Kultúra

Az istenek akarata hajlítható

A Nagy Fal című thriller a hatalmas költségvetés ellenére sem sikerült jól

Január elején került a magyar mozikba A Nagy Fal című amerikai-kínai akcióthriller, amely a kínai filmipar nyugati nyitásának egyik első lépése. Bár a film főszerepét Matt Damon alakítja, az alkotás rendezője, valamint szereplőinek nagy része kínai. Zhang Yimon filmje jobb, mint a műfajban megjelent eddigi alkotások, bár sem látványvilága, sem pedig története nem szippantja be igazán a nézőt.

Nem nagyon beszélnek róla, de a népet elnyomásban tartó kínai vezetés nemcsak az internetet cenzúrázza, hanem korlátozza az amerikai álomgyárakból Kínába behozható filmeket is. Logikus gondolkodás, inkább otthon tartanák a profitot, ami egyébként Nyugatra vándorolna, emellett nem kell tartani az amerikai gondolkodásmód hatásától sem. Ez a gyakorlat azonban nemrég új irányt vett: a kínai filmipar most saját készítésű alkotásokkal venné be az európai és amerikai mozikat.

A terjeszkedés és a nyugati nyitás egyik első lépéseként tavaly leforgatták A Nagy Fal című akcióthrillert Matt Damonnal a főszerepben, aki többek között a valóban zseniális Bourne-filmek révén vált világsztárrá. Persze nem bízták véletlenre a dolgot, mert a rendezést annak a Zhang Yimonnak adták, aki a Repülő tőrök klánjával és a Hőssel igencsak fajsúlyos dolgokat pakolt le az asztalra az utóbbi években. A létrejött filmben a kínaiak a saját történelmükre koncentrálnak, ráadásul még a pénzt sem sajnálták, A Nagy Fal több mint százmillió dollárból készült el. Hasonlóan nagyszabású és nagy költségvetésű film lett tehát, mint John Woo 2008-as monumentális alkotása, a százötven perces Vörös szikla.

Zhang Yimon A Nagy Fala most belefért kilencvennégy percbe és a százharmincötmillió dollárba, ez utóbbi szép pénznek számít arrafelé is. Igaz, ennek jó részét a CGI-programozók, a jelmezek és Matt Damon vihették el, bár hatalmas a statisztéria is: tényleg tömegek mozognak a filmben.

A látványosnak szánt, háromdimenziós film cselekménye öt európai kalandor menekülésével kezdődik, akik egy sötét éjjelen megharcolnak egy titokzatos szörnnyel. A történet szerint ugyanis volt egyszer egy nagyon kapzsi kínai császár, akinek uralkodása idején az istenek büntetéseként egy meteor csapott bele a Kínától nem messze fekvő hegybe. Ennek hatására hatvanévente szörnyek jelennek meg, akik megtámadják a nagy falat. Ezekkel találkoznak a főszereplők: William Garin (Matt Damon) és barátja, Pedro Tovar (Pedro Pascal, többek között a Trónok harcából), akik a meggazdagodás reményében érkeztek a falhoz a kínaiak legendás puskaporáért. Végül azonban a védőkhöz csatlakoznak, így találkoznak a titokzatos Ballard-dal (Willem Dafoe) is, akinél a rejtély megfejtésének kulcsát is megtalálják. A cselekmény Krisztus születése után az 1200-as évek vége felé játszódhat.

A történet a fordulatok ellenére sem szippantja be a nézőt, mivel elég banális: a fantasy szerint ugyanis a nagy falat az istenek által küldött Tao Tie szörnyek és a magából hullámokat kibocsátó és azzal parancsoló királynőjük ellen kellett felépíteniük a kínaiaknak, és ezt védik vitézül a haditechnika minden létező és elképzelt csodáját bevetve. (Ennek eredményeképp a filmben láthatunk darukkal az ostromlók közé engedett amazonokat és egy olyan falkaszát, amely a résen kisuhintva derékba vág, de az emlegetett puskapor mellett vannak még igazi léghajóik is.) Ellenük kell felvennie a harcot Matt Damonnak is, aki William Garinként a legjobb arrafelé a visszacsapó íjak kezelésében, ráadásul a bajtársiasság legyőzi benne a lőpor utáni olthatatlan vágyakozást is.

A Zhang Yimon által rendezett thriller hátránya, hogy a film képi világa elég sötét lett, így kevés esély jutott a színészeknek az érzelmek kifejezésére, a mimikára. Nagyon hiányzik a kínai (és japán) filmekből kihagyhatatlan és őket nyilván jól szórakoztató „idióta” figurája is. Bár látszik, hogy nehezen tudták megállni, mert azért mégis előkerül egy edénytörő esetlen antihős, aki a végére egy önfeláldozás erejéig összekapja magát.

A kínai–amerikai akcióthriller a ráfordított hatalmas összeg ellenére nem igazán sikerült jól, főleg az animációk, a számítógépes szörnyek lettek életszerűtlenek. Konkrétan rosszul mozgatottak, rángatózók, de ez mondhatni általános hiba a kínai filmkészítésben, nem csak A Nagy Falra igaz. A filmnek mindezek ellenére vannak erényei is: A Nagy Fal egy nagyon nézhető, szórakoztató thriller. Sokkal jobb, mint a műfajban eddig megjelent alkotások, például a római légió kínai ügyleteiről szóló A sas és a sárkány az egészen hiteltelen John Cusackkel. Ez a történet azért nem annyira megfoghatatlan, mint a korábbi próbálkozások, igaz az istenek akaratát egy mágneses kővel befolyásolni tudják benne.


cím: A Nagy Fal
műfaj: akcióthriller
rendező: Zhang Yimon
7