Kultúra
Aki már nem akart absztrakt lenni
A megújult Kmetty Múzeumban szintén új, később változó állandó kiállítás látható, amelyre egy évre hazatért az életmű egyik kiemelkedő alkotása, az Aranykor című kép

Az utca felé néző boltíves ablakokkal egykor üzletként működött az a 18. századi barokk kereskedőház Szentendre Fő terén, amelybe Kmetty János halála után hat évvel került a művész özvegye révén a hagyaték, egészen pontosan 275 tétel. Ebben az olajfestmények mellett szép számmal voltak vázlatok és grafikák, közöttük üvegablakok és azok tervei is. Aztán 1978-ban az özvegy további műveket hagyott a múzeumra, így alakult ki az a kollekció, amelyet lassan négy évtizede láthatunk a Kmetty Múzeumban.
Az épületben már öt esztendeje problémák jelentkeztek, így ideje volt a komoly rekonstrukciónak. A tető cseréjével, a homlokzat felújításával és átalakításával, a közfalak átrendezésével és nem utolsósorban a fűtés és a világítás korszerűsítésével járó munkát a humántárca Kubinyi Ágoston-pályázatából elnyert 33 millió forintból, a szentendrei önkormányzat 18 milliójából és az anyaintézmény Ferenczy Múzeumi Centrum hétmillió forintjából végezték el.
Mint ahogyan az már a néhány éve felújított Czóbel Múzeum esetében megvalósult és bevált, itt is évente változni fog az állandó tárlat. Elsősorban kölcsönzött művek jelentik az átalakulást, így a múzeum felújítás utáni megnyitásával induló új, Az örök kereső című tárlat egyik legfontosabb alkotása Kmetty 1915-ös keltezésű munkája, az Aranykor (Forrásnál). Ez a mű 2001 decemberében hatmilliós kikiáltási áron kelt el a Kieselbach Galéria árverésén, a külföldi tulajdonos most egy évre adta kölcsön a művész első párizsi tartózkodása után festett képet, amely az életmű egyik legjelentősebb darabja. Érződik rajta a vágyódás az elveszett édenkert és a harmónia iránt, de a Kmetty párizsi tartózkodása során először látott Cézanne-képek hatása is. Az, hogy túllépve az impresszionistákon a festők már nem lefesteni akarják a látványt, hanem vele egyenértékű világot, kompozíciót próbálnak létrehozni. A Miskolcon született, Kassán felnőtt kereskedősegéd Kmetty nem a szokványos utat járta be. Pestre kerülve a munka mellett Szablya-Frischauf Ferenc iskolájában rajzolt, de kijárt Ferenczy Károlyhoz is az Epreskertbe, 1911-ben pedig a bátyjától kapott kölcsöntélikabát zsebében 200 koronával, elindult Párizsba, ahonnan hat krajcárral tért haza mint az első magyarországi kubista, mert a Pellerin-gyűjteményben láthatta Cézanne mellett Picasso műveit is. Kmettynél ez egyfajta a saját világához igazított kubizmus volt, de annyira új festészet, hogy együtt állított ki a Nyolcakkal, a Képzőművészek Új Társaságával, a neósokkal, az aktivistákkal, és szerepelt Kassák 1918-as MA-tárlatán is.
Szentendrére először valamikor a húszas években a barátjával, Perlrott-Csaba Vilmossal jutott el. Nagybánya, majd Kecskemét mellett aztán leginkább itt festett nyaranta, 1945 után pedig tagja lett a Szentendrei Festők Társaságának, de idejének javát már a közszereplés és a tanítás vitte el. A baloldali beállítottságú festő 1946-tól tanított a Képzőművészeti Főiskolán, majd annak festészeti tanszékét is vezette 1969-es nyugdíjazásáig. Így ért révbe hát az „örök kereső”, akinek a továbblépést talán az absztrakt művészet hozhatta volna. De ő nem lett absztrakt, amiről így vall a 82 éves korában papírra vetett egyik önéletírásában: „Ezt a képsíkon történő változott megjelenítési módot a festők sokan gyakorolják; a festészet szükségszerű fejlődésének tekintik. (…) Hivatalosan is elfogadták ezt a művészetet, egyes múzeumokban absztrakt alkotások egész gyűjteményei vannak. (…) Én magam már nem lettem absztrakt. Az ábrázolás is rengeteg élményt ad. Oda vagyok elkötelezve.”