Kultúra

A zongora vonzásában

Good Will Hunting francia ízlés szerint: dióhéjban ez a Kezedben a sorsod című film,amely a zenének és a remek alakításoknak köszönhetően mégsem sablonos

Az utóbbi hónapokban többször szóvá tettük e lap hasábjain, hogy a franciák éves filmterméséből miért csak a legbugyutább vígjátékok jutnak el hazánkba.

Jules Benchetrit 20190115
Jules Benchetrit megragadóan, egészen szuggesztíven alakítja a főhőst (Forrás: Cirko Film)

A nemrég a magyar mozikba érkezett Kezedben a sorsod (Au bout des doigts) viszont végre se nem bugyuta, se nem igazán vígjáték – noha annak hirdetik. Sokkal inkább egy kedves és szép, katartikus történet akaratról, döntésekről, emberismeretről, de elsősorban a zene varázslatos erejéről. A Kezedben a sorsod igazi csemege a komolyzene szerelmeseinek: csodálatosan eljátszott Bach- és Liszt-darabok hangzanak el benne, nem beszélve Rachmaninov II. zongoraversenyéről.

Ludovic Bernard alkotását tulajdonképpen ez teszi maradandó és üdítő élménnyé. A színészi játékkal megerősítve így jóval hatásosabb lesz az igazság szerint egyébként sok újat nem tartogató karrier- és fejlődéstörténet. A külvárosban, nehéz körülmények közt, csonka családban élő Mathieu Malinski (Jules Benchetrit) balhés fiatal, akinek még dühkezelési problémái is vannak, ám gyerekkora óta a zongora szerelmese (és fülhallgatójából klasszikus zene is szól). A hangszer elképesztően vonzza: lehet éppen menekülőfélben a párizsi Gare du Nord-on a rendőrök elől vagy egy betörés kellős közepén, nem tudja megállni, hogy ne kezdjen el játszani rajta. Amikor egy nap a pályaudvaron zongorázik, virtuóz játékára felfigyel a Párizsi Konzervatórium tanszékvezetője, Pierre Geithner (Lambert Wilson), ám a fiú egészen addig nem áll kötélnek, amíg nem ez lesz az egyetlen kiútja a börtönből. Így hát, amikor a betörés közbeni zongorázás miatt elkapják, Geithner közbenjárására csak a Konzervatóriumban ledolgozandó közmunkára ítélik. A felmosás helyét pedig némi ajtócsapkodás és dühkitörés után a zongoraleckék veszik át, amelyek nemcsak Mathieu felemelkedését jelenthetik, ha kitart, de Geithner állását is megmenthetik. Kettejüket az elismert szaktekintélyként rém szigorú, ám jó emberismerő és valójában melegszívű zongoratanárnő, Buckingham grófnő (Kristin Scott Thomas) segíti.

Jóllehet, valóban igen könnyű felfedezni a hasonlóságokat az Oscar-díjas Good Will Huntinggal, és tény, hogy nagy meglepetést nem okoz, ám a Kezedben a sorsod minden kiszámíthatósága ellenére mégsem lesz unalmas vagy zavaró. A rendező ugyanis remekül rátalált a megfelelő ritmusra, ezáltal még az ismerős fordulatok is izgalmasnak hatnak, illetve a vásznon már többször látott elemeket úgy keverte, hogy azért akadnak váratlan pillanatok is. Mindemellett a Kezedben a sorsod nagyon jó humorú: tele van többségében jellemkomikumra építő, itt-ott elejtett, rendkívül jól elhelyezett beszólásokkal, amelyek nagyrészt Kristin Scott Thomastól hangzanak el, aki egyszerűen zseniális a grófnő szerepében – igazi jutalomjáték neki. A színészeknél maradva meg kell említenünk az alig huszonegy éves Jules Benchetrit (a híres színész-rendező, Jean-Louis Trintignant unokája) alakítását: megragadó, egészen szuggesztív karakterformálásának is köszönhető a film sodró lendülete. Thomas Hardmeier operatőr munkája is dicsérendő: nemcsak a külső helyszínül szolgáló párizsi képek vannak szépen fényképezve, hanem a belső terek megvilágítása is kiváló.

A film különlegessége – ahogy fentebb már említettük – elsősorban zenéjében rejlik: Harry Allouche az elhangzó klasszikus dallamokhoz gyönyörűen illeszkedő aláfestő muzsikát komponált, amely által a Kezedben a sorsod felemelő élmény lesz szemnek-fülnek egyaránt. w



Kezedben a sorsod (Au bout des doigts)

Francia dráma, 105 perc, 2018.

R.: Ludovic Bernard



10/8