Kultúra

A Kelet meséi és az Alföld

Berki Viola festőművész-grafikus képeiből látható tárlat a Pesti Vigadó hatodik emeletén – Álmok és mágia találkozása a Mediterráneum és a paraszti világ történeteivel

Összegző kiállítás látható a Pesti Vigadóban Kondor Béla műteremszomszédja, a festő Berki Viola munkáiból. E tárlaton keresztül ismét felfedezhetünk egy olyan jelentős életművet, amit kis híján elsodort már az idő. Pedig ennél jóval többet érdemelt.

vigado
Rajzairól, rézkarcairól is ismert az alkotó, aki számos könyvillusztrációt készített (Fotó: Hegedüs Róbert)

A kiskunhalasi születésű, Munkácsy-díjas Berki Viola életművéből, a főiskolai tanulmányrajzoktól kezdve egészen az utolsó munkákig kaphatunk áttekintést a Pesti Vigadó hatodik emeleti kiállítóterében május 20-ig. A terem két részre van osztva, mint ahogyan az 1932-es születésű és 2001-ben elhunyt Berki Viola, a Magyar Művészeti Akadémia posztumusz tagjának munkásságában is jól elkülöníthetők a sokszorosított és alkalmazott grafikai elemek a festészettől. A tehetős birtokos családból, a halasi Kötöny-pusztáról induló művész családjának rokona volt a sokszor itt vendégeskedő Thorma János is. Berki Viola következetesen festő szeretett volna lenni, azt a különleges világot megjeleníteni, amelyben felnőtt. Így került Pestre, a Képzőművészeti Gimnáziumba, és 1951-ben a Képzőre is, ahol aztán osztályidegen lett, majd egy év kertészkedéssel töltött kényszerű szünet után, 1958-ban kapta meg a diplomáját. És mindjárt bajba is került, mert kiemelkedő rajzi tudása (amit egy végtelenül finom, 1953-ban készült ceruza önarckép is jelez a kiállításon) mellett képtelen volt a kor kívánalmainak megfelelően festeni. Nem eresztették az otthoni történetek, a halasi tanyavilág és saját belső világa sem.

Ezért aztán Szentendrén, Korniss Dezső műtermében lelt menedékre, a város lírai konstruktivista munkákra ihlette. Innen már könnyebb engedni a csábításnak, és saját világot építeni. Olyat, ahol az antikvitás találkozik a csodás Kelettel, a Mediterráneum a mesével és a mágiával. Ahol ott van a magyarság története a hősökkel, és a Biblia a jellegzetes alakjaival. De ott vannak Kötöny-puszta emberei is, a betyárok és boszorkányok legendái meg a népművészet motívumkincse is. Mindez persze nem illett bele a hatvanas évek hivatalos művészeti fősodrába, Berki Viola tehát máshol találta meg a megélhetését. Ez pedig az illusztráció és a sokszorosított grafika lett, amiből egy teljesnek mondható képet kapunk. A kurátorok, N. Kovács Zita és Szakál Aurél jól válogattak a rézkarcok és tusrajzok, a kinyomtatott könyvborítók és illusztrációk között. Ez utóbbiakból először a képszerkesztő költő, Nagy László tett be egyet-egyet az ÉS-be, aztán jöttek a könyvkiadók, először a Móra, aztán a Helikon, a Corvina és az Európa is. És jött a Biblia, Arany, Gárdonyi, Petőfi, Kányádi és a Jane Austen-életmű, ahogy az a tárlóban is most megjelenik.

De születtek sziták és tusrajzok is a hetvenes években. Utóbbiak közül most több is itt van a falon, jellegzetesen magyaros és alföldi témákat is feldolgozva. A Munkácsy-díjat 1975-ben kapta meg Lázár György aláírásával az egykori osztályidegen, aki egy kis máriaremetei házat vett belőle. Aztán mindezek mellett ott van egy hatalmas festészeti anyag is, mert a festéssel nem hagyott fel egy pillanatra sem. Ott vannak a másik teremben a képek, amelyekkel akkoriban nem sokra ment a szakma, amelyekre rá lehetett húzni, hogy naívak, játékosan neoprimitívek. Csak hát nincs itt semmi sorozatgyártásos megélhetési ravaszkodás, mesterkélt naivitás, Berki Viola belső világának képei, rezzenései kerülnek fel a maguk gazdagságában a vásznakra. Itt vannak a mesék és a mítoszok, Bizánc és Babilon, a Biblia és az antikvitás, a hit és a szokások világa, az elmúlt és a jelen, a falu és a város, a remények és a félelmek. És irónia és humor is az egyre zsúfoltabb, minden részletében kidolgozott képeken. Ahol a valósághoz semmi közük a fáknak, hanem a figurákkal együtt a nagy egész, a kép építőelemei lesznek. Hogy aztán az életmű feltáruljon előttünk teljesen, itt vannak kerámiái és köztéri munkáinak, hat monumentális falának másolatai, fotói, vázlata is.