Kultúra
Verdi Requiemje ismét szcenírozott formában az Operaházban
Az 1874-re elkészült gyászmisét állítja színpadra az Operaház

Az Operaház csaknem százéves hagyománya, hogy halottak napján a múlandóságról való megemlékezéshez Verdi Requiemjét hívja segítségül; ez az utóbbi évtizedekben a november 4-i nemzeti gyásznap megemlékezésével párosult. A gyászmisét tavaly óta szcenírozott formában, Tulassay Ádám rendezésében tűzi műsorára az intézmény, idén Ádám Zsuzsanna, Gál Erika, Kovácsházi István és Gosh Sargsyan alakítja a főszerepeket, az Opera zenekarát és énekkarát Jirí Habart dirigálja – közölte az Operaház hétfőn az MTI-vel.
Mint írták, az „opera egyházi köntösben”, Hans von Bülow karmester eredetileg negatív kritikának szánt megjegyzése jól illusztrálja azt az elterjedt nézetet, hogy Verdi Requiemje, bár a katolikus liturgiából kölcsönzi szerkezetét és szövegét, nem annyira vallásos tartalmat hordoz, mint inkább a gyásszal összefüggő egyetemes érzelmek, a fájdalom, a veszteségből fakadó szomorúság és düh, a végítélettől való félelem és a béke iránti remény kifejezésére törekszik, színpadra kívánkozó, drámai eszközökkel.
Tulassay Ádám rendező színrevitelében Verdi művének tételei különböző érzelmi töltetű, egymáshoz lazán kapcsolódó pillanatok soraként elevenednek meg, amelyeket a szoprán – az előadásban most debütáló Ádám Zsuzsanna – szemszögéből követünk nyomon, vagyis ahogy ő képzeli az apokalipszist, a halál napját – szerepel a kommünikében. Partnerei az esten Kovácsházi István, valamint a produkcióban ugyancsak most bemutatkozó Gál Erika és az örmény Gosh Sargsyan, aki a napokban a Georg Solti Akadémián is komoly elismerést kapott az operaházi közönségtől.
Az előadásban kettős szereposztásban szólót táncol a Magyar Nemzeti Balett két művésze, Gyarmati Zsófia és Papp Zsuzsanna. A Magyar Állami Operaház Zenekarát és Énekkarát Jirí Habart, a fiatal cseh karmester-nemzedék kiemelkedő alakja dirigálja, aki a 2023-as debreceni Kodály Zoltán Nemzetközi Zenei Verseny díjazottjaként nyerte el fellépési lehetőségét.