Kultúra

Hatalmas sikerrel zárult a 10. Fesztivál Akadémia Budapest – FAB Summerfest

Idén a két kiemelt vendégművész Maxim Vengerov és Kurtág György volt

A jubileumi rendezvénysorozat 11 napja alatt Budapest a világ klasszikus zenei életének központjává vált: 120 nemzetközileg elismert szólista és a jövő kiemelkedő tehetségei, 35 ország 115 zenész diákjai alkottak együtt inspiráló, felejthetetlen pillanatokat.

Hatalmas sikerrel zárult a 10. Fesztivál Akadémia Budapest – FAB Summerfest
Kurtág György Kossuth- és Liszt-díjas zeneszerző a kurzus egyik kiemelt vendégművésze
Fotó: Felvégi Andrea/Fesztivál Akadémia Budapest

Elhoztuk a világot – elhozzuk a jövőt mottóval rendezték meg idén a 10. Fesztivál Akadémia Budapest nyári fesztiválját, a FAB Summerfestet, amely 11 napra a klasszikus zene központjává tette Budapestet: felejthetetlen koncertekkel, mesterkurzusok izgalmával és mély, valódi műhelymunkával bizonyította, hogy lehetséges hidat építeni generációk között és továbbadni országokon átívelően a tudást.

A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás hegedűművész-házaspár által alapított unikális programsorozat idén 11 napon át telt házas koncertekkel várta a közönséget a Zeneakadémián és 5 programmal a BMC-ben. 35 országból érkeztek diákok, 120 világklasszis szólista, köztük olyan világsztárok, mint Maxim Vengerov a fesztivál díszvendége, Serjei Nakarjakov, Andreas Ottensamer, Boris Brovtsyn és a hazai kiválóságok, mint Keller András, Fenyő László, Pusker Júlia, Maxim Rysanov, Nagy Péter és a fesztiválalapítók, a kiemelt vendég Kurtág György volt. A FAB-Summerfesten többek között megemlékeztek a holokauszt áldozatairól, és egy-egy teljes napot dedikáltak Schubert, illetve Sosztakovics művészetének.

„Elképesztő tizennégy nap van mögöttünk tele felejthetetlen koncertekkel, találkozásokkal és mesterkurzusokkal. Csodálatos, hogy azok az ifjú szólisták, akik ezelőtt tíz évvel csatlakoztak a FAB mesterkurzusokhoz, vagy díjat nyertek valamelyik általunk szervezett versenyen, most szólistaként álltak a színpadon olyan művészekkel együtt, mint Sergei Nakarjakov, Maxim Vengerov vagy Andreas Ottensamer és a számos világhírű művész. A Fesztivál Akadémia Budapesten minden évben a világ zenei krémjének tudása és energiája adódik össze, ezt nemcsak belülről, a nyilvános mesterkurzusokon, hanem a közönség soraiból is érezni, látni, hallani lehet.

A FAB ünnep mert itt találkozik a világ és a résztvevők Magyarországról, a mi kultúránkból is visznek haza élményeket: idén például a néptáncainkba kóstolhattak bele a Liszt Ferenc téren megrendezett éjszakai táncházban, a magyar cigányzenébe Sárközy Lajos és zenekara muzsikájával, vagy a délszláv tamburamuzsikába a Söndörgő fergeteges éjszakai fellépésén.” (Kokas Katalin és Kelemen Barnabás)

A Fesztivál Akadémia Budapesten már július 16-ától zajlottak a próbák és mesterkurzusok, de a fesztivál július 18-án a Concerto Budapest ünnepi nyitókoncertjével vette kezdetét, Keller András vezényletével méltó nyitányt adva a tizedik jubileumi Summerfestnek. A Zeneakadémia Nagytermében megrendezett esten Mozart c-moll zongoraversenyében egy ifjú szólistát ismerhetett meg a magyar közönség, Pei Lin Oisin Pu személyében és elhangzott Dohnányi hegedűversenye Boris Brovtsyn, és Csajkovszkij Rokoko variációi Fenyő László felejthetetlen tolmácsolásában. Vivaldi D-Dúr hegedűversenyében 10 ifjú szólista, köztük Daniil Bulayev, Kelemen Gáspár és Leonhard Baumgartner varázsolta el a közönséget.

Július 19-én reggeltől késő estig követték egymást a koncertélmények, a gyermekeket megszólító mesekoncerttől a kamarazenei remekműveken át egészen a kortárs művekig. A 11-kor kezdődő gyerekkoncerten Csákányi Eszter hangján ismerhettük meg Péter és a farkas történetét, Prokofjev zenéjével, majd este Telemann: D-dúr concerto 3 trombitára és timpanira című művében a világ legnagyobb trombitását Sergei Nakarjakovot hallhattuk többek között.

Július 20-án Sosztakovics halálának 50. évfordulójára egész napos koncertfolyammal emlékeztek a FAB művészei és a közönség megismerhette a szerző gondolatait is Mácsai Pál színművész értő előadásában. Elhangzott a szerző c-moll zongoraversenye Maria Meerovitch szólójával az Anima Musicae zenekarral és a Brácsaszonáta felejthetetlen előadása zárta a napot Maxim Rysanov csodálatos szólójával.

Hétfőn kimagasló kamarazenei élményben lehetett része a közönségnek, a Solti teremben két szextett állt színpadra Brahms 1 (B-dúr) vonósszextettje és Csajkovszkij Firenzei emléke hangzott el ismert művészek és a jövő világhírű szólistáinak előadásában. Július 22-én a Holokauszt-emléknap keretében három egymásra épülő esemény várta a közönséget a BMC-ben: egy Mendelssohn-trió Coco Tomita, Mon-Puo Lee és Boros Mihály előadásában, majd Kertész Imre Kaddis című zenei részletekkel átszőtt felolvasószínházi változata került színre – a Kertész Imre Intézet produkciója. Az esti koncert ősbemutatókkal zárult: a FAB felkérésére a holokauszt áldozatainak emlékére Balogh Máté, Tornyai Péter és Bella Máté komponált darabot. Az esemény háziasszonya Molnár Piroska volt.

Július 23-án FAB-UP koncertekre került sor, többek között Abouzahra Mariam nagyívű önálló kamarakoncertjére, majd az esti koncerteken a 20 század legjobbjainak műveiből halhattunk válogatást. Csütörtökön Ravel Messiaen, Smetana és Mozart kamaraművei töltötték be a Solti termet olyan kíváló előadók tolmácsolásában mint Králik Abigél, Kokas Katalin és Kokas Dóra, Pusker Júlia, Fenyő László és José Gallardo többek között.

Július 25-én a Schubertiáda nap keretében reggeltől estig Schubert költői zeneiségében merülhetett el a közönség, elhangzott többek között az f-moll fantázia, a Halál és a lányka kvartettet, valamint Johannes Held előadásában Schubert-dalok, és természetesen az elmaradhatatlan Pisztráng-ötös, amely minden évben a fesztivál egyik legvártabb pillanata.

A záróhétvégén Mendelssohn-, Bartók- és Mahler-művek mellett kamarazenei ritkaságok és nagyszabású záróhangverseny is helyet kaptak. A nap Andreas Ottensamer vezényletével Humperdinck Jancsi és Juliskájával indult Molnár Piroska meséjével. Ismét színpadra álltak a FAB-UP tehetségei és elhangzottak olyan ritkán hallható művek, mint például Enescu 1. román rapszódiája Jonian Ilias Kadesha előadásában, vagy a szerző a-moll zongoraötöse. A fesztivál díszvendége, Maxim Vengerov szombaton Mendelssohn Esz-dúr vonósoktettjében lépett színpadra Kokas Katalin, Pusker Júlia, Králik Abigél, Maxim Rysanov, Kelemen Barnabás, Fenyő László és Kokas Dóra társaságában. A világhírű művésszel a koncertet követően Kelemen Barnabás beszélgetett a színpadon, amikor a hét során a diákoktól és a közönségtől összegyűjtött kérdésekre is válaszolt Maxim Vengerov.

Vasárnap délelőtt kortárs hegedűkészítő mesterek hangszereinek anonim versenyére került sor. Az első helyezett Gollob Bence, a második Faragó-Thököly Márton, a harmadik pedig Guminár Tamás hegedűkészítő hangszere lett.

Vasárnap este ünnepi zárókoncerten hangzott el Bach 3. Brandenburgi versenye, Bartók 1. Vonósnégyese, majd Balogh Máté Timpani Speech című, üstdobra írt darabjának ősbemutatója, végül Maxim Vengerov Mendelssohn hegedűversenyének szólistájaként tért vissza a színpadra a Fesztivál Akadémia Budapest tanítványokból és tanárokból, ismert művészekből kiegészített zenekarral, amelyet Kelemen Barnabás vezényelt.

A fesztivál egyik fénypontja és egyben zárása Maxim Vengerov és Kurtág György telt házas mesterkurzusa volt hétfőn a BMC-ben, amelynek felvételét a Violin Channel műsorára tűzte. Kurtág György Bartók 5. vonósnégyeséről tartott mesterkurzust a Kelemen Quartetnek, Maxim Vengerov mesterkurzusán pedig négy kiváló tanítvány, Coco Tomita, Kelemen Gáspár, Daniil Bulayev és Maya Kasprzak vehetett részt.

A Violin Channelen Maxim Vengerov kurzusa augusztus 1-jén lesz látható magyar idő szerint este 7 órakor, Kurtág György kurzusa pedig augusztus 4-én kerül adásba szintén este 7 órakor.

A nagy sikerű nyári fesztivál után a Fesztivál Akadémia Budapest éves programsorozata, mesterkurzusai, versenyei és fesztiváljai 2025-ben is folytatódnak. További információk a https://fesztivalakademia.hu/ oldalon.

Kapcsolódó írásaink