világ ellen, s a film – egyéb információ híján, mondhatnánk – nagy hangsúlyt fektet arra, hogy bemutassa, miként vívódott és jutott elhatározásra attól kezdve, hogy belépett a szolgálat ajtaján, addig, amíg ki nem lépett onnan. Motivációját megfejteni nem különösebb bravúr, hiszen ő maga beszélt róla, értjük, hogy a számára elfogadhatatlan és megdöbbentő megfigyelési gyakorlatokat akarta leleplezni, mivel felháborította azok cinizmusa, és úgy gondolta, jobban szolgálja a hazáját azzal, ha mindez kiderül. Miközben a film nem ítélkezik azzal kapcsolatban, hogy Snowden tette végeredményben jó vagy rossz hatással volt-e az amerikai nemzetbiztonságra és úgy általában a világra, a főszereplővel egyértelműen jóindulatú. Bár a film végén, a kiszivárogtatás visszhangjának bemutatásakor előkerülnek a főhőssel szembeni vádak, a történetmeséléskor a rendező nem sejtet semmi ilyesmit.

A több mint kétórás, szórakoztató film áttekinti pályáját, a folyamatos titkolózásból fakadó magánéleti problémáit, és a hitelességet megőrizve, de kellő feszültséggel dolgozza fel Snowden és a Guardian újságíróinak közös munkáját is. A legtöbb felölelt témában felületes marad, de nem vezet félre. Mire ezt a filmet látjuk, a nézők már feldolgozták a három évvel ezelőtti sokkot a tömeges megfigyelésről, de valamit azért képes visszaadni abból a pillanatból.

A film egyik tételmondata nem veszít a súlyából: a megfigyelés nem a terroristákról szól. Az is ijesztő, hogy valaki figyelhet minket a webkameránkon keresztül, de az sokkal ijesztőbb, hogy a technikai lehetőségek – részben azok, amelyek kifejlesztésében maga Snowden is részt vett – hogyan szolgálják az amerikai hatalmi dominanciát, akár barátot, akár ellenséget kell megszorongatni. Ez nem új, csak a technika tökéletesedik, és vele együtt – Oliver Stone ábrázolása szerint – uralkodik el a gátlástalanság és a cinizmus a rendszer működtetőiben. S amíg a legtöbbeknek a tehetetlen düh marad, addig Snowden tehetett valamit – és tett is.