Kultúra

Mindenki a megcsalásról beszél, de mi a helyzet az igaz szerelemmel?!

Interjú a Félrelépni szabad! című új magyar tévéfilm alkotóival + VIDEÓ

A születésnapra összegyűlt középkorú társaság sikamlós játékkal szórakozik. Az a kérdés megy körbe, ki gondolt már rá, hogy megcsalná a párját? Luca, a fiatal feleség, azt feleli, félrelépne, ha meg tudná, hogy a férje, Bálint már megtette. Így kezdődik a Megafilm Service új Félrelépni szabad! című tévéjátéka, amelyben az alkotók Fedeau A hülyéje című bohózatát ültették át mai helyszínekre és emberi kapcsolatokra Orosz Dénes rendezésében.

Mindenki a megcsalásról beszél, de mi a helyzet az igaz szerelemmel?!
Dóra Béla, Czakó Juli és Hevesi László a Félrelépni szabad! című magyar filmvígjáték főszereplői
Fotó: Megafilm Service

A jövőre 120 éves francia vígjátékot tavaly óta játssza nagy sikerrel a Thália Színház, és most elkészül belőle az aktualizált tévéfilm változat is. Korábban Csehov Ványa bácsi című darabjából is készült már szakmai és közönségsikert arató tévés feldolgozás nagyszerű színészi alakításokkal.

Orosz Dénes  rendező
Orosz Dénes rendező
Fotó: Megafilm Service

Orosz Dénes korábban olyan filmeket rendezett, mint például a Polygamy és a Seveled, vagy a minden idők legnagyobb hazai nézettségét hozó Hogyan tudnék élni nélküled?

Mint korábban kifejtette, számára ez a történet egyfajta Szentivánéji álom, amelyben a mágikus erdő a városi dzsungel, és benne a hotel. Megkérdeztük tőle azt is, hogy az egymással gyakran szerepet cserélő film és színház, mit tud tanulni egymástól?

- A filmben az arcokat közvetlen közelről láthatjuk, ez óriási hatalom és felelősség. Régóta jelen van az a zsáner, ahol a színdarabból film készül. Erre rengeteg példa van, a közelmúltból Az apa című színmű, vagy a magyarok közül az Egykutya. Amikor nem csak arról van szó, hogy nosza, filmesítsük meg, hanem szándékosan megmarad az egészben valami színpadiasság, ettől lesz egy nagyon izgalmas íze a dolognak. Ezen darabok műfaját saját elnevezéssel intellektuálbulvárnak hívom. Szeretem ezt a zsánert és úgy látom, a nézők is. Ilyen volt a Teljesen idegenek című olasz film is, amelyet harminc ország remake-elt a saját szája íze szerint. – válaszolta.

Arra is kíváncsiak voltunk, hogy Orosz Dénesnek ki a kedvenc figurája a készülő filmben.

- Az eredeti darabban Lucienne, aki itt Luca, vagyis a Czakó Juli által játszott karakter. De a többi karaktert is bírom. Nagyon szeretem Klaudiát is, Szabó Erika karakterét. De most beugrott a Dóra Béla által játszott Petya. Szóval nem tudnék választani, mindegyikük izgalmas. – fogalmazott a rendező.

Arra a kérdésre, hogy a film női karaktereiben mi az a vonzó tulajdonság, amit szívesen megmutatna a közönségnek, ezt válaszolta:

- Például, hogy Klaudia megtanul kiállni az igaza mellett, hűségesnek lenni önmagához. Megtanulja nem befogni a száját. Az a kérdés, hogy Klaudia miben fejlődik. Vajon benne marad egy önző kapcsolatban, vagy szétveri ezt az egészet, és azt mondja: nekem nem elég, hogy engem állandóan megcsalnak. Döntenie kell: vagy egy állandóan mellőzött feleség lesz, vagy megtalálja a saját boldogságát.

Czakó Juli alakítja a fiatal  szerelmes feleséget
Czakó Juli alakítja a fiatal szerelmes feleséget
Fotó: Megafilm Service

A Félrelépni szabad! című filmvígjáték női főszereplője Luca, a szép és hűséges feleség, akit Czakó Juli alakít. A színésznő így foglalta össze a filmbeli történetét:

- Luca és Bálint öt éve házasok. Nagyon harmonikus a kapcsolatuk. Luca nagyon szeretne gyereket. Nyomást gyakorol a férjére, aki ettől frusztrált. A filmben Bálint (Hevesi László) születésnapját ünneplik. Luca kap egy olyan kérdést egy őszinteségi játékban, hogy meg tudná-e csalni Bálintot? Először azt mondja, hogy nem, semmiképpen, de egy kis gondolkodás után végül azt válaszolja, hogy kizárólag akkor tudná megcsalni, ha megtudná, hogy ő is megcsalta. Ez a könnyed kijelentés a feledésbe merül. De másnap kap egy olyan információt, ami fenekestül felforgatja ezt az álomvilágot, amiben eddig élt. Olyan események sorozata következik, amikre álmában sem gondolt volna.

Luca karakteréről pedig ezt mondta:

- Számomra egy nagyon szerethető karakter. Egy ártatlan gondolkodású, teljesen jószándékú, de manipulálható fiatal nő. Ha találkoznék vele, én kedvelném őt. Megtanulja, hogy az élet történik, és nem mindig tudjuk irányítani a sorsunkat, mert vannak olyan külső tényezők, amik megzavarhatnak bennünket. Ha biztos alapokra van fektetve egy házasság, akkor létezik megbocsátás, és ha baj van, tudunk egymásnak segíteni. A krízis helyzetben, amit Luca és Bálint átélnek, lelepleződik, hogy álságos-e a kapcsolatuk, vagy valódi.

A forgatásról, a közös munkáról is megkérdeztük Czakó Julit.

- Kellett a rendező segítsége az egész szereplőgárdának, mert Dénesnek nagyon jó elképzelései vannak. Emberpróbáló volt, mert a forgatások nyolcvan százaléka éjszaka zajlott, de ez a helyzet különleges jó energiákat hozott ki belőlünk. Olyanok voltunk, mint egy alkotótábor. Mindenki mindenkivel kapcsolatban van, és nincs hierarchia a felvételek alatt. Mindez egy jó fajta játékosságot, játszókedvet, alkotókedvet eredményezett.

Amikor az egyik teremben vége lett a jelenetnek, átmentünk egy másik terembe, ugyanaz a házibuli hangulat folytatódott. Ha feszültség van a forgatáson, az engem blokkol. Amikor jó a hangulat, és adjuk egymásnak a labdákat, amikor játék van, az mindenkinek inspiráló.

Helmeczy Dorottya, a film egyik producere
Helmeczy Dorottya, a film egyik producere
Fotó: Megafilm Service

Helmeczy Dorottyát, a tévéfilm egyik producerét arról kérdeztük, miképpen adaptáltak mai helyszínekre, mai karakterekre egy közel 120 éves francia bohózatot.

- Feydeau A hülyéje című bohózatában az 1800-as években vagyunk, és a színpadi mű egy olyan jelenettel nyit, hogy követik ezt a hölgyet az utcán, aki szép, csinos, hogy udvaroljanak neki. Ma már ez nem egy reális szituáció, de egyébként egy ilyen állítás, hogy megcsalom a férjemet, ha ő is megcsal engem, szintén nem egy reális kijelentés, tehát erre a nyitásra nem lehet felépíteni egy történetet. Így nem annyi volt a feladat, hogy nevezzük át a szereplőket, és keressük 2020-as helyszíneket, hanem ennél jóval komplexebb. A megcsalásra az 1800-as években a nők másképp reagáltak, mint manapság. Akkor ez benne volt a pakliban, most viszont nincs benne a pakliban. – fejtette ki.

Arra a kérdésre, hogy miképpen sikerült átírni a teljes viszonyrendszert, a producer így válaszolt:

- Eleve kellett egy olyan modern miliő, ahol az összes karakterünk egy helyen lehet, ahol bemutatjuk a szereplők közti kapcsolatrendszereket. A mi filmünkben még ami nagyon más a bohózathoz képest, hogy a mi összes karakterünk ismeri egymást, valamilyen kötődésük van egymáshoz. Vannak, akik rokoni vagy baráti kapcsolatban állnak egymással. Lényeg, hogy a Félrelépni szabad sztorija egy társaság történetét meséli el, míg Feydeau művében egyes karaktereket véletlenszerűen sodor össze az élet egy hotelben. Mi úgy döntöttünk, hogyha mindenki ismeri a másikat, mindenkinek van kapcsolata, elvárása, konfliktusa vagy kötődése a társaság valamely tagjához, abban van drámai történet is.

Az is érdekelt minket, hogy milyen referenciák alapján tudja majd eldönteni a néző, hogy ez az ő filmje lesz-e.

Helmeczy Dorottya az Igazából szerelem című angol filmvígjátékot emelte ki , amelyben nagyon sok szálon fut a cselekmény, nagyon sok párkapcsolati és emberi viszonyrendszer van, és a film végén azzal állunk fel, hogy mindenkinek a sorsát akár negatívan, akár pozitívan, de rendezte a film. Feydeauból főként azt tartották meg, hogy játsszanak az emberi kapcsolatokkal. Azoknak az embereknek a kapcsolatait ábrázolják, akik ebben az elzárt térben jelen vannak. A BUÉK című filmet is ilyennek tartja, amely a Teljesen idegenek magyar remake-je.

- Nem lényeges, hogy mi történik a külvilágban, hanem csak az, hogy van iksz számú ember egy közös térben, és köztük mi történik. De azért ebben a filmben is nagyon sok félreértés van, ezzel azonosságot mutat az eredeti művel. – fejtette ki.

A félreértések a filmben abból fakadnak, hogy mindenki a megcsalásról beszél, és arról, hogy hol vannak ebben az ő határai. Kiderül, hogy mindenki másképpen súlyozza. Erre a főhős mond egy konkrét állítást, hogy ő akkor csalná meg a férjét, ha biztos lenne, hogy a férje megcsalja őt. Ez az állítás egy látszólag tét nélküli beszélgetés közepette hangzik el.

Orosz Dénes rendező és
Orosz Dénes rendező és
Fotó: Megafilm Service

A társaságban azonban van neki egy udvarlója, akinek erre felcsillan a szeme, hogy itt egy lehetőség arra, hogyan lehetne Lucát elcsábítani. Hiszen elmondta, hogy hűtlen lesz, de ennek van egy feltétele, az, hogy a férje előbb csalja meg.

Mivel egy olyan társaságban hangzik el mindez, ahol mindenki mindenkit ismer, és mindenki akar valamit a másiktól, elindul a félreértések láncolata, mert senki nem tudja, hogy a másik mit akar tőle. Ki kivel akar összejönni.

Ennek az udvarlónak is van egy felesége, aki elkezdi sejteni, hogy lehet, hogy az ő férje szintén nem hű. Így gurulunk a félreértésekkel egészen végig, de végül tisztázódik minden. – foglalta össze Helmeczy Dorottya.

De vajon a producer szerint mennyire tükrözi a film a mai párkapcsolatokat?

- Régebben az akkori normáknak legalább formálisan próbáltak az emberek megfelelni. Ma már nincs ilyesmi. A filmben az tükröződik, hogy nincsen ma a kapcsolatainkat illetően nincsen egységes norma, hanem mindenki különféleképpen gondolkodik a házasságról, a párkapcsolatról, a hűtlenségről, a megcsalásról, de még arról is, hogy a barátoknak ki kell-e egymásért állniuk, vagy nem. Emiatt is félre lehet egymást érteni. Ebből lehet egy zűrzavar.

Ennek a filmnek ez a nagyerénye, hogy ezeket a félreértéseket jópofán humorral, megértéssel kezeljük. A néző így szívesebben fogja megnézni, és sokkal könnyebben levonja a tanulságot, hogy egy félreértés milyen szituációkhoz vezethet. Mert lehetnek a látszólag könnyed félreértésekből súlyos veszteségek is. De Luca és Bálint (a férj) , akik itt a legigazibb szerelmes pár tisztázni tudják a félreértéseket. – fejtette ki.

Objektum doboz

Arra a kérdésre, hogy mit várnak a filmtől, Helmeczy Dorottya így fogalmazott:

- Aki megnézi, utána másképp fog dönteni egy adott helyzetben. Jobban átgondolja, hogy a döntésének mik a lehetséges következményei. Jobban fog figyelni a környezetére. A digitális világban, amelyben élünk, sokkal hosszabb ideig tart rájönni, hogy egy kapcsolatnak valamilyen problémája van.

Ebben a filmben semmi nem viszi el a figyelmet erről a témáról. Manapság rengeteget tudunk mindenféle más külső dolgokról, a társadalmi környezetünk tudósainak gondoljuk magunkat, de arról keveset tudunk, hogyan építsük fel a kapcsolatainkat, mit adjunk, hogyan működtessük. Kapaszkodók és keretrendszer nélkül nagyon nehéz élni, és erre mindenki rá fog döbbenni. És azt gondolom, hogy minden ember életében a legfontosabb dolgok végül az emberi kapcsolatai lesznek. Az emberi kapcsolatunk számunkra a kincsek, és készítettünk egy filmet, ami erre fókuszál.

Az Orosz Dénessel közös munkáról pedig ezt mondta:

- Dénes nagyon jó partner volt ebben, mert ő olyan finom rezgéseket észre tud venni. Neki erre van figyelme.

Azt már tudjuk, hogy jövő februárban mutatja be a Félrelépni szabad! című tévéfilmet a Duna Tv, de azt még nem, hogy valamilyen ünnephez kapcsolódik-e majd. Helmeczy Dorottya szerint többféle ünneppel lehet kapcsolatba hozni. Ott van a Valentin-nap, a Házasság hete, és ott van a Farsang is, az is eszünkbe jutott, mert báli szezon, amikor az emberek jelmezeket, álarcokat viselnek, hogy mások lehessenek, mint akik, és megtehessék, amit máskor nem.

Alkotók:

Rendező: Orosz Dénes, Forgatókönyvíró: Bárány Márton, Operatőr: Gibárti Viktor,

Vágó: Kovács Zoltán, Látvány: Simon Balázs, Jelmez: Zelenka Nóra, Gyártásvezető: Endrődy

Balázs, Line producer: Annus Péter, Producerek: Helmeczy Dorottya, Kálomista Gábor

Szereplők:

Czakó Julianna, Hevesi László, Dóra Béla, Jámbor Nándor, Szabó Erika,

Hunyadkürti István, Vida Péter, Udvarias Anna, Kövesi Csenge, Jaskó Bálint, Bede-Fazekas

Szabolcs, Bíró Panna Dominika, Dér Marus, Nádas Gábor Dávid, Sziládi Hajna, Raul Steenhuis


Kapcsolódó írásaink