Kultúra
Ahogy a forradalmak felfalják gyermekeiket
Az orosz avantgárd története – Rodcsenko fotós lett, mások elmenekültek az országból, ahol hamarosan a művészek is bekerültek a kényszermunkatáborokba, vagy megölték őket

Sztálin hatalomra jutása után – kevesen tudják – de a „fehér négyzet fehér alaponig" eljutó Kazimir Malevics is visszatért a figurális ábrázoláshoz.
Voltak persze sokan a gond nélkül együttműködők kategóriájából is, akik boldogan hagyták felhasználni magukat. Akik csak fényképről festhettek Sztálin-portrét, és szakmányban az építkezésekről készítettek hatalmas tablókat. Ők sosem voltak avantgárdok, és biztos tetszett az is nekik, amikor a Képzőművészeti Akadémiát ismét visszakapták a figurális festészet művelői. Ekkor már égették is a forradalmi festők munkáit, a kereteket természetesen megkímélve. Ami megmaradt, annak egy része az akadémia elfalazott szobájában volt elrejtve, és jórészt még most sem a falakon van, hanem a raktárakban.
Talán azért, mert ahogyan a bolsevikok, Oroszország mostani urai sem tudnak igazán mit kezdeni ezekkel a művészeti forradalmárokkal. Amit pedig nem tudnak felfogni, az veszélyes is lehet a hatalmukra.