Kultúra
Hófehérke, aki már nem hófehér
Megoszlanak a vélemények a klasszikus mese élő szereplős feldolgozásáról

Már a március végi világpremier előtt nagy vitát váltott ki, hogy a főszerepet a kolumbiai és lengyel származású, kreol bőrű Rachel Zegler játssza, aki az átírt történet szerint azért lett Hófehérke, mert a jóságos királyi pár kislánya egy hóvihar idején született meg. A Grimm testvérek meséje szerint viszont: „A királyné világra is hozott egy leányt, akinek a bőre fehér volt, az ajka piros, s a haja ébenfekete. A kis hercegnőt Hófehérkének nevezték.”
A filmet már a megjelenés előtt is számos bírálat és gúnyolódás övezte, amik főleg a film „woke” jellegét érintették, utalva a főszereplő származására, illetve Zegler azon nyilatkozatára, amiben egy öntudatos nőként utalt a szerepére, aki „már nem a szerelemről álmodik, hanem hogy vezetővé váljon”.
Az 1937-ben bemutatott rajzfilm rendezőjének, David Handnek a fia, David Hale Hand is kritizálta a Disney azon eljárását, hogy az apja által rendezett klasszikust utólag igazítja az újabb korok trendjeihez, miközben szerinte akik az új felfogásban készült filmet dicsérik nem is látták az eredetit, így nem is lehet fogalmuk arról, hogy miről beszélnek.
Az új feldolgozásban a hercegből egy Jonathan nevű bandavezér lett, aki Robin Hoodként vezeti a királynő elleni lázadást, és aki krumplilopás közben találkozik először Hófehérkével.
A 23 éves Zegler politikai megnyilatkozásaival botrányt okozott. Kiállt a palesztinok szabadsága mellett, míg a filmben a Gonosz Királynőt alakító Gal Gadot izraeli származású, aki viszont hazáját támogatta a terrorista palesztinok ellen. Mindezt tetézte azzal Zegler, hogy a tavalyi amerikai elnökválasztás után az Instagramon kritizálta azokat, akik Donald Trump újraválasztására voksoltak.
A tíz napja bemutatott Hófehérke nagyon megosztotta a kritikusokat is. A BBC beszámolója szerint David Rooney, a Hollywood Reporter munkatársa azt írta: „Többnyire magával ragadó a Hófehérke, amelynek rendezője Marc Webb élénken megújította a történetet, Erin Cressida Wilson okos forgatókönyvével… A hét törpe számítógépes megjelenítése bár humort és jellegzetes személyiséget kölcsönöz a karaktereknek, a CGI-megjelenítésük kissé hátborzongató, és kevésbé fotorealisztikus.”
Brian Viner (Daily Mail) ötből két csillagra értékelte a filmet: „A Hófehérke filmnek megvan a maga varázsa a több tucat aranyos számítógépes erdei állattal, de összességében fájdalmasan zavaros ügy. A főszereplő Zegler tehetségesebb, de Webb filmje csak időszakosan engedi meg csillogni.”
Peter Bradshaw (The Guardien) viszont csak egy csillagot adott a filmnek: „A Hófehérke kimerítően szörnyű film, amelyben az egyébként nagyra becsült főszereplők, Rachel Zegler és Gal Gadot pályafutásuk legunalmasabb teljesítményét nyújtották.”
És végül egy nézői vélemény a port.hu oldalán: „Ez egy újabb film, aminek SOHA nem szabadott volna megszületnie. Egy klasszikus történet miért baj, ha klasszikus történet marad? Miért kell mindent tönkretenni túltolt feminizmussal, túltolt menstruáló hímekkel, túltolt ideológiákkal?”
A több mint 270 millió dollárba kerülő mozifilm az Egyesült Államokban 43 millió, nemzetközi szinten további 44,3 millió dollárt hozott, ami jócskán elmarad a korábbi Disney-adaptációk nyitó hétvégéitől.