Kultúra

Pénzügyi fekete komédia Wes Anderson új filmje

Kritika + VIDEÓ A föníciai séma című amerikai–német pénzügyi kalandfilm-szatíráról

Wes Anderson csodásan festői és üdítően bolondos filmeket rendez. A mozikban már látható új filmje, A föníciai séma, amelynek főhőse, Zsa-Zsa Korda (Benicio Del Toro) dúsgazdag üzletember, aki egy megúszott merényletet követően elhatározza, hogy végrendelkezik, és örökösévé tett lányával végrehajtja világrengető üzleti tervét.

Pénzügyi fekete komédia Wes Anderson új filmje
Benicio Del Toro Zsa-Zsa Korda szerepében
Fotó: UIP Duna Film/Facebook

Wes Anderson filmjei a világért sem Amerikában játszódnak, hanem inkább egy olyan vidéken, amely mintha tűrhetőbb gyarmati, esetleg valamilyen Dél- és Közép-Európa-szerű helyszín lenne. Egyértelműen egyik sem. Egyfajta álomország, ahol vagy szigorú protokoll van, és mindenki karót nyelt, vagy lőnek, és menekülni kell, vagy valami szépre-jóra áhítoznak szívek, és azért abból is lesz meglesz valami.

Zsa-Zsa Korda folyton kockáztat, átgázol másokon, de a saját biztonságát sem kíméli az üzleti haszon reményében. Rengeteg a pénze, de még annál is több az ellensége. Van kilenc fia, de egy merénylet után mégis egyetlen lányát, Liesl-t teszi meg örökösévé. A lányt, aki a végső fogadalom előtt álló apáca, kihozatja a zárdából, hogy ketten végrehajtsák végre a milliárdos nagy ívű, cipős dobozokba csomagolt üzleti tervét.

Liesl, aki hat év után találkozik az apjával, roppant módon kíváncsi,

Objektum doboz

hogy ki ölte meg az anyját, és mi a szerepe ebben Zsa-Zsának? Zsa-zsa Korda lelkében éppen csak felködlik, hogy ha ő valakit félrevezetett, és közvetve felbujtott egy gyilkosságra – a felesége megölésére –, akkor abban talán mégsem teljesen ártatlan.

A folyton imádkozó, rózsafüzért morzsoló Liesl figuráján és a túlvilági jeleneteken keresztül Anderson arról is beszél, hogy az istenhit hogyan tudja követni a kapitalista hullámvasutat és a nagykapitalista ember lelkivilágát. Mi a helyzet a hit erejével, a szeretettel, a megbocsátással?

Az apa-lánya pároshoz csatlakozik Bjorn (Michael Cera), az entomológus, vagyis rovarkutató és oktató. Bjorn rendes fickónak látszik, de aztán ő lesz az, akivel Anderson a tudományról és tudósokról alkotott kritikáját szemlélteti a néző számára a rendező.

Közben golyók és kézigránátok záporoznak, Zsa-Zsát többen is folyton meg akarják ölni, olykor meg is hal, de a túlvilágról többször is visszajut a való életbe. Annyira komolyan kell ezt venni, hogy a Mindenható Istent például Bill Murray alakítja a filmben.

Wes Anderson legújabb alkotásában, amelynek a forgatókönyvét is ő írta Roman Coppolával együtt, mindenfélét elmond és megmutat a kapitalizmusról, a mindenen átgázoló embertípusról, a működése következményeiről, amit sokszor ő maga sem tud kiszámítani, csak pár kézigránát vagy megfelelő kapcsolatok segítségével kimenteni magát belőle időnként.

Wes Andersonnak arra is van válasza, hogy szerinte végül is a kései kapitalizmus idején miért megy ez az elkeseredett harc, amelyet látva a kisember tehetetlennek, örök vesztesnek, kívülállónak érzi magát, és mi az, amit ezzel a versengéssel el lehet dönteni.

Ebben az örökös zűrzavarban a szereplők próbálnak biztos pontokat találni, kifelé valamiféle egységes és rendezett képet mutatni magukról, amit ők maguk el is hisznek, pedig semmi nem igaz és maradandó belőle, így hát közvetve a polgár is megkapja a magáét.

A rendező filmjeiben gyakran téma a bűn, a bűnhődés, a jó útra térés, a minden szabályt áthágó ösztönök világa, ám miközben Wes Anderson analizál, szerkezeteket, rendszereket, összefüggéseket mutat meg, gyarlóságokat tesz nevetségessé, a szív dolgaival, az egyszerű, mondhatni gyermeki vágyakkal szemben nagyon is megengedő, mintha a filmben is olykor a golyózáporból, a felrobbanó gránátok füstjéből átkeverednénk egy meseerdőbe.

A rendezőnek is van vágya arról, hogy a sok kakaskodás után mi hogyan lenne szép, jó és igaz, és mesésen békítő, de azért még vicces is. A történet végén ez is kiderül majd.

Wes Andreson elképesztő sztárparádét vonultat fel ebben a filmben is, ahogy például a Grand Budapest Hotelben is a világhírű színészek színe-java bolondozta végig a szállodai komédiát.

A föníciai sémában nem is annyira bolondoznak az olyan sztárok, mint Tom Hanks, Bill Murray, Riz Ahmed, Benedict Cumberbatch, Willem Dafoe vagy Scarlett Johanson, inkább – mondjuk ki – hülyét csinálnak magukból. Bizonyára szándékosan. Nincs egyetlen ép mondatuk a filmben, amire bólogatnánk, hogy ezért kellett pont őket bevonni, és nem is csinálnak semmi olyat, ami a védjegyük, és csak rájuk jellemző.

Scarlett Johansont, amikor legelőször megjelenik a filmben, olyan szögből veszi a kamera, ahonnan rosszabbul néz ki a fejformája, mint bárkié, akit élőben ismerünk. Előnytelen játszóruhában, lapos cipőben nem olyan, mint bárki közülünk, hanem még olyanabb.

A film festményszerű képi világa lenyűgöző, mint minden olyan rendező filmjéé, akik super 8-as vagy 16 mm-s kisfilmekkel kezdte a filmes pályafutását, és nem is tud ezekről leszokni, de nem is kell, mert így míves, igazán művészi, játékos és szellemes, hosszú boldog bámulásra alkalmas művek születnek.

A föníciai séma – 2025

Amerikai–német kalandfilm-szatíra – 101 perc

Rendezte: Wes Anderson

8/10

Kapcsolódó írásaink