Kultúra

Egy világ a káoszon túl

Izgalmas, látványos, de megterhelő előadás a Nemzetiben Az ember tragédiája Vidnyánszky Attila ötödik rendezésében

Sokáig lehetetlen vállalkozásnak tartották Az ember tragédiája színrevitelét, és bár ezt Paulay Ede forradalmi rendezése, az 1883. szeptember 21-i ősbemutató óta több mint százféle verzióban cáfolták már meg, Madách drámai költeményének színpadi adaptációjánál még mindig akadnak neuralgikus pontok.

Az-ember-tragediaja
Éva (Ács Eszter) az egyik Lucifer (Fehér Tibor) kezéből szakítja ki a tudás almáját (Fotó: Bodnár Patrícia)

Amíg a színházi technika nem volt ennyire fejlett, sokszor gondot okozott a színek közötti váltás, Ádám és Lucifer repülése az űrben vagy például a Bizánc szín boszorkányszombat-jelenete, ám a mai napig gondot jelent a szöveg hosszúsága (összesen 4117 sor az eredeti) vagy archaizáló nyelvezete, illetve a már szállóigévé és iskolai memoriterré vált mondatok megfelelő interpretációja. Minden kor tartogat persze új kihívásokat is a Tragédiával foglalkozó rendezők és társulatok számára, ami azon kívül, hogy Madách remekművének örökérvényűségét bizonyítja, újabb értelmezési lehetőségeket is teremt.

Különösen a Nemzeti Színház igazgatóinak jelentett mindig fontos állomást: egész érákat fémjeleznek a Tragédia különböző bemutatói (Pau­lay mellett gondolhatunk például Németh Antal vagy Major Tamás rendezéseire).

Hevesi Sándor, a mű második korszakos rendezője, a misztériumdráma-értelmezés kitalálója – valamint a Nemzeti direktora 1923–1932 között –, fogalmazta meg a legjobban az előbbi összefonódást: „Madách költeménye bibliája a Nemzeti Színháznak; amelyet örökké forgat, amelyből mindig tanul, amelyet sohasem fog teljesen kitanulni”. Nem véletlenül nyitotta meg tehát e darabbal kapuit az új Nemzeti 2002-ben Szikora János rendezésében – és az sem véletlen, hogy a Csongor és Tünde, majd a Bánk bán után Vidnyánszky Attila is műsorra tűzte a magyar drámairodalom e klasszikusát, így múlt péntek óta Az ember tragédiája ismét látható a Nemzeti Színházban.

Vidnyánszky kiváló ismerője, szakértője a Tragédiának: ez immár ötödik rendezése, legutóbb 2012-ben foglalkozott az anyaggal Debrecenben. Legfrissebb víziója nagyon látványos, fiatalos előadás lett, izgalmas megoldásokkal és térkihasználással, mozgalmas jelenetekkel, amelyek ugyanakkor sokszor káosz­ba fulladnak. Bár vannak benne kiemelkedő színészi alakítások, valójában a Nemzeti társulata és a kaposvári, másodéves hallgatók csapatmunkájáért együtt jár a taps.

Vidnyánszky Olekszandr Bilozub díszlettervezővel a hagyományos nézőtéri zsöllye és a színpadon U alakban elhelyezett széksorok alkotta, arénaszerű játékteret álmodott az új Tragédiának, amely a színek közötti váltást, valamint a darab mozgalmasságát biztosító süllyedő rendszerrel együtt remekül működik – ha a nézőtéren, esetleg az oldalszínpadon ülünk. Hátulról azonban teljesen más a helyzet, és a befogadói élmény is (mindkét helyről láttuk az előadást). A színpad hátsó részén elhelyezett lelátóról úgy éreztük, sem a hang-, sem a fénytechnika nem működik rendesen, sokszor nehéz kivenni, az egyébként is sötétre világított darabban éppen ki beszél, a zene vagy zaj a háttérben a mikroportos hangosítás mellett teszi szinte meghallhatatlanná a színészek szövegeit. De még az archív felvételről bejátszott Úr sorai is elvesztek valahol a térben, torzultak, recsegtek – míg szemből mindebből semmi sem érzékelhető.

Csodaszép tiszteletadás, és a folytonosság biztosításának érzékeny formája, hogy az Úr valóban az égből, „fentről”, Sinkovits Imre hangján szólal meg az 1983-as, Vámos László rendezte előadásból. Sinkovits, aki idén szeptemberben ünnepelte volna kilencvenedik születésnapját, először Major Tamásnál játszotta Ádámot 1964-ben, így hangja jelképesen köti össze a Tragédia korábbi változatait a mai előadással. Sajnos valamiért a második felvonásból ez a megoldás már kimaradt.

Szintén nagyon izgalmas felfogás, hogy Lucifert kilenc színész játssza Csurka Lászlótól Farkas Dénesen át Fehér Tiborig, akik hol egyszerre vannak színen, hol felváltva kalauzolják a Berettyán Sándor megformálta Ádámot. Közülük legjobban Schnell Ádám emelkedik ki a bizánci szín Luciferjeként, aki éppen annyira pimasz, hízelgő vagy kegyetlen, ahogy azt Madách megírta, illetve Csurka László, aki valamiféle rezonőri szerepet tölt be Luciferként, egy-egy mondatára mégis megáll a levegő. Egyenként a fiatalok is megállják helyüket a nagy csábító szerepében, a probléma abból van, amikor a dráma fontos sorait egymást visszhangozva, vagy egyszerre mondják, ugyanis a kakofóniában elvész a lényeg. Ami az előadás egészére igaz. S zínes, pörgős, sokáig nagyon jó ritmusú Tragédiát láttunk, rengeteg gyorsöltözéssel, akrobatikus mutatványokkal, tűznyelőkkel, énekkel-tánccal, a színpadon mégis a káosz él leginkább, amelyben nehéz megtalálni a darab eszmeiségét, Madách tézis-antitézis-szintézisét, és amelyből csak egy-egy szín emelkedik ki nyugvópontként.

A londoni szín szédületes haláltánca a Beatles Come together című slágerére ellenben már jól megkomponált, fékevesztett káosszá válik (Bozsik Yvette koreográfusi munkája lenyűgöző), a bizánci és a Paradicsomból való kiűzetés jeleneteivel együtt az előadás megrendítő pillanatai közé tartozik. Remek megoldás a Kepler álmaként megjelenő párizsi szín forradalmi őrületének a guillotine folyamatos forgatásával való szimbolizálása. Szuggesztív az első felvonás záróképe is a boszorkányszombatra megjelenő gigantikus csontokkal, koponyával.

Minden frissessége, megkapó pillanata ellenére a közel négyórás játékidő, az érthetetlen szövegek és a néha követhetetlen szerepváltások (a Luciferek játszanak például eretneket, angol rendőrt, prágai udvaroncot, de egyiptomi fáraót is – vagyis Ádámot) miatt az előadás komoly kihívás a nézőnek, előzetes szövegismeret nélkül méginkább. Hiába az elképesztő színészi munka, a pár kiváló alakítás, a remek atmoszférateremtés: a darab nem áll össze. De maradandó élményt nyújt.

Madách Imre: Az ember tragédiája
(Nemzeti Színház)
R.: Vidnyánszky Attila

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom