Kultúra
A ceruza kiirthatatlan
László Marcell: Hiába a modern technika, a rajzi animáció a mai napig ugyanúgy megköveteli azt a tehetséget és szakmai gyakorlatot, mint régen

A Ruben Brandt, a gyűjtőt Oscarra is nevezték – a rendező szerint élet van a filmben (Fotó: Papajcsik Péter)
– Ismerték-e egymást korábban Milorad Krsticcsel, dolgoztak-e már együtt?
– Nem, ez az első közös munkánk, bár láttam a korábbi alkotásait. 2014 áprilisában találkoztunk először. Én akkor jöttem haza Dániából, és bár volt egy másik projektem, egy közös ismerősünk nagyon forszírozta, hogy találkozzak vele. Milorad és Radmila (Roczkov Radmila, a film egyik producere – S. K.) akkor már évek óta dolgozott a forgatókönyvön, koncepción, és addigra létrehoztak egy pilotot a grafikai világra, mozgásokra, ami a további pályázatokhoz kellett. Ezután kezdtek olyan munkatársakat keresni, akik a film szakmai felépítéséhez tudtak segítséget nyújtani. A lakásukból kialakított stúdióban, egyben galériában találkoztunk, megmutatták a trailert, és ott helyben nagyon magával ragadott az egész. Úgy láttam, hogy az ötletben megvan a kultfilmmé válás potenciálja, éreztem, ebben benne kell lenni. Miloradban egyébként az a fantasztikus, hogy nemcsak a szakmaiság érdekli, hanem az is, hogy meg akarod-e őt érteni, tudsz-e vele építkezni. Szerencsére ez az összhang, szikra az első pillanattól megvolt.
– A Ruben Brandt animációs rendezőjeként mi volt a pontos feladata?
– Leginkább abban segítettem, miként lehet a rendező vízióját a rendelkezésünkre álló animációs technikákkal megvalósítani. Milorad azt mondta az első találkozásunkkor, hogy ha meg tudjuk csinálni az autósüldözést az elején és a tokiói verekedést a végén, akkor az egész filmet is. Az volt a nagy feladvány, hogy mindezt hogyan tudjuk játékfilmes vágással, plánozással, kamerabeállásokkal összerakni. Annyit változott a technológia az évek során, hogy sokunknak munka közben tanulnia is kellett az új módszereket, illetve újra és újra át kellett gyúrnunk a filmet, kitalálni, hogyan tudunk tüzet csinálni például. Mivel itthon egy-két kiemelkedő darabtól eltekintve nem volt rendszeres az egész estés animációs filmek készítése, ezért a szakma sem volt igazán tréningben, így nehéz volt megtalálni a megfelelő alkotókat a filmhez, illetve be kellett őket tanítani. A feladat másik része a Milorad által felépített képi világ analizálása, tolmácsolása volt: a grafikai jegyek, a térhasználat, az idő kanonizációja szintjén megfejteni, ugyanakkor ezt átadni, leosztani az animációs művészek felé. Emellett több szakterület supervisora is voltam. Most hosszú a stáblista, de valójában az a stáb, amelyik a képkockákat előállította, kisebb volt – itt benn, a stúdióban végig maroknyi csapat, nagyjából ötven ember dolgozott, a külsősök pedig még vagy hatvanan. A teljes gárda most körülbelül kétszáz főt tesz ki a gazdasági, jogi munkatársakkal együtt. Utóbbiak is óriási munkát végeztek, hiszen a sok felhasznált zene, kép jogait megszerezni néha nagyon kacifántos volt. Andy Warhol Dupla Elvisének használatához például nemcsak a Warhol-kép jogait kellett megszerezni, de Elvis jogutódjaival is egyeztetni kellett, merthogy Elvis nevét, a brandet nem lehet rossz fényben feltüntetni. Valamint a Milorad által kért festmények filmbeli szerepeltetése is problémát okozott, például a Picasso Intézet ezt nem engedte meg.
– E sok utalás, filmes és képzőművészeti, zenei hommage, valamint a külföldi helyszínek aprólékos megjelenítése a filmben mennyi háttérmunkát igényelt? Tartottak helyszíni szemlét mondjuk Párizsban vagy a chicagói reptéren?
– Tulajdonképpen igen, az interneten rengetegszer végigjártuk a helyszíneket, néztük, mi hol, merre történik. Konkrét adat-, vagyis helyszíngyűjtést folytattunk. Ahová eljutottunk a munkafolyamat alatt – én például Rómába kísértem el a feleségemet –, ott mindent végigfényképeztünk. Persze sokszor elrugaszkodtunk a látottaktól, de a koncepció, felismerhetőség megmaradt. Mindennek utánanéztünk, nincs blöff, se véletlen a filmben. A párizsi zöld kukán ugyanaz a felirat, mint a valóságban. Ez a precizitás és maximalizmus Miloradból jön, ő azt vallja, hogy minden felület egy platform, a szemetes, a házfal, a graffiti, és ha már van ez a felület, akkor használjuk. Háromszáz fölött van a kompletten megtervezett karakterek száma, ami nagyon egyedivé teszi a Ruben Brandtot. Most látjuk igazán, mekkora munka volt valójában, négy évig ezzel keltünk, feküdtünk. Intenzív, pörgős csapatmunka volt, egy nagy család lettünk közben. Jó volt a díszbemutatón újra találkozni, hajnalig bulizni.
– Mindent géppel vezérelve oldottak meg a Ruben Brandtban, vagy azért használtak még ceruzát?
– Egyrészt Milorad a mai napig ceruzával rajzol, azt szkenneljük be, és azt dolgozzák át a többiek. A stábból mindenkinek, aki rajzos, ott van az asztalán legalább egy ceruza vagy toll, mert egymás közt, amikor el kell valamit magyarázni és skiccelni kell, akkor használjuk. Szerintem a ceruzás rajzolás szerencsére olyannyira kiirthatatlan, mint a szintetizátorral szemben a rendes hangszerek használata, nem tudod pótolni. A technológia gazdagítja a palettát, nem pedig elveszi a lehetőséget. Valójában nagyon kevés az automatizmus, amit egy filmben használni lehet. A rajzi animáció a mai napig ugyanúgy megköveteli azt a tehetséget és szakmai gyakorlatot, mint régen. A számítógép az összes extrájával csak valamiből tud valamit varázsolni, és az emberi plusz, az absztrakció, amit beleraksz. Az absztrakciót a gép nem tudja, csak effekteket. A szoftvereket, algoritmusokat csak az tudja igazán jól használni, aki ért hozzá, grafikus, animátor, digitális művész.
– A film egyes akciósorai olyannak tűnnek, mintha hús-vér emberekkel vették volna fel őket, mintha rendes játékfilmet néznénk. Hogyan lehetett ezt megvalósítani?
– Miloradnak az elejétől az volt az elképzelése, hogy a saját képi világával, figuráival akar rendes filmet, egy film noir akcióthrillert csinálni. Az elejétől kezdve ezt hangsúlyozta. Hogy a Ruben Brandt tulajdonképpen egy játékfilm, amely a képzőművészetről szól, és az alkalmazott művészet az eszköze. Ezt többek közt úgy tudtuk megvalósítani, hogy majd negyven híres autósüldözést végignéztünk, kockáról kockára kielemezve, megfigyeltük, mitől működik egy ilyen jelenetsor, miért nem unod, hogyan alakítják ki a ritmusát. Milyen kameramozgások, plánok kellenek hozzá, hol kell megszakítani, pluszmozgásokat belerakni és a többi. Mindezt úgy kitalálni, hogy akik rajzolják, majd értsék, hogy mikor ki merre megy. Milorad sokáig félt egyébként, hogy a 3D-től majd súlytalan lesz a jelenet dinamikája, ezért csak a prevízt két és fél hónapig csináltuk. Már a tervanyagban gyakorlatilag készen kellett lennie, hogy amikor végül a 3D-s animátorok megkapják, ahol vágás van, plánozás, zene megy alá, tényleg működjön. Olyan drága műfaj az animáció, hogy nem lehet túlforgatást csinálni, mert nem lehet százhuszonötször felvenni – nem tudod kifizetni. Azok a jelenetek a kedvenceim, amelyekben az animátoroknak tulajdonképpen színészi játékot kellett alkotniuk. Azokból az alkotókból van a legnagyobb hiány a szakmában, akik színészi játékot is tudnak animálni, lelket tudnak adni a karaktereknek. A-ból B-be sokféleképpen el lehet juttatni egy karaktert: át lehet „vonszolni”, de el is tud menni saját magától. Ez óriási különbség. Ahogy például Mimi odafordul a detektívhez, Kowalskihoz, és kacérkodik vele, abban élet van.
– Mit szóltak, amikor kiderült, hogy az Amerikai Filmakadémia a Ruben Brandtot beválogatta az év huszonöt legjobb animációja közé?
– Óriási dolog, nagyon örülünk neki! Amióta elkészült a film, folyamatosan történnek velünk ilyen csodák.