Kultúra

Egy izgalmas hős unalmas harca

A lázadás kora: Michael Kohlhaas legendája – Mads Mikkelsen megint tragikus történelmi szereplőként búsul a filmvásznon

A színészet már csak az általánosításról szól, egy sikeres szerep után mindenkit igyekeznek beleerőltetni egy skatulyába, amelyből aztán csak nagyon nehezen és sok munkával van menekvés.

legenda
A kisember reménytelen küzdelmét mutatja be az alkotás, ám a tálalás helyenként túlságosan modoros ahhoz, hogy mélyre hatoljon (Forrás: Vertigomedia)

Hogy az utóbbi években mekkora sztárrá vált Mads Mikkelsen, azt semmi nem illusztrálja jobban, mint hogy legutóbbi filmjeinek plakátjaira már csupán a fejét nyomtatták rá, a marketingesek ugyanis a puszta ábrázatában éppen elegendő közönségcsalogató erőt láttak. A dán színész gyűrött arccal, egyszerre elszántságot és keserűséget tükröző tekintettel mered a szemünkbe: ennek a kisugárzásnak, illetve különc karaktereinek köszönheti egész eddigi karrierjét, ez azonban egyszersmind foglyul is ejtette. Hiszen más szerepet szinte nem is kap az Ádám almái óta, a rendkívül nagy sikerrel futó Hannibal című sorozat pedig még tovább erősíti ezt, ráadásul hamar rájöttek, hogy jól állnak neki a történelmi és/vagy kosztümös szerepek, az Artúr király, A titánok harca és a legutóbbi, az Egy veszedelmes viszony után ismét hosszú hajjal flangál egy letűnt korban.

Heinrich von Kleist megtörtént eseményeken alapuló, de azokat jócskán átalakító kisregényének (sokadik) adaptációjában a főszereplő Michael Kohlhaas, vagyis Kohlhaas Mihály (Mads Mikkelsen) egy tizenhatodik századi lókereskedő, akit vásárra tartva feltartóztat egy helyi báró, és hídvámot szedve zálogul letétbe veszi két lovát. A férfi eleinte jogi úton próbál elégtételt szerezni az őt ért igazságtalanságért, de amikor alulmarad a bürokráciával szemben, ráadásul a feleségét is meggyilkolják, bosszút esküszik, és néhány embert maga mellé állítva hadjáratot indít elnyomói ellen. Kohlhaas nem William Wallace típusú figura, nem ordít kékre mázolt fejjel, és céljai is kevésbé nagyra törők: egyszerű ember csupán, aki a saját igazát védi. Nem akarja megváltani a világot, csak a szerelme elvesztése miatti bosszúvágy és a jogtalan megkárosítás helyrehozatala hajtja, illetve a legalapvetőbb erkölcsök. Így aztán aki grandiózus csatajelenetek reményében vált jegyet a produkcióra, egész biztosan csalódni fog. Arnaud des Pallieres filmje ugyanis a kisember reménytelen küzdelmét mutatja be a hatalom ellen, illetve a címszereplő belső vívódására és saját cselekedeteivel szembeni kétségeire koncentrál. Mads Mikkelsen ezúttal is uralja a vásznat, már-már csuklóból hozza a szomorú szemű, saját magával is meghasonló, de mindig egyenes hátú és szándékú drámai karaktert. A gond nem is vele van, hanem sokkal inkább a tálalással, amely helyenként túlságosan modoros ahhoz, hogy igazán mélyre hatoljon, és bármennyire is kifejező a dán színész arca, a végtelenül lassan csordogáló történet, a rengeteg merengés a semmibe, inkább vontatottá és unalmassá teszi a produkciót, mintsem tartalmassá. Kár, mert hangulatában és külsőségeiben hibátlan darab A lázadás kora: Michael Kohlhaas legendája, az operatőri munka szép, a díszletek és a látványtervezés első osztályú – mindamellett, hogy a nagyszabású történelmi filmekhez képest érzékelhetően alacsonyabb költségvetéssel készült –, sajnos mindezeket sokszor csupán a szemünk sarkából, félálomban láthatjuk, feltehetően hasonlóképp a cannes-i zsűrihez. Mással legalábbis nehéz lenne magyarázni az Aranypálma-jelölést.

•••••6••••
A lázadás kora: Michael Kohlhaas legendája
Színes, feliratos, francia-német történelmi
dráma, 122 perc, 2013
Rendező: Arnaud des Pallieres